Audi A8 4,2 TDI: Denne råsterke statusbilen har rast i pris
Her kan du gjøre et kupp på en skikkelig familieracer.
Audi A8 er en type bil der en må forvente kraftige prisfall ettersom det er så høy pris i utgangspunktet. Toppmodellen på dieselsiden i 2006 var den nærmest hysterisk raske 4,2-liters V8-eren på hele 326 hk.
Den kostet ny over 1,3 millioner kroner - og det ble vel knapt solgt en slik uten ekstrautstyr for fra 150-200.000 kroner.
Nå kan du blir eier av slik råskap for prisen av en ny VW Passat. Den billigste vi har funnet har bare 126.000 km på telleren - og forhandleren har priset den til 430.000, pluss omregistrering.
LES OGSÅ: Audi A8 Coupe: Audien som aldri kom i produksjon
Det betyr at verditapet på denne 2007-modellen har vært på i snitt ca 200.000 kroner årlig - og det er jo hyggelig nyheter for den som kjøper den som bruktbil ...
Lenge lå disse bilene godt over 500.000 kroner på bruktmarkedet her hjemme - men etter nyttår har prisene hatt en markant nedgang som resultat av avgiftsendringene på store motorer.
0-100 km/t på 6,3 sekunder
Her snakker vi altså om selveste flaggskipet til Audi - en diger, luksuriøs komfortcruiser - som i tillegg har sportsbilytelser. Den tunge bilen sparker såpass ifra at 0-100 km/t fikses på svært hyggelige 6,3 sekunder, og har en toppfart på godt over 250 km/t uten fartssperre.
4,2-literen overtok for 4-literen som i sin tid (2003) var tidenes sterkeste diesel personbil. 2003-modellen med 4-liters motor har 275 hk - og trenger et halv sekund mer enn den nyere 4,2-varianten på å nå 100 km/t. Men kan vel knapt kalles en sinke av den grunn.
Les Brooms bruktbilguide på Audi A8 her
Litt ukurant
Siden vi snakker stor Audi er dette en bil med firehjulstrekk-systemet Quattro i kombinasjon med luftfjæring, og dermed kommer du deg fram til hytta også. Disse bilene kommer seg godt fram også på utfordrende føre.
Den aktuelle bilen er i sølv metallic - men mangler sportsseter og fire soners klimaanlegg som mange er ute etter i en slik bil - og det er nok delte meninger om lysegrått som interiørfarge. Like kurant som sort er det i alle fall ikke.
Men så ligger den også lavt priset sammenlignet med de andre 4,2-liters A8ene.
LES OGSÅ: Audi A8: Slik kan du få "nyere" bil
Koster mye
A8, og særlig V8-modellene, er naturligvis ikke den billigste å fikse på om noe skulle gå galt. Her snakker vi mye teknologi - og hvis det først ryker, så blir det dyrt. Så enkelt er det. For eksempel er luftfjæring en nydelig luksus - men også en lei kostnad den gangen den ryker. En grundig sjekk av alt det elektriske er så absolutt å anbefale - og få gjerne en tilstandsrapport om du ikke føler deg kyndig nok til å sjekke selv.
Forbruket er imidlertid hyggeligere enn på de fleste biler med tilsvarende vekt og ytelser. Du klarer deg godt under literen på langkjøring, mens offisielt blandet forbruk er 1,19 l/mil.
Det kan virke som om prisene nå begynner å stabilisere seg - og at nivået er justert til det det skal være etter avgiftsendringene ved nyttår.
Klikk her for å se hele annonsen
LES OGSÅ: Audi A8: Denne har tapt seg 1,1 million - skal jeg slå til nå?