Mazda CX-9: – Hvorfor finnes ikke denne bilen i Norge?

Han har vært på ferie i USA og falt pladask for leiebilen.

Dette er Mazda CX 9   og vet du om noen eksemplarer på norske skilter, vil vi gjerne høre fra deg!
Dette er Mazda CX 9 og vet du om noen eksemplarer på norske skilter, vil vi gjerne høre fra deg!

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Vi er akkurat hjemkommet fra en fantastisk ferie i USA. Det begynte ikke så bra da jeg oppdaget hvorfor det ikke er lurt å leie cabriolet når man skal på lang ferietur med to store kofferter, bager osv. Det var klin umulig å få dem inn i cabrioleten jeg egentlig hadde bestilt og nedturen var først enorm da jeg måtte gå inn igjen og spørre pent om vi ikke kunne få bytte til noe større ...

Nedturen fortsatte da det eneste de kunne gi oss der og da var en stor og ganske kjedelig Mazda som jeg aldri hadde sett før. Vel, for å gjøre en lang historie kort ble vi skikkelig glade i den bilen etter hvert. Stor og praktisk og bra trøkk fra motoren. Den gikk rett og slett knallbra og var morsom å kjøre og ble en skikkelig ferievenn etter hvert. Nå lurer jeg litt på hvorfor den bilen aldri har blitt solgt i Norge, den ville jo vært perfekt her med sju seter og firehjulstrekk?

Benny svarer:

Hei sann. Det er dessverre veldig enkelt å svare på hvorfor denne bilen ikke har blitt solgt ny i Norge: Mye skyldes nok motoren, eller rettere sagt alle avgiftene denne motoren ville gitt i Norge. CX-9 er skreddersydd for det amerikanske markedet og der skal de naturligvis ikke ha noen 2-liters diesel eller andre "små" motorer. Der borte er jo en 3-liters sekser som bruker liter`n på mila bitteliten....

Her handler det om en 3,7-liters V6-er på 273 hestekrefter. Den er egnet til å gi den norske avgiftskalkulatoren en skikkelig blackout! Men ville gitt et hyggelig bidrag i statskassa ...

Når bilen er over fem meter lang og veier over to tonn, er dette sikkert ganske riktig motorisering, men i Norge ville den i praksis blitt helt uselgelig.

CX-9 har forresten fått mye skryt fra amerikanske biljournalister, så jeg er ikke overrasket over at du fikk sans for den. Særlig kjøreegenskapene blir trukket fram som noe av det beste i denne klassen. Den kommer også med tre seterader og er slik sett en veldig praktisk bil. Som nesten vanlig for SUV-er der borte: Både to – og firehjulstrekk.

Mazda tok jo med seg lillebror CX-7 til Europa, uten at det kan sies å ha blitt en stor suksess. Med helt nye CX-5 har de imidlertid en bil som er langt bedre tilpasset norsk og europeisk smak.

Men nei – der får du nok verken stor bensinmotor eller sju seter.

Jeg tviler på om det kan være noen privatimporterte eksemplarer av CX-9 i Norge. Jeg har aldri sett noen, men man vet jo aldri. Hvis noen vet noe om det, setter vi pris på en e-post til redaksjonen@broom.no.

LES OGSÅ: – Hvorfor kjøper ingen denne SUV-en?

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les SUV-duellen – her ble det knockout til Volvo!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: