1952 VW Transporter: Reddet - etter 49 år på et jorde

Super-entusiasten fra Gjøvik skal ha den på veien igjen innen fem år.

Det er viktig å ikke la seg skremme av utfordringer. Få av oss er så vanskelige å skremme som gjøvikingen Arnstein Lønstad, som lover å ha denne gamle Volkswagen bussen på veien igjen om fem år! (Foto: Jul Sverre Haugerud)
Det er viktig å ikke la seg skremme av utfordringer. Få av oss er så vanskelige å skremme som gjøvikingen Arnstein Lønstad, som lover å ha denne gamle Volkswagen bussen på veien igjen om fem år! (Foto: Jul Sverre Haugerud)

Noen entusiaster er mer optimistiske enn andre. Påfallende mange slike er interessert i gamle Volkswagen-produkter, og de har det til felles at de klarer å få bil ut av selv de mest ”håpløse” prosjekter.

De siste årene har hensatte gamle bilvrak endelig oppnådd en viss status og interesse som grunnlag for fotokunst, noe som har gitt en del gamle slitere – for ikke å si levningene etter dem – et siste lite blaff av oppmerksomhet før naturen fullfører den prosessen den har påbegynt med dem.

Les også: Denne 55-modellen ble hevdet å være eldst i verden

Og i noen få tilfeller har det også betydd en redning – gjerne i aller siste liten.

Reddet etter 49 år på jorde

Det du ser på bildene er et slikt eksempel. Og selv folk som ikke har peiling på restaurering av biler forstår at det her er snakk om en god porsjon optimisme og arbeidslyst når denne loves å komme tilbake på veien igjen.

Forleden ble restene av den gamle rørleggerbilen hentet fra sitt formodet siste hvilested på det som en gang var tunet på et forlengst fraflyttet småbruk i Indre Østfold. Der hadde den stått siden i 1963. (Foto: Jul-Sverre Haugerud)
Forleden ble restene av den gamle rørleggerbilen hentet fra sitt formodet siste hvilested på det som en gang var tunet på et forlengst fraflyttet småbruk i Indre Østfold. Der hadde den stått siden i 1963. (Foto: Jul-Sverre Haugerud)

- Det blir et femårs-prosjekt, tenker jeg. Da skal den være på veien igjen, lover Arnstein Lønstad på Gjøvik.

Den fryktløse gjøvikingen har nettopp tatt over eierskapet av bilen, som for mindre enn en måned siden ble oppdaget og reddet fra den visse død av ”skrot-entusiaster” på oppdagelsesferd i Indre Østfold. Da hadde den stått rolig siden den ble kassert i 1963, altså i hele 49 år, og i løpet av den tiden kun blitt ribbet for motoren og karosseriets frontparti.

Kappet og ribbet for en mannsalder siden

”Resten” – eller i hvertfall mye av det – hadde naturen forsynt seg grovt av. Men bil skal det altså bli av den likevel.

- Fronten på den ser ut til å være kappet ut for så lang tid siden at det sikkert var for å reparere en annen tilsvarende etter skade, og ikke nå etter at disse er blitt populære veteranbiler. Det har sikkert skjedd for minst 30 år siden, sier Jul-Sverre Haugerud i Eidsberg, som var med på å hente ut vraket med traktor og frontlaster.

Del med Facebook-vennene dine!

Historikken som
Historikken som

Det både knaste og drysset av restene da den ble trukket opp fra jorda. Gulvet i midtseksjonen av bilen var helt borte, og nederkanten av karosseriet like så.

- Bilen er en 1952-modell, registrert første gang i januar 1952, og allerede i desember 1957 fikk den montert ny motor. Den motoren var sikkert brukbar også i 1963, ettersom den har blitt plukket ut, konstaterer Haugerud.

"Rat look" med hagleskudd

Nå har altså bilen kommet på plass i et tørt og godt verksted, der Lønstad så smått er i gang med å planlegge prosessen videre.

- I første rekke blir det å pusse den opp til såkalt ”rat look”-stil, altså med strøken mekanikk under, men med skallet mest mulig likt slik det så ut da det ble funnet. Som de fleste gamle biler som har stått slik er det spor etter både hagleskudd og annet, og det skal få være slik, sier han.

Les også: Rusten pickup ble favoritt på Finn.no

Hele snutepartiet er kappet av bilen, trolig for å holde en annen bil på veien etter skade for flere tiår siden. Men bilen er likevel verdig en restaurering, mener dagens eier - den tredje i rekken siden 1952. (Foto: Jul-Sverre Haugerud)
Hele snutepartiet er kappet av bilen, trolig for å holde en annen bil på veien etter skade for flere tiår siden. Men bilen er likevel verdig en restaurering, mener dagens eier - den tredje i rekken siden 1952. (Foto: Jul-Sverre Haugerud)

- Men hvordan får du det til når hele fronten mangler, og en del nytt nødvendigvis må sveises inn for å få karosseriet komplett?

- Jeg har deler fra flere slike biler liggende, så det blir å forsøke å finne karosserideler fra biler med den samme typiske blåfargen for å få det til å stemme med helheten, sier han, og får det garantert til å høres mye enklere ut enn det er.

Har delebilene klare

- Dette har altså vært planlagt lenge?

- Jeg har egentlig drevet mest med Opel tidligere, men begynte med gamle Bobler. For en stund siden var jeg nesten ferdig med å restaurere en gammel ”splitt-Boble” da jeg fikk ekstremt lyst på en slik buss, dermed solgte jeg Bobla og har kjøpt noen gamle busser og løse deler som altså nå kommer godt med på denne, sier han.

Funnet av en slik 1952-modell er en liten begivenhet for VW-folket. Den velkjente gamle Transporteren ble satt i ordinær produksjon i 1950, og den gamle rørleggerbilen fra Mysen vil således bli en av landets eldste bevarte når den er ferdig.

Takket være forsiktig pussing og transparent Owatrol, samt delebiler med samme opprinnelige lakkfarge, håper eieren å redde mesteparten av utseendet selv når bilen er restaurert og kjørbar. (Foto: Jul-Sverre Haugerud)
Takket være forsiktig pussing og transparent Owatrol, samt delebiler med samme opprinnelige lakkfarge, håper eieren å redde mesteparten av utseendet selv når bilen er restaurert og kjørbar. (Foto: Jul-Sverre Haugerud)

I mellomtiden gjenstår en og annen utfordring, men Lønstad er altså ikke skvetten. Snart blir det en arkeologisk tur til til funnstedet i Indre Østfold, forteller han:

En arkeolog-tur gjenstår

- De som fant den mente å ha sett rester av den ene sidedøren i gresset et sted rundt der, og den skal jeg forsøke å finne. Selve oppbyggingen av sidedørene innvendig ble gjort om så tidlig som i 1955, og det er selvsagt mulig å få modifisert nyere dører til å passe. Men aller først vil jeg se om det er mulig å finne og redde noe av det gamle, sier entusiasten på Gjøvik.

Del med Facebook-vennene dine!

Kjenner du ham, og lurer på hvor han blir av de neste fem årene, er altså garasjen et godt tips...

Les også: Arbeidsbil med patina - sjekk denne Chevroleten: