Mazda-CX-7-siden
Mazda-CX-7-siden

Mazda CX-7: Nå er det slutt for denne SUV-en

Forlater oss stille og rolig – kan være godt kjøp på bruktmarkedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bare kort tid etter at Mazdas nye kompakt-SUV CX-5 ble lansert her i Norge, kommer nyheten om at Mazda nå stopper produksjonen av storebror CX-7.

Dermed er det slutt for en bilmodell som lovet mye, men som manglet noen vesentlige faktorer for å bli en suksess.

Engelske Autocar siterer en Mazda-talsmann som bekrefter at CX-7 nå har gått ut av produksjon, etter at salget gradvis har blitt avviklet i flere markeder.

Mange styrker

Her hjemme var dette bilen som endelig skulle gi Mazda en bit av SUV-kaka. Men den biten viste seg å bli særdeles liten.

– Det har ikke blitt solgt mer enn noen hundre eksemplarer på det norske markedet de siste årene. CX-7 har dermed vært alt annet enn en salgssuksess. Litt synd, egentlig. For denne bilen har mange styrker og egenskaper som går utenpå flere av konkurrentene. Men det var dessverre ikke nok, sier Broom-redaktør Knut Skogstad som var en av de første som kjørte bilen før lanseringen i Norge flere år tilbake.

LES DUELLEN HER: CX-7 mot Volvo XC60

260 hestekrefter

– Førsteinntrykket var litt "wow – hva har Mazda funnet på her?". Designet var tøft og sporty, interiøret overgikk samtlige japanske konkurrenter på den tiden og under panseret var en særdeles morsom sak: En 2,3-liters bensinmotor på 260 hestekrefter. Og ja: Dessverre for Mazda var dette eneste motoralternativ ...

Med prislapp opp under 800.000 kroner havnet Mazdaen i en prisklasse den hadde få muligheter til å konkurrere i. Og da bilen omsider kom med 2,2-liters dieselmotor for et par år siden, var det tydeligvis for sent.

Skal gi opptur

– Ja, det hjalp ikke så veldig mye at bilen da gikk kraftig ned i pris. Den falt uansett litt mellom stolene. Plassen skuffet nok mange og Mazda klarte ikke å levere kombinasjonen diesel og automatgir- det vil mange ha i denne klassen. Og så var det jo ikke til å komme bort fra at den også begynte å trekke på årene, sier Knut Skogstad.

Nå er det lillebror CX-5 som skal gi Mazda-forhandlerne en lenge etterlengtet opptur. Så langt har salget av den vært meget bra.

Broom-Larssen har allerede kjørt CX-5 – les mer her:

Står ikke i kø ...

Hva med CX-7 som bruktbil? Antallet på bruktmarkedet gjenspeiler at denne bilen har solgt svakt som nybil. Det ligger bare 11 eksemplarer ute til salgs på finn.no, alle bortsett fra én er forhandlerbiler.

– Dette ligger nok an til å bli en av de "glemte" bilene på bruktmarkedet. Det betyr betydelig verdifall – og igjen mulighet for å gjøre et godt kjøp for dem som tør å tenke litt annerledes. Folk kommer ikke akkurat til å stå i kø for å kjøpe brukt CX-7. Det er gode nyheter for de som er ute etter mest mulig bruktbil for pengene, sier Knut Skogstad.

Mazda-CX-7-bakfra (Foto: Sigmund Bade)

Les testen av CX-7: Sportsbil i SUV-klær