Du ser vel hva denne sykkelen er inspirert av?

Den første tråsykkelen vi har sett med hekkspoiler. Se bildene!

Det blir nesten moro med sykkel uten motor også når inspirasjonen for designet er så klar som i dette tilfellet. Men faren er at du blir sittende og se på den i stedet for å trene... (Foto: davidschultz id.com)
Det blir nesten moro med sykkel uten motor også når inspirasjonen for designet er så klar som i dette tilfellet. Men faren er at du blir sittende og se på den i stedet for å trene... (Foto: davidschultz id.com)

Det hører med til sjeldenhetene at vi i Broom skriver om noe som ikke durer i det hele tatt. Men så hører det også med til sjeldenhetene at vi snubler over noe som er så til de grader lekkert som dette. Og etter hva vi forstår er den ikke i normal produksjon - så det er ingen reell "fare" for at vi leder deg ut på ville veier.

Sykkelen på bildene dukket opp i en venns Facebook-feed for noen dager siden, og viser seg etter litt frenetisk klikking å komme fra en konkurranse i industridesign der utfordringen var å gjenbruke noen av de klassiske design-elementene fra Porsches 911-modell på en kreativ måte.

Mange detaljer er tatt med i det tilsynelatende minimalistiske og tidløse designet. Blant annet er det nok den første tråsykkelen vi har sett med hekkspoiler. (Foto: davidschultz-id.com)
Mange detaljer er tatt med i det tilsynelatende minimalistiske og tidløse designet. Blant annet er det nok den første tråsykkelen vi har sett med hekkspoiler. (Foto: davidschultz-id.com)

Amerikansk designer

Det er designeren David Schultz fra Redmond, Washington, som står bak sykkelen, der selve rammen sammen med forgaffelen utgjør det kanskje mest kopierte design-særtrekket fra 911en - nemlig coupé-modellens takbue. Utført i blått og orange tilsvarende fargemønsteret fra Gulf Racing-bilene er det veldig tydelig hvor inspirasjonen kommer fra - og forstyrrende linjer er "maskert" i matt sort finish.

Les også: 911 til 200.000 kroner - så billig kan drømmen være

Enkel og minimalistisk design går igjen også på deler som styre, pedaler, felger og skjermer, og til og med 911ens karakteristiske hekkspoilere er kopiert i form av en ørliten "vipp" på bakskjermen. Om effekten er reell på denne sykkelen på samme måte som på bilen tviler vi likevel på...

Del med Facebook-vennene dine!

911-motorens ikoniske 8-blads kjølevifte er også med i designet på sykkelen - og entusiastene vil kjenne den igjen ved første øyekast. (Foto: davidschultz-id.com)
911-motorens ikoniske 8-blads kjølevifte er også med i designet på sykkelen - og entusiastene vil kjenne den igjen ved første øyekast. (Foto: davidschultz-id.com)

Andre og mindre designelementer er også den karakteristiske kjøleviften fra 911ens boksermotor, som gjenfinnes som "endestusser" på styret - da i den skarpt kontrasterende orange-fargen. Og også metall-maljer som i sin tid sørget for lufting i de tynne stoltrekkene i Porsche-racerbilene er også på plass i det fra før av ganske minimale sykkelsetet.

Ville trolig blitt dyr

Rammen er splittet på en lekker måte, noe som fremheves av at fargespillet mellom blått og orange gir en veldig kul dybdevirkning. Og for den som ikke helt har sansen for Gulf Racing-temaet finnes det også bilder av en versjon i hvitt, med Martini-teamets røde, blå og lilla racing-striper.

Ikke fan av Gulf Racing-fargetemaet? Slik ser den ut i Martini-teamets farger. (Foto: davidschultz-id.com)
Ikke fan av Gulf Racing-fargetemaet? Slik ser den ut i Martini-teamets farger. (Foto: davidschultz-id.com)

Hvorvidt vi vil få se denne i produksjon er vel heller tvilsomt, men i så fall tipper vi det vil bli et meget ettertraktet "tilbehør" blant Porsche- og generelle sportsbilentusiaster over store deler av verden. Men noen trøst for den som ikke har råd til "the real thing" tror vi neppe den vil bli - her ser vi for oss en prislapp i stort format...

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Trives best på kontoret? Hva med litt Bugatti-inspirasjon: