Bak rattet i helt nye Mazda 6 bør det være lett å trives!
Bak rattet i helt nye Mazda 6 bør det være lett å trives!

Mazda 6: Dette kan bli en norsk familiebil-vinner

Det trauste bilmerket er blitt lekent og morsomt - men fornuften er bevart.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter noen år med tungt salg her hjemme er det endelig vind i Mazda-seilene igjen. Den nye, kompakte SUV-en CX-5 er blitt en knallsuksess.

Faktisk en såpass stor suksess at produksjonen er speedet opp for at ventetiden for SUV-hungrige kunder ikke skal bli for lang.

Men det stopper ikke der. Enda en spennende nyhet står for døren for norske familiebilkjøpere. Nemlig den splitter nye Mazda 6 som om kun kort tid lanseres på Moskva Motorshow.

Kjøp nå – få bilen om ni måneder:

Tradisjonsbærer

Selv om bilen er splitter ny, fra innerst til ytterst, er dette en modell med lange og stolte tradisjoner i Norge – med røtter tilbake til den nærmest legendariske Mazda 626.

Dette er en bilmodell som både er viktig og som Mazda selv har stor tro på.

Helt nydesignet Mazda 6 bør kunne gi ytterligere vind i Mazda-seliene

Mazda RX-8: En billegende takker for seg ...

Mazda-ingeniørene har lagt ned mye energi for at vi skal trives bak rattet i nykommeren. Kjøreegenskapene skal være betydelig mer sporty og lekne enn hva vi er vant til, takket være et avansert hjuloppheng med presis styring.

Selve karosseriet er 30 % mer vristivt enn på utgående modell. Utstrakt bruk av moderne og sterke materialer gjør den lettere også, samtidig som den passive sikkerheten økes.

Aerodynamisk

Aerodynamikken er forbedret, som igjen er gunstig for bilens forbruk og utslipp.

Også under bilen har de langt stor vekt på å lage en så glatt flate som mulig for å unngå unødig turbulens har gitt klassens laveste cw-verdi på bare 0,26.

Regenerering av bremseenergi og start/stop-system er andre tiltak for å redusere skadelige utslipp. I-Stop systemet – som sistnevnte kalles – er bilindustriens raskeste med en startresponstid på bare 0,35 sekunder.

2-liter bensin og 150 hk

Motoren som vil være mest aktuell for Norge er en 2-liter bensin på 150 hk / 210 Nm. Kundene kan velge mellom to 6-trinnsgirkasser – en manuell og en automat.

Nye Mazda 6 leveres også med en 2,5-liter på 192 hk / 256 Nm. Sikkert en fin motor, men trolig ikke helt ideell for norske avgifter.

Etterhvert kommer også dieselvarianter. Noen krysser også fingrene for et come back for den sportslige MPS-varianten. Det er jo lov å håpe ...

Mazda 6 kommer først som sedan, men en stasjonsvogn er ikke langt unna ...

– Hvorfor finnes ikke denne Mazdaen i Norge?

Mazda 6 er altså langt framme når det gjelder avanserte aktive sikkerhetssystemer, miljøteknologi og kjøreglede og listen over utstyr er rikholdig.

To skjermer

Blant annet har den to informasjonsskjermer. En 3,5-tommer multiinformasjonsskjerm i instrumenthuset og en egen sentralt plassert 5-tommer for blant annet navigasjonsanlegg.

Vi kan også nevne, automatisk nedblending av fjernlys, adaptive hovedlys med LED-teknologi, Smart City Brake Support (SCBS), Emergancy Stop Signal (ESS), Rear Vehicle Monotoring (RVM) og Lane Departure Warning System (LDWS) for å nevne noe.

Dropper kombi

Som vi kan se på bildet bakfra, har den coupélignende taklinjen blitt med fra konseptbilen og helt til produksjonsklar bil.

Fargen"Soul Red" skal fremheve dybde og skyggelegging av bilens dynamiske linjer i følge Mazda.

Tabbe: Stasjonsvogna avslørt:

Fronten er ren og skarp i uttrykket, med en stor grill og et bølgende panser som legger seg ned mot hovedlykter som er trukket langt ut til sidene. Bak binder en kraftig kromlist lyktene sammen.

Bilen kommer i førsteomgang som sedan. Mazda dropper kombi-coupe denne gangen. Mens vi stasjonsvognglade nordmenn kan glede oss over at stasjonsvogna også er rett rundt hjørnet.

Ryktene vi ha det til at denne vises på Paris Motorshow allerede neste måned. Vi tipper den norske importøren gleder seg til å få den nye sekseren på plass sammen ned CX-5.

Dette tospannet kan sammen løfte Mazda-salget tilbake til gamle høyder.

LES OGSÅ: Nå skal Mazda stå på egne bein