Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

2011 ble året da elbilene virkelig fikk sitt gjennombrudd i Norge. Få kjøper så mange som oss nordmenn – og snart er det klart for en liten eksplosjon i utvalget.

Mitsubishi i-MiEV er bilen som for alvor løftet markedet og solgte meget bra, særlig i starten. 1500 er solgt til nå – i år vil det ifølge importøren bli levert over 600 i-MiEV til norske kunder. Nå utvides også modellsortimentet i og med at i-MiEV blir tilgjengelig som varebil klasse 1.

Mange fordeler

I denne versjonen har i-MiEV to seter, et varerom på 1m³ og en nyttelast på 235 kilo, inkludert fører. Det opplyser importøren MMC Norge AS i en pressemelding.

Varerommet skal være enkelt å laste og losse fordi døråpningene er store og vareromsgulvet er i flukt med den lave innlastingshøyden.

Dessuten har naturligvis også varebilen tilgang til kollektivfelt, gratis bompasseringer, parkering og lading på mange plasser.

LES OGSÅ: Nissan Leaf: 600 elbiler solgt på 3 dager

Kjøler og varmer

i-MiEV varebil har samme utstyrsnivået som personbilutgaven med standardutstyr som klimaanlegg, radio/ CD-spiller, stabilitetskontroll og antispinnkontroll.

I tillegg kan man varme eller kjøle ned bilens kupé og varerom mens man lader via en fjernkontroll.

LES OGSÅ: Mitsubishi I-MiEV: Nå blir den 30.000 kroner billigere

Ikke veldig store

Kundegruppene til nye i-MiEV varebil er ifølge importøren ventet å være firmaer, foretak og statlige- og kommunale etater. Vi bør vel legge til at de helst ikke bør ha behov for å frakte veldig store eller veldig tunge gjenstander, heller ikke ha spesielt langvarige transportbehov.

Veiledende pris er kr 203.400,- levert forhandler i Drammen.

Mitsubishi i-Miev har blitt en suksess på det norske markedet.

LES OGSÅ: Slik endte elbil-testen