Ford Mustang 4x4: Denne kunne forandret bilhistorien

Et sted mellom fem og ti skal ha blitt bygget - dette er sjelden vare!

Det er ikke noe som skulle tilsi at denne Mustangen er noe utenom det vanlige. Med mindre du klarer å gjenkjenne logoen på bakpanelet   da forstår du at dette virkelig er oppsiktsvekkende skyss. (Foto: eBay)
Det er ikke noe som skulle tilsi at denne Mustangen er noe utenom det vanlige. Med mindre du klarer å gjenkjenne logoen på bakpanelet da forstår du at dette virkelig er oppsiktsvekkende skyss. (Foto: eBay)

For noen dager siden ble denne 1965 Ford Mustangen solgt for 22.500 britiske pund på eBay, tilsvarende knapt 210.000 kroner. Dyrt nok for en vanlig hardtop-versjon, synes du kanskje. Men kanskje var det ikke så verst likevel.

Bilen er nemlig en av tre noenlunde like Mustanger som ble bygget om på en ganske omfattende måte, ifølge ryktene for å få Ford til å fatte interesse for ny teknikk. Men det ble med forsøket.

”The Ferguson Formula”

I januar 1965 ble den nye bilen levert til Ferguson Research Ltd i Coventry i England – og da begynner du kanskje å skjønne hvorfor den er spesiell. Medfølgende loggbøker viser at den ble registrert for gatebruk i juli samme år, og da hadde den altså forandret karakter i ganske betydelig grad under skallet:

Den dro på alle fire!

Innsiden av bilen kunne vært fra en hvilken som helst 1965 Ford Mustang hardtop. Bilen har ikke gått mange milene siden den ble restaurert på 90-tallet, selv om den ble solgt fra museet til en privat samler i 2007. Denne uken tok tredje eier over. (Foto: eBay)
Innsiden av bilen kunne vært fra en hvilken som helst 1965 Ford Mustang hardtop. Bilen har ikke gått mange milene siden den ble restaurert på 90-tallet, selv om den ble solgt fra museet til en privat samler i 2007. Denne uken tok tredje eier over. (Foto: eBay)

Harry Ferguson startet sin utvikling og produksjon av firehjulstrekk-systemer like etter krigen, og selv om navnet var nær forbundet med traktorer hadde selskapet hele tiden siktet innstilt på å implementere firehjulstrekk i en vanlig personbil. Forhandlingene skal ha kommet en god bit på vei med både Jaguar, Rootes-gruppen (Hillman, Sunbeam med flere), BMC og Rover, men uten at man kom i havn med noen av dem.

Les også: Disse firehjulstrekk-eierne er mest fornøyde

Imens fortsatte Ferguson Research Ltd å videreutvikle sitt system – ”The Ferguson Formula”, eller ”FF” – så det ble bedre og bedre, og faktisk så bra at det bidro til å innbringe en Formel 1-seier med en egenutviklet racerbil i 1961, kjørt av legendariske Stirling Moss på Oulton Park.

Kunne gjort firehjulsdrift ”folkelig”

Om systemet var aldri så bra, ble det aldri noe av planene om å få det inn i personbiler i stor skala. Jensen kom nærmest da de modifiserte og forlenget sin Interceptor midt på 60-tallet, for å kunne bygge inn FF-systemet. Bilen ble som kjent også hetende bare ”Jensen FF”, og fikk en pris og et noe haltende design som begrenset suksessen i høy grad.

Det må være en drøm å komme på Mustang-treff som nybegynner med denne bilen, og rope inn hjelp fra noen mer rutinerte Mustang-eiere med spørsmålet
Det må være en drøm å komme på Mustang-treff som nybegynner med denne bilen, og rope inn hjelp fra noen mer rutinerte Mustang-eiere med spørsmålet

Mer enn 10 år senere skulle Audi med sin Ur-Quattro gjøre omtrent akkurat det samme, og med langt større suksess. Men hos Ferguson var man nok mest interessert i å få FF-systemet inn i en forholdsvis billig bil, slik at man kunne oppnådd større volumer – slik for eksempel Subaru og Suzuki oppnådde en viss suksess med utover på 70- og 80-tallet.

Dermed var det kanskje ikke så rart at britene kastet sine øyne på Ford Mustang.

Del med Facebook-vennene dine!

Bilen ble lansert for et ungt publikum med åpent sinn og begrenset økonomi, og mange ganger kanskje også begrensede kjøreferdigheter. Det er lett å se for seg hvilken effekt salgsargumenter som ”trygge kjøreegenskaper” kunne fått i en slik billig og enkel bil, beregnet på de store massene.

Tok initiativ overfor Ford

Derfor kjøpte altså Ferguson Research noen slike biler for å bygge dem om på eget initiativ. Ifølge diverse kilder skal meningen i første rekke ha vært å vise dem for beslutningstagerne hos Ford, og i annen rekke å vise dem for diverse storbrukere og flåtekjøpere, som kunne tenkes å ha behov for å kjøpe biler som hadde vært innom Ferguson for konvertering.

Dataplaten med patentnumre for Ferguson Formula er naglet fast til støtdempertårnet, og maner i seg selv til en ekstra kikk under bilen. (Foto: eBay)
Dataplaten med patentnumre for Ferguson Formula er naglet fast til støtdempertårnet, og maner i seg selv til en ekstra kikk under bilen. (Foto: eBay)

Hva som skjedde med Fergusons planer om å overbevise Ford i USA er ikke kjent, men som vi vet ble aldri firehjulstrekk noen vanlig option på Mustangen – verken på 60-tallet eller senere.

Les også: Hvor viktig er egentlig firehjulstrekk? Les Bennys svar

Loggbøkene som fulgte med i salget av denne bilen skal imidlertid ha vist at den ble kjørt så mye som drøyt 70.000 miles, eller 112.000 kilometer, både i utviklings- og demonstrasjonsøyemed i årene frem til 1971, da den ble satt bort på Harry Fergusons museum på Isle of Wight.

Demonstrert flittig

Blant annet skal politiet og andre med behov for gode kjøreegenskaper både i Frankrike og ellers på kontinentet ha fått demonstrert hva Mustangen var kapabel til, men hva det resulterte i av konkrete salg – eller antall bestilte ombygginger av tilsvarende Mustanger – er en godt bevart hemmelighet.

De detaljerte loggbøkene forteller om utskifting av et defekt speedometer etter 13.770 miles, og en Dymo-dekal under telleren på den nye gjør oppmerksom på at man må legge til disse for å få totalen. Veldokumenterte veteranbiler er alltid gøy. (Foto: eBay)
De detaljerte loggbøkene forteller om utskifting av et defekt speedometer etter 13.770 miles, og en Dymo-dekal under telleren på den nye gjør oppmerksom på at man må legge til disse for å få totalen. Veldokumenterte veteranbiler er alltid gøy. (Foto: eBay)

Det eneste man vet er at et sted mellom fem og ti Mustanger skal ha blitt bygget om for Fergusons eget bruk i årene frem til 1971, hvorav altså tre slike klassiske 1965-modeller som denne. Hvor de andre to er blitt av har vi heller ikke funnet informasjon om, men denne er altså i full vigør.

Del med Facebook-vennene dine"

Før den ble solgt fra Harry Fergusons familiemuseum og til en privat samler i 2007 skal den også ha blitt totalrestaurert drøyt 10 år tidligere, slik at det nok var en både sjelden og teknisk kjernefrisk bil som en heldig kjøper nå sikret seg for 210.000 kroner denne uken.

Les også: Audi Quattro - nå er legenden godt og vel veteran