Du har faktisk et helt utrolig bredt spekter å velge fra om du skal kjøpe Audi til 50 000 kroner
Du har faktisk et helt utrolig bredt spekter å velge fra om du skal kjøpe Audi til 50 000 kroner

Så mye Audi får du for 50.000,-

Liten eller stor - eller kanskje en cabriolet - valget er ditt

Forhistorien er mildt sagt litt brokete og uoversiktlig og innbefatter mange navn som Auto Union, DKW og NSU.

Forståsegpåere mener at den første ekte Audi var 100 som kom i 1968. Det gjør faktisk Audi til et av de "ferskeste" bilmerkene som finnes.

Populariteten de siste årene har regelrett skutt i været. Modellutvalget er stort, og flott design og veldig god opplevd kvalitet gjør merket attraktivt også i bruktmarkedet, selv om den tekniske kvaliteten ikke alltid har vært helt på topp.

Les også: Audi: Fra raring til luksusbil

Men hvor mye Audi kan du får om du har 50.000 kroner til rådighet? Faktisk ganske mye og ikke minst variert. Bare se hva vi fant:

1995 Audi A8 2,8. Kr. 50.000

Audi-A8 (Foto: Faksimile fra finn.no)
Audi-A8 (Foto: Faksimile fra finn.no)

For å se hele annonsen, klikk her:

- For deg som ikke driter penger, sier selgeren av denne Audi A8-en. Og dette er virkelig mye, stor og komfortabel bil for pengene. I tillegg til at de også er godt utstyrt. Dette var definitivt top of the line - den gangen dette var nytt og målet med bilen var å klå både Mercedes S-klasse og BMW-7 serie.

Men nå er det er både mange tusen kilometer og ikke minst mange tusen kroner siden, og du får den altså til 50.000 nå. Riktignok første årgang med et anstendig antall kilometer på telleren og forhjulstrekk (mange hadde Quattro firehjulstrekksystem)

På den annen side er selgeren åpen for skambud - bilen som både er senket og går på 19-tommere - skal bort ...

Om noe derimot går galt, så bør du både drite penger og ha diaré (for å si det litt stygt), dette er ikke den billigste bilen å ha på verksted...

Les mer om Audi A8 i vår bruktbilguide her:



1998, Audi 80 Cabriolet. Kr. 46 500.

Audi-80-cab.
Audi-80-cab.

For å se hele annonsen, klikk her:

Det er få biler som bærer alderen så godt som Audi 80 cabriolet. Den ser til tross for sine 14 år og pris på godt under 50 000 kroner, rimelig fresh ut fortsatt.

Denne har 1,8-literen uten turbo, og er slett ikke noe dårlig motorvalg. Ikke like sprek som 150 hesteren riktignok, men du luker definitivt ut en del potensielle feilkilder med å velge en motor uten "propell".

Det ser ut til at eieren har fikset opp i bilens store svakhet, nemlig bærearmer og kuler og ledd i forstillingen samtidig som den er EU-godkjent og har ny clutch.

Fargekombinasjonen med mørk lakk og lyst skinninteriør er heller ikke feil. Fire sitteplasser og et rimelig greit bagasjerom gjør at dette er en av de mest familievennlige cabrioletene du kan kjøpe.

Dette skrev vi om Audi 80 cab for tre år siden:


2001, Audi A2 1,4. Kr 49 999.

Audi-A2 (Foto: Faksimile fra finn.no)
Audi-A2 (Foto: Faksimile fra finn.no)

For å se hele annonsen, klikk her:

Lille, merkelige A2 er kanskje ikke det aller første man tenker på med Audi. Like fullt, dette er en Audi, med aluminiumskarosseri og en god dose premiumfølelse i interiøret.

Dette var på mange måte bilen som ikke helt fikk det til å stemme med timingen og den var ikke i nærheten av å bli den suksessen Audi håpet på med en liten, miljøvennlig tass med en god dose status.

Audi har imidlertid tatt igjen det tapte her med dagens A1, som definitivt er en suksess.

Hjullagere, motor elektronikk, vannpumpe og bremser er ting du bør sjekke ut om du er på A2-jakt.

Bilen er større og romsligere enn man skulle tro og bagasjeplassen er større enn på A3 fra samme tid. A2 var på mange måter forut for sin tid i forhold til forbruk og utslipp. 1,2-liters diesel er en skikkelig sparebøsse, men ikke den morsomste å kjøre - motoren blir snau.

Da er en 1,4-liter bensin, slik som på bilen i annonsen heller å foretrekke.

Les mer om Audi A2 i bruktbilguden, her: