Volvo V40: Så tøff blir den med R-Design

10 prosent av kjøperne vil velge dette. Hva synes du?

Til forskjell fra standardmodellen vil R Design modellene ha blått instrumentlys uansett hvilket kjøremodus du velger. Ekstra grepvennlig og sportslig ratt er selvsagt også en del av pakken.
Til forskjell fra standardmodellen vil R Design modellene ha blått instrumentlys uansett hvilket kjøremodus du velger. Ekstra grepvennlig og sportslig ratt er selvsagt også en del av pakken.

Volvo har - i likhet med mange andre bilprodusenter - opplevd stor interesse for pakkene som forandrer en standardbil til en litt mer sportslig utgave - i hvertfall optisk.

R-Design heter det på Volvo-språket, og når den nye "folke-Volvoen" V40 nå er i ferd med å slippes løs på oss skal man selvsagt gjenta suksess-oppskriften der også.

Og man legger lista så lavt at alle kan unne seg sportslig R-design uten å gi avkall på noe som helst av komfort - her er det nemlig i utgangspunktet snakk om forandringer som kun skal glede øyet, uten å forstyrre bilens karakteristikk.

Les også: XC90 - ikke engang R-Design skjuler alderen på denne

Slik blir nye Volvo V40 med R-Design-pakken. Som vanlig er spesiell
  grill og frontspoiler blant de tingene man først legger merke til, men
  bilen blir nesten vel så tøff bakfra.
Slik blir nye Volvo V40 med R-Design-pakken. Som vanlig er spesiell grill og frontspoiler blant de tingene man først legger merke til, men bilen blir nesten vel så tøff bakfra.

Ikke engang fjæringsoppsettet forandres altså i utgangspunktet, men det er vel trolig at mange av de ca. 10 prosentene som ventes å velge R-Design også vil krysse av for sportsunderstell. Da får de i så fall strammere fjærer og dempere, men fremdeles bare moderate 10 millimeter senking i forhold til en vanlig V40.

Tøff grill og spoilerpakke

Altså blir det ikke lett å se fra utsiden om en slik bil bare ser sportslig ut, eller om den også har understellet til å følge opp look´en.

De spesielle felgene er en viktig del av pakken, og kundene
  kan velge mellom 17 og 18 tommers størrelse.
De spesielle felgene er en viktig del av pakken, og kundene kan velge mellom 17 og 18 tommers størrelse.

Som vanlig er det en adskillig tøffere grill med spesiell silkematt finish som først identifiserer bilen som en R-Design-modell. I pakken inngår også en "jernmalm-inspirert" frontspoiler, flere matte metalldetaljer rundt om og doble eksosrør. R-Design leveres med gromme, femekede felger i 17 eller 18 tommers størrelse.

Del med Facebook-vennene dine!

R-Design kan velges såfremt man går for en av syv bestemte farger, hvorav "Rebel Blue" kun leveres på biler med denne pakken.

Les også: "R" - nummer 40 på lista over hva vi søker etter på Finn

R-Design kan kombineres med syv forskjellige farger fra Volvo-programmet.
R-Design kan kombineres med syv forskjellige farger fra Volvo-programmet.

Inne i bilen betyr R-Design først og fremst at standardmodellens tre forskjellige fargetemaer i instrumenteringen, en gimmick som har vært mye omtalt, forsvinner: Med R-Design blir det blått lys uansett hvilket modus du er i for øvrig.

Sportstoler og sort taktrekk

Man får også andre stoler enn på en standardbil, utført i sort nubuck og perforert delskinn, med en godt synlig R-Design-logo innbrodert. Helskinn kan selvsagt også bestilles som tilvalg på en bil med denne pakken, som for øvrig kjennetegnes på innsiden med sportslig design på både ratt, girspak og håndbrekk, samt flere detaljer i perforert aluminium og sort skinn.

Volvo har alltid vært gode på stoler, og sportsstolene som inngår
  i R-Design-pakken ser svært lovende ut.
Volvo har alltid vært gode på stoler, og sportsstolene som inngår i R-Design-pakken ser svært lovende ut.

Innertaket i R-Design-bilene er også sort, et populært grep for å få coupeen til å føles mer intim uten at plassen reelt sett blir dårligere.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Mercedes A-klasse blir en av de tøffeste konkurrentene