Kaller ny dekkmerking en katastrofe

Nytt system fra 1. november - slår feil ut for norske forhold.

Dekkmerkingen skal gjøre det enklere for forbrukerne å sammenligne de ulike modellene   men  piggfrie vinterdekk for nordiske forhold kommer ikke bra ut i det nye systemet. (Foto: Michelin)
Dekkmerkingen skal gjøre det enklere for forbrukerne å sammenligne de ulike modellene men piggfrie vinterdekk for nordiske forhold kommer ikke bra ut i det nye systemet. (Foto: Michelin)

Å velge dekk til bilen kan være en krevende øvelse. Egenskaper og priser varierer nemlig enormt - og fram til nå har dekktester vært omtrent eneste mulighet til å finne fram i denne jungelen.

Derfor har mange sett fram til EUs nye system for merking av dekk. Alle nye dekk som selges etter 1. november (og som er produsert etter 1. juli) skal merkes på samme måte.

I praksis: Et klistremerke likt det man kjenner fra for eksempel hvitevarer og lyspærer. Her framgår det enkelt og oversiktlig hvilke karakterer dekket har fått på rullemotstand, støy og våtgrep.

Gjør det dårlig

Dette gjelder både for sommerdekk og piggfrie vinterdekk. Og for sistnevnte skaper den nye ordningen et stort problem for norske kunder. Her slår nemlig merkingen helt feil ut for våre forhold - og gjør at de beste vinterdekkene på papiret blir de dårligste.

Piggfrie vinterdekk utviklet spesielt for nordiske forhold gjør det nemlig svært dårlig når de testes på bremselengde på våt vei.

LES OGSÅ: Derfor må du sette på dekkene riktig vei

En katastrofe

– Det for forbrukeren paradoksale er at piggfrie dekk, med best dokumenterte egenskaper i kulde og på is, får dårligst resultat på våt, varm og bar asfalt. Derfor er merkingen slik den nå framstår en katastrofe for de beste piggfrie vinterdekkene, sier Frank Larsen, leder for teknisk service i Norden hos Continental, i en pressemelding.

– Å utvikle dekk betyr å inngå kompromisser. De seriøse dekkprodusentene gjør alt de kan for å bygge optimale egenskaper inn i sine beste dekk, men noen egenskaper står likevel i betydelig motsetning til hverandre, sier Larsen og fortsetter:

LES OGSÅ: De vil ha vinterdekk-påbud

Vil komplettere

– Gode egenskaper på is krever myk gummiblanding i kombinasjon med mønster med mange lameller. Disse dekkene er utviklet for vinterbruk og for å holde seg myke når det ellers er kaldt. Vi vet at slike dekk er svært sikrere å kjøre på gjennom den norske vinteren. Men de egner seg dårlig på regnvåt, varm vei. Økt temperatur endrer dekkenes egenskaper, presiserer Larsen.

Den svenske Energimyndigheten leder et EU-prosjekt der man studerer muligheten for å komplettere etiketten med en form for vintergrepsmerking for de nordiske, piggfrie vinterdekkene. En slik komplettering kommer tidligst vinteren 2013/2014, opplyser Michelin.

LES OGSÅ: Disse dekkene bør du styre unna