Intet er for dårlig til å reddes, bare det er sjeldent nok. Dermed overlevde også denne sjeldne gamle hardtop coupeen etter 41 års aktiv rusting. (Foto: Finn.no / Glenn Bergseth (Montasje))
Intet er for dårlig til å reddes, bare det er sjeldent nok. Dermed overlevde også denne sjeldne gamle hardtop coupeen etter 41 års aktiv rusting. (Foto: Finn.no / Glenn Bergseth (Montasje))

1958 Wartburg 311 Hardtop: Sjeldenhet reddet i tolvte time

Rustet under åpen himmel i Trøndelag i 41 år – nå er den rustfri!

Noen biler er så spesielle at de bare må reddes, nesten uansett hvor dårlige de har rukket å bli.

Vi er kanskje vant med å tenke at det først og fremst gjelder håndbygde, fullblods italienere eller massive britiske luksusdoninger. Heldigvis får vi av og til en påminnelse om at verden ikke er så forutsigbar.

Råsjelden østblokk-coupé

Dette er en slik påminnelse. Og det faktum at mange av oss kanskje ikke engang har sett en slik bil, understreker også at begrepet ”sjeldenhet” like ofte kan brukes om hverdagsbiler som om statusbiler.

Slik sto den sjeldne bilen på et hoggeri i Trøndelag, etter totalt 41 år under åpen himmel. (Foto: Finn.no)
Slik sto den sjeldne bilen på et hoggeri i Trøndelag, etter totalt 41 år under åpen himmel. (Foto: Finn.no)

Bilen på bildene er nemlig en Wartburg 311, som i utgangspunktet er en bil som forekom på norske veier i forholdsvis stort antall på 50- og 60-tallet.

Les også: Moskvich – barsk russer som aldri har vært vinterkjørt

Produsert i gamle Øst-Tyskland lå den både prismessig og handelspolitisk godt an etter hvert som bilrasjoneringen i Norge ble gradvis lettet, og til slutt avskaffet i 1960, og putringen fra den tresylindrede totakteren ble en velkjent lyd langs norske veier.

De aller fleste ville ansett bilen som tapt for all fremtid lenge før de kom så nært innpå at de fikk se hvor dårlig det sto til også innvendig. (Foto: Finn.no)
De aller fleste ville ansett bilen som tapt for all fremtid lenge før de kom så nært innpå at de fikk se hvor dårlig det sto til også innvendig. (Foto: Finn.no)

Men om bilen var vanlig i utgangspunktet, var noen versjoner langt mer sjeldne. 311-modellen kom nemlig i mange varianter, og den sportslige og elegante todørs hardtop-coupeen vi ser her var nok temmelig uvanlig i Norge den gang.

Kjent i ”miljøet” i årevis

Og den har ikke blitt vanligere siden.

Dette visste merkeentusiastene i Wartburg-miljøet i Norge, og de har lenge visst at det sto en slik i sørgelig tilstand på et hoggeri i Trøndelag. Etter diverse forhandlinger klarte noen av dem å få kjøpt den ut, og da de endelig fikk ta bilen i nærmere øyesyn viste den seg å være akkurat så råtten som de fryktet.

Før jul i fjor ble bilen kjøpt ut fra hoggeriet, og annonsert for Wartburg-fans med stort pågangsmot. Det drøyet til utpå vårparten før handelen var i boks. Faksimile: Finn.no
Før jul i fjor ble bilen kjøpt ut fra hoggeriet, og annonsert for Wartburg-fans med stort pågangsmot. Det drøyet til utpå vårparten før handelen var i boks. Faksimile: Finn.no

Likevel, bilen skulle reddes, og ble annonsert som prosjekt til en entusiast med pågangsmot – for øvrig en annonse vi plukket opp her på Broom, og anbefalte som en sjelden sjanse for rette vedkommende.

Se vår omtale av annonsen her:

Reddet etter 41 år

Det gikk noen måneder før noen slo til, men i april i fjor ble restene av den dekadente østblokk-coupeen løftet forsiktig ut fra hoggeriet med hjullaster og stor entusiasme. Videoer fra redningsaksjonen kan du for øvrig se i videovinduene nederst i denne saken.

Også interiøret var temmelig råttent ved funnet, men tross alt såvidt komplett med hensyn til alle spesielle coupé-detaljer at det nok skal gå å gjenskape også det. (Foto: Finn.no)
Også interiøret var temmelig råttent ved funnet, men tross alt såvidt komplett med hensyn til alle spesielle coupé-detaljer at det nok skal gå å gjenskape også det. (Foto: Finn.no)

Den uredde redningsmannen heter Glenn Bergseth og holder til i nærheten av Kongsberg. Og når vi får tak i ham på telefon bekrefter han ryktene om at det har skjedd litt med bilen siden det nervøst skjelvende vraket ble hentet for mindre enn halvannet år siden.

Les også: Linda (18) har en flott Taunus GXL coupé

– Bare ett rusthull ...

– Jo da, jeg har fått tatt rusten, i hvert fall.

– Hva? Alt sammen?

– Ja, som jeg pleier å si; det var ikke så mye rust på den – bare ett hull. Det var egentlig borte alt sammen, ler Wartburg-entusiasten.

Gulv, bakende og torpedo er skaffet tilveie fra en rustfri 4-dørssedan, og transplanteringen av takseksjon og bakre sider fra den opprustede coupeen har vært litt av en jobb. (Foto: Glenn Bergseth)
Gulv, bakende og torpedo er skaffet tilveie fra en rustfri 4-dørssedan, og transplanteringen av takseksjon og bakre sider fra den opprustede coupeen har vært litt av en jobb. (Foto: Glenn Bergseth)

Han har hatt bra med reserve karosserideler fra rustfrie, gamle firedørsutgaver, men den strukturelle forskjellen på en firedørs stolpebil og en todørs hardtop er minst like stor en liten østtysker som en diger amerikaner. Dermed har det blitt mye tilpassingsarbeid med kapping og sveising for å få den sjeldne coupeen komplett, og mange av de unike coupé-delene som var for dårlige til å kunne reddes har måttet lages på nytt.

Nå er altså rusten borte, og bilen begynner å bli noenlunde komplett sammensatt karosserimessig.

Del med Facebook-vennene dine!

Effektive arbeidstimer

– Resten har jeg ikke engang rukket å se på ennå. Alt er bare fjernet for at jeg skulle kunne konsentrere meg om karosseriet, sier han nesten unnskyldende, og avslører i en bisetning at han heller ikke får jobbet mer enn noen få uker på den hvert år, da den står lagret hos hans svoger i Levanger.

Sveising, tilpassing og fabrikkering av nye unike coupé-detaljer som ikke lot seg redde har tatt mye tid, men nå begynner det også å ligne på en bil igjen - og helt uten rust. (Foto: Glenn Bergseth)
Sveising, tilpassing og fabrikkering av nye unike coupé-detaljer som ikke lot seg redde har tatt mye tid, men nå begynner det også å ligne på en bil igjen - og helt uten rust. (Foto: Glenn Bergseth)

Rimelig effektive uker, tør vi fastslå, etter å ha sett bildene av fremgangen.

Les også: Kule coupeer som garantert ødelegger sveisen din

– Det går jo virkelig unna, dette her. Når blir den ferdig?

– Sånt vil jeg aldri si noe om. Jeg har altfor mange andre biler også, så det kommer noen prosjekter innimellom. Det får ta den tiden det tar, slår han fast.

Det verste over?

Selv om den aller tyngste jobben kanskje er unnagjort, gjenstår mye arbeid med å få trukket opp og restaurert interiøret. Også her er den forholdsvis komplett med hensyn til de spesielle coupé-detaljene, men ”alt” må gjøres.

Hele bakskjermer til coupeen lages ved å sveise sammen delene som utgjør skjermen på en firedørsbil. (Foto: Glenn Bergseth)
Hele bakskjermer til coupeen lages ved å sveise sammen delene som utgjør skjermen på en firedørsbil. (Foto: Glenn Bergseth)

Belønningen – når den dagen kommer – er at han får en rimelig unik bil. Kun to andre slike coupeer er på veien i Norge, og det spørs om det noen gang har vært særlig flere.

I originallitteraturen listes en type ”311-3 todørs coupé” og en type ”311-300 todørs hardtop coupé”, og selv om de ser identiske ut på bilder regner vi med at denne bilen er en 311-300, da den har hardtop-karosseri. Uansett finner vi ikke produksjonstall, men med drøyt 24.000 produserte Wartburg 311 totalt i 1958 så er det nok uansett forholdsvis beskjedent.

Brukbare dører fra en coupé lot seg faktisk skaffe, og 290 euro for paret ser ikke ut til å ha vært så verst pris, heller. Med friske karosserideler kan bilen igjen se lyst på fremtiden, 42 år etter at den ble hensatt for å dø. (Foto: Glenn Bergseth)
Brukbare dører fra en coupé lot seg faktisk skaffe, og 290 euro for paret ser ikke ut til å ha vært så verst pris, heller. Med friske karosserideler kan bilen igjen se lyst på fremtiden, 42 år etter at den ble hensatt for å dø. (Foto: Glenn Bergseth)

– Det må ha vært en ganske bevisst første eier som slo til på en eksklusiv hardtop-versjon av denne bilen på tampen av bilrasjoneringen i Norge. Har du fått forsket noe i historikken?

Del med Facebook-vennene dine!

– Nei, der er jeg helt blank foreløpig. Det eneste jeg vet er at den ble avregistrert i 1970 og har stått og rustet i skogen siden, men det blir gøy å finne ut av dette når jeg kommer så langt, sier Bergseth.

Klikk i videovinduene under for å se hvordan bilen ble hentet ut fra hoggeriet sist vår:

http://www.youtube.com/watch?v=1Z6Oz2nMm64

http://www.youtube.com/watch?v=pq6qAaI_0fQ

http://www.youtube.com/watch?v=tu9z95hstEE

http://www.youtube.com/watch?v=y9fD2eSF9_Q

Les også: Nå er det kroken på døra for den tradisjonelle Ladaen