Første treningsapp på norsk ute nå

Trener du for å gå ned i vekt, gjør du lurt å i trene kondisjonstrening på rolig intensitet. Ifølge en ny studie vil du nemlig føle deg fortere mett når du spiser etter en slik treningsøkt sammenlignet med etter styrketrening, skriver Runner's World.

Les også: Sjekk hvilket apparat som forbrenner mest fett

Sjekket sultfølelse

Australske forskere delte en gruppe overvektige, stillesittende menn inn i tre grupper. Den ene gruppen trente på aerob intensitet, det vil si kondisjonstrening der man trener såpass rolig at man klarer å prate samtidig. Man trener «med luft» i motsetning til anaerob trening, som når man spurter og må hive etter pusten, trening «uten luft».

Gruppe to trente styrketrening, mens den tredje gruppen fortsatte sitt stillesittende liv uten trening.

Les også: Her er årets store test av terrengsko

Både før og etter en 12-ukersperiode målte forskerne hvordan deltakerne oppfattet sult og metthet, likeså appetittrelaterte hormoner. Dette ble gjort både da deltakerne ikke hadde spist på en stund, og like etter et flytende måltid på 300 kalorier.

Resultatene viser at deltakerne ikke endret oppfatningen av sult, i noen av gruppene, i løpet av tiden studien pågikk. Alle rapporterte at de hadde den samme appetitten som før. Studien er publisert i tidsskriftet Metabolism.

SUNNERE LIVSSTIL: Ønsker du å få et sunnere liv, kan det lønne seg å begynne med mosjonstrening i stedet for å fokusere på vektnedgang. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

Les også: Prøver du å gå ned i vekt? Skaff deg tynne venner

Ble raskere mette

Forskjellen var at de som hadde trent kondisjonstrening, rapporterte at de følte seg raskere mette når de hadde spist, enn de hadde gjort før studien startet.

Gruppen som hadde trent styrke i 12 uker rapporterte ingen forandring i hvor raskt de følte seg mett etter et måltid.

De fleste appetittrelaterte hormonnivåene, med unntak av leptin, viste seg å være uendret hos deltakerne i samtlige grupper i løpet av studien. Leptin-nivået var endret i begge gruppene som trente, og forskerne kom derfor frem til at dette ikke kan forklare forskjellen mellom gruppenes følelse av metthet etter måltider.

Forskerne konkluderte med at kondisjonstrening er assosiert med en økning i metthetsfølelse, men at dette ikke er tilfelle ved styrketrening.

Les også: Sjekk hvilket apparat som forbrenner mest fett

GIR RÅD OM TRENING: Anne Marte Sneve er TV 2 Sportys treningsekspert og personlig trener. (Foto: Privat/)

Muskler forbrenner fett

Ønsker du å bli kvitt noen kilo, er oppskriften å få i seg mindre energi enn hva du forbrenner i løpet av en dag. Da vil du gå ned i vekt.

Men TV 2 Sporty-ekspert Anne Marte H. Sneve har tidligere påpekt at man bør satse på både kondisjonstrening og styrketrening.

– Kondisjonstrening er mest effektivt for å forbrenne kalorier, men styrketrening er nødvendig for å opprettholde muskelmassen i en vektreduksjonsfase, har hun tidligere uttalt til TV 2 Sporty.

LES OGSÅ: Påmeldingsrekord for Oslo Maraton

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!