Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Jeg er litt hjelpegutt for foreldrene mine som ønsker seg nyere bruktbil. I dag har de en VW Golf stasjonsvogn med 4Motion, de ønsker seg nå en bil med litt høyere sitte/kjørestilling, nærliggende da å tenke på en mindre SUV, synes jeg. Derfor har jeg fulgt med i bruktmarkedet en tid og særlig sett etter biler som Toyota RAV4, VW Tiguan og Ford Kuga. De har til felles at de selges utrolig fort, i alle fall gjelder det alle eksemplarer som ser bra ut og som stemmer i forhold til det de har tenkt å bruke på bilen.

I det siste har jeg sett litt nøyere på Suzuki Grand Vitara. Det virker som man ved å velge den får en god del mer bil for pengene sine og at de heller ikke selges så umiddelbart. Tror du det kan være noe å tenke på? Foreldrene mine kjører maksimalt 10.000 kilometer i året, det er nesten bare småkjøring pluss turer på to mil hver vei til hytta. Må gjerne ha bensinmotor, far er ikke spesielt glad i diesel, for å si det sånn. Kan du gi meg et råd ganske kjapt?

LES OGSÅ: Nå er det slutt for denne SUV-en

Benny svarer:

Hei, morsom oppgave det der – hyggelig å kunne hjelpe andre med å kjøpe bil. Det er nok helt riktig observert at de mest populære brukt-SUV-ene selger som varmt hvetebrød i bruktmarkedet. Så lenge de er noenlunde realistisk priset, går de ut igjen omtrent like fort som de kommer inn. Og de bilene som blir stående er det gjerne noe "galt" med, enten at de mangler viktig utstyr, har feil farge eller har gått veldig langt.

Det er nok riktig å si at Grand Vitara etter hvert har blitt en litt glemt bil i denne klassen. Den solgte bra akkurat da den kom, men så har det blitt veldig stille rundt denne bilen.

Akkurat det har nok flere årsaker. Det er på ingen måte noe galt med bilen, men i forhold til kjøreegenskaper på vei og kvalitetsfølelse, faller den nok litt gjennom i forhold til de beste rivalene. Konkurransen i denne klassen er da også beinhard – og det har kommet mange gode og nye utfordrere etter at Grand Vitara debuterte.

Kan prutes på

Grand Vitara er imidlertid veldig bra når terrenget blir ulendt, og kvaliteten er det fint lite å si på. Slik sett er dette et svært trygt bilkjøp.

Til den bruken du skisserer vil jeg absolutt ikke være redd for å anbefale den. Du sitter høyt og kommer deg fram de fleste steder. Det er også mange eksemplarer med bensinmotor å velge mellom på bruktmarkedet. Det er positivt for prisen, for veldig mange kunder ønsker seg diesel i denne klassen. Dermed blir bensinbilene gjerne stående lenger.

Det aller beste kjøpet gjør du nok fra privatperson. Mange av eierne her er godt voksne folk som verken kjører veldig langt i året eller finner på de store sprellene med bilene sine. Derfor kan du finne fire-fem år gamle eksemplarer som nesten er som nye. Da er det virkelig mye bil igjen.

Og det bør være fullt mulig å prute litt også, hvis du synes prisen i utgangspunktet virker litt høy. Husk at biler fra private selgere skal ligge et godt stykke under tilsvarende fra forhandler.

Lykke til med foreldrehjelpen!

SUV for folk flest – les testen av Grand Vitara her:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Ny SUV som også er billig? Sjekk her:

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: