Ford Mustang II: Dette er bilen som skuffet en hel verden

Det er som kjent ikke lett å hoppe etter Wirkola ...

Ford Mustang II Ghia sport coupe. Langt og fint navn til tross   den maktet aldri å følge opp suksessen til sin forløper. Det er som kjent ikke lett å hoppe etter Wirkola.
Ford Mustang II Ghia sport coupe. Langt og fint navn til tross den maktet aldri å følge opp suksessen til sin forløper. Det er som kjent ikke lett å hoppe etter Wirkola.

Noen ganger gjør man alt riktig, allikevel så blir det bare helt, helt feil.

Vi vil tro det var følelsen Ford-sjefen Lee Iacocca satt igjen med da han skjønte at den nye Ford Mustang II mageplasket skikkelig. Den var jo ikke engang en svak skygge av det den opprinnelige Mustangen var.

Den godeste Iacocca var forresten en av pådriverne bak den opprinnelige Mustangen også. 10 år senere - i 1974 - var han også ansvarlig for Ford Mustang II.

Alt vi elsket forsvant

Borte var det ikoniske, sporty, spennende og de store motorene. Ja, det meste av det vi elsket med disse bilene ...

Visst kan man kjenne igjen enkelte designelementer, men ellers er den bare en gørrkjedelig kompaktbil og ikke i nærheten av å være kapabel til å være en fullverdig oppfølger av det vi alle tenker på når vi hører Ford Mustang. Ikke gikk de bra heller ...

Ford Mustang cab. 1966.
Ford Mustang cab. 1966.
Ford-Mustang Mach1, 1971
Ford-Mustang Mach1, 1971

Les vår kjøpeguide til Ford Mustang her:

Bob-bob kvalitet

I tillegg var byggkvaliteten mildt sagt litt bob-bob ... Det samme med kjøreegenskapene. Det var det for så vidt på første generasjon også, i alle fall de første årene. Men ifølge ryktene var denne enda verre. Vi må riktignok huske på at selv om Mustang kostet både skjorta og jakka her hjemme – så var de forholdsvis billige biler på hjemmemarkedet.

Nå skal ikke all skyld legger på den godeste Iacocca. Verden hadde nemlig endret seg ganske mye de ti årene som Ford Mustang hadde blitt produsert. Han gjorde vel rett og slett det toppsjefene ba han om.

Ikke minst hadde dette med bensinforbruk ettertrykkelig blitt satt på dagsordenen. De av oss som har levd en stund husker kanskje oljekrisen midt på 70-tallet også.

Dessuten mente mange at Mustangen også hadde vokst seg litt vel stor. Det var særlig utgaven til høyre på bildet over man hadde i tankene da.

Ikke akkurat sporty linjer til å være Mustang. Motoren var en 2,3-liters rekkefirer på 88 hk.  (Foto: Ford)
Ikke akkurat sporty linjer til å være Mustang. Motoren var en 2,3-liters rekkefirer på 88 hk. (Foto: Ford)

Ford GT70: Bilen ikke engang entusiastene kjenner til

Solgte brukbart

Man skulle altså tro at Ford Mustang II ble en gedigen flopp. Det gjorde den også – rent følelsesmessig.

Men faktum er at den etter hvert solgte brukbart.

Ford innså vel også ganske fort at de måtte ta noen grep for å redde stumpene. Byggkvaliteten ble sakte, men sikkert bedre, man dyttet inn mer utstyr og ga tilgang på større motorer og kom med en del spesialversjoner i årenes løp.

Både hissige Cobra-utgaver og Mach-1 utgaver så etter hvert dagens lys. Heldigvis.

Basismodellen hadde en forholdsvis slapp rekkefirer på 2,3-liter og 88 hk mellom forskjermene. Men også større motorer var tilgjengelige. Både rekkeseksere og V8-ere.

Når ikke engang de godt betalte menneskene  på reklamen klarer å smile og se fornøyde ut, så skjønner vi at noe har gått galt. Fryktelig galt ... (Foto: Ford)
Når ikke engang de godt betalte menneskene på reklamen klarer å smile og se fornøyde ut, så skjønner vi at noe har gått galt. Fryktelig galt ... (Foto: Ford)

Klar for mer Ford-nostalgi? Trykk her:


Flopp

Bilen betegnes allikevel – sammen med Ford Edsel fra 50-tallet – som en av historiens største bilflopper.

Men historien gjentar seg. De utskjelte bilene har få tatt vare på og veldig mange av disse har gått i pressa og for lengst blitt til spiker i en kjellervegg.

Ford Mustang Cobra II
Ford Mustang Cobra II
Ford Mustang Hatchback 1975
Ford Mustang Hatchback 1975

Ford Shelby Mustang GT 500: Dette er egentlig en helt unik sportsbil

Verdiøkning

Nå har imidlertid folk fått øynene opp for den rare Forden. Den er på en måte et mekanisk dokument over en svunnen tidsepoke samtidig som den har blitt et bilikon – tross alt.

Den vil trolig aldri overgå sine eldre søsken her, men etterspørselen og dermed prisene er i full fart på vei oppover.

Selv om den i sin tid altså skuffet en hel bilverden.

Shelby Cobra: Var dette verdens tøffeste "konebil"?