Fenomenet dans er trolig omtrent like gammelt som det å klø seg på ryggen   og det har også gitt inspirasjon til bilprodusentene. Sjekk bare disse eksemplene!
Fenomenet dans er trolig omtrent like gammelt som det å klø seg på ryggen og det har også gitt inspirasjon til bilprodusentene. Sjekk bare disse eksemplene!

Klar for å danse bruktbil-samba?

Her er bilmodellene som oppfordrer til en svingom.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konkurransen er for alvor i gang i ”Skal vi danse” på TV 2, og den kollektive dansefeberen vil påvirke oss i flere uker fremover – også de av oss som mangler grunnleggende talent for takt og synkronisering av bevegelser uten å sette omgivelsene i fare.

Som fenomen er trolig dette med dans omtrent like gammelt som det å klø seg på ryggen. Mange bilprodusenter har også hentet inspirasjon fra dansens verden – om ikke annet enn når de skulle finne på nye navn.

Her er noen eksempler vi husker – noen velkjente og andre litt mer mystiske. Kanskje har du kreative ideer til noen nye, som for eksempel en "Land Rover Reinlender"? Kom med dem i kommentarfeltet under!

Del med Facebook-vennene dine!

Lett på foten: Talbot Samba

Talbot Samba - med sløyfe og ferdig oppkledd til ball...
Talbot Samba - med sløyfe og ferdig oppkledd til ball...

Skarnes-poeten Øystein Sunde var den som innførte uttrykket ”bruktbil-samba”, om vi ikke husker helt feil inspirert av lydene og bevegelsene i en velbrukt gammel sliter. For oss som husker litt tilbake var Samba også navnet på en liten fransk tass som nøt en viss popularitet på tidlig 80-tall, like før Talbot forsvant fra jordens overflate.

Samba var enkel og billig, og vi kan levende forestille oss at en godt slitt utgave kunne by på både rytmer og litt vrikkende bevegelser. Vi har faktisk også hørt, men aldri sett, at den også kunne leveres som cabriolet. Et godt valg for de som ønsket å tilføre dansen litt flagrende gevanter...

Les også: Talbot Horizon - også Broom-Benny har gjort dårlige kjøp

Folkelig: Opel Corsa Swing

Munter, uhøytidelig og egentlig ganske
Munter, uhøytidelig og egentlig ganske

Opels en gang minste bil har som kjent sin opprinnelse fra sydligere breddegrader enn Rüsselsheim, nemlig Spania. Med høyere temperatur og mer brusende blod var det heller ikke så rart at den litt oppjazzede utstyrsversjonen fikk et mer viltert tilnavn, nemlig ”Swing”.

Swing kan være så mangt, har vi forstått, etter å ha sett fruktene av diverse swing-kurs demonstrert av stolte amatører. Også Corsa-swingen har variert sterkt og vært temmelig anonym til tider, men den hang i hvertfall med lenge – gjennom flere modellskifter.

Les også: Når du virkelig vil svinge deg - Corsa til en halv million!

Del med Facebook-vennene dine!

Eksotisk: Mahindra Bolero

Mahindras Bolero er ganske ukjent for oss, men som mest solgte SUV i India seks år på rad har produsenten tydeligvis unngått slinger i valsen.
Mahindras Bolero er ganske ukjent for oss, men som mest solgte SUV i India seks år på rad har produsenten tydeligvis unngått slinger i valsen.

Vi mente å ha sett en indisk SUV med dette navnet en gang, og ved nærmere kontroll viser det seg å være nå stadig mer kjente Mahindra & Mahindra som produserer den. Designet er kanskje ikke det mest strømlinjeformede eller dynamiske, men så trenger heller ikke denne noe dansegulv for å ta seg frem.

Mahindra har brukt lisensproduserte komponenter fra både Jeep, Peugeot, Ford og Mitsubishi gjennom årene, og spesifikasjonene har dermed endret seg underveis. På deres hjemmeside leser vi at nåværende Bolero har en ”m2DiCR-motor”, og opprinnelsen klarer vi ikke uten videre å stedfeste ut fra den koden. Men den skal være Indias mest solgte SUV seks år på rad, så de har tydeligvis lært seg de rette trinnene.

Les også: Mahindra var med i budrundene etter Saab-konkursen

Klassisk: Citroën 2CV Charleston

Nesten 20 år etter at 2CVen gikk ut, kom Charleston-temaet tilbake på en ny spesialmodell - denne gangen på byggesett-cabrioleten C3 Pluriel.
Nesten 20 år etter at 2CVen gikk ut, kom Charleston-temaet tilbake på en ny spesialmodell - denne gangen på byggesett-cabrioleten C3 Pluriel.

Man skulle ikke tro særegne 2CV trengte noe ekstra for å skille seg ut fra resten av trafikkbildet på sin alderdoms høst, men på Citroën tenkte man annerledes. Det førte til at Charleston oppsto som en påkostet toppmodell i 1980, med ”alt” utstyr og iøyenfallende tofarge-lakk som tok egg-fasongen enda et hakk videre.

Charleston-modellen fulgte etter hva vi vet 2CV helt til den siste dansen var slutt rundt 1990. Og ryktene sier endog at det ble nye muligheter for de danseglade da lakk-mønsteret og Charleston-navnet gjorde comeback på en spesialutgave av ”Lego-kabrioleten” Pluriel for noen år siden, selv om vi aldri har sett noen slik svinge seg på norske veier - kun på bilder.

Les også: Snart kommer DS2 - og den kan bli en retro-2CV!

...men Seat kom aldri ut på parketten

Seat gjorde seg lekker og bød opp til dans flere ganger for 10-15 år siden, men fikk avslag likevel. Her konseptbilen Bolero, som delte skjebne med både Tango og Salsa.
Seat gjorde seg lekker og bød opp til dans flere ganger for 10-15 år siden, men fikk avslag likevel. Her konseptbilen Bolero, som delte skjebne med både Tango og Salsa.

Så langt biler som faktisk finnes. Spanske Seat har i denne sammenhengen hatt mye på gang og tilsynelatende hatt veldig lyst, men aldri utviklet sine dansetrinn til noe mer enn konseptstadiet.

Dansebil-verdenens veggpryd, altså...

I 1998 viste de firedørscoupé-konseptet Bolero, i 2001 roadster-konseptet Tango – naturlig nok for to. Og i 2003 prøvde de seg igjen med et mer tradisjonelt coupé-konsept med navnet Salsa. Deretter har det vært stille, men det er vel også naturlig at man tar seg en pause i baren etter å ha bydd opp tre ganger uten å få napp...

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: - Hvorfor får vi ikke kjøpe Seat i Norge?