DKW Schnellaster: Fremdeles moderne – etter over 60 år
Her kan du sikre deg alle flerbruksbilers mor...
Hvem som var først med det moderne flerbruksbil-konseptet, eller minivan-konseptet på litt mer internasjonalt språk, strides man om. Først og fremst i USA og Frankrike, ettersom Renault Espace gjør krav på å ha vært like tidlig ute som Chrysler Voyager og Dodge Caravan.
Ser man på hvordan disse bilene var bygget opp, og hvordan populære flerbruksbiler fremdeles er det i dag, kan man imidlertid trekke trådene enda mye lenger tilbake i historien enn til 80-tallets første halvdel. Og den første flerbruksbilen etter ”dagens formel” ser du faktisk her:
Etter moderne formel
DKW Schnellaster kom på markedet med flatt gulv, tverrstilt frontmotor og drift på forhjulene allerede i 1949, og holdt det gående offisielt frem til 1962 – selv om produksjonen skal ha pågått til langt inn på 70-tallet i Sør-Amerika.
Om du aldri har hørt om en DKW Schnellaster før er du trolig i godt selskap. Vi kan bare huske å ha lest én artikkel om en slik bil tidligere, og det var for svært mange år siden. Da vi snublet over denne og begynte å søke etter informasjon, viste det seg heller ikke å være spesielt mye å hente der ute.
Les også: Dette var de fem kuleste Saabene i historien
Råte i gulvbordene
Ergo tror vi du kan bli ganske alene om å kjøre en slik bil på treff dersom du slår til på denne bilen – eller det som er igjen av den. En selger i Ockelbo nord for Stockholm har lagt den ut til salgs for ”et bra bud”, og så får det jo være et definisjonsspørsmål hva dét er.
Karosseriet ser ikke aller verst ut, og ”spantene” i bunnen loves også å være friske. Gulvet har visstnok vært av tre, og er fjernet på grunn av råte – da er det bare å handle litt gulvplank, slipe høvelen og gjenoppfriske gamle sløydkunnskaper.
Deler kan bli en utfordring
Vi får ikke inntrykk av at det følger med særlig mye mer enn det du ser på bildene her. Det kan nok føre til en og annen utfordring spesielt med detaljer fra interiøret, men vi tipper at mye også kan skaffes fra DKW-entusiaster og –klubber som befatter seg med merkets mer vanlige modeller fra etterkrigstiden.
Motoren var nemlig en tosylindret totakt-levning fra før krigen som var velprøvd og udramatisk, og det sistnevnte kunne også sies om fartsressursene. 20 hester var det den hadde å stille opp med da den kom, og det kan forklare litt av årsaken til at heller ikke spesielt motorsterke VW Transporter likevel raskt konkurrerte den ut i løpet av 50-tallet, etter at den kom på markedet et års tid senere.
Les også: Neeeei, de knuser den klassiske VW "Samba-bussen"...!
Den svenske bilen er en tidlig modell, fra før ”revisjonen” i 1955, da den blant annet fikk tresylindret motor i et forsøk på å holde følge med trafikken rundt seg.
22 hester og mange seter
1953-modellen i Ockelbo hadde fremdeles tosylindret motor, men hadde i det minste fått 22 hester – og det kunne nok trenges, ettersom dette er den såkalte ”deluxe-utgaven” med tofarget lakk, vinduer rundt hele og sitteplass til en hel gjeng.
DKWs svar på VWs ”samba-buss”, altså, og den bør dermed være ekstra gjev å sikre seg for den som er DKW-entusiast – og som har en form for plan om hvordan det kan skaffes til veie, som eventuelt mangler på denne sjeldne bilen.
Send oss en mail dersom du ikke klarer å holde deg, men ender opp med denne sjarmøren i garasjen!
Les også: Amphicar 770 - som DKW SP1000, men svømmedyktig...