Alle disse bilen var SUV er folk flest bare kunne drømme om da de var nye. Nå får du de til under 200 000 kroner.
Alle disse bilen var SUV er folk flest bare kunne drømme om da de var nye. Nå får du de til under 200 000 kroner.

Luksus-SUV til 199.900

Nei - mer behøver de ikke koste. Se hva vi fant:

Det er noe med oss nordmenn og SUV-er. De tilfredsstiller våre krav til både plass og framkommelighet - kombinert med høy sittestilling og godt utsyn.

Mange ønsker også å kombinere disse egenskapene med en litt kraftig motor, automatgir, skinninteriør og siste nytt av tekniske duppeditter og det som kan stappes inn av utstyr som gjør kjøreturenbehagelig og komfortabel.

Er bilen i tillegg utstyrt med et grillemblem som får naboen til å bli misunnelig - ja da er det toppen av lykke for mange.

Medaljens bakside er for oss vanlig dødelige en prislapp som tilsvarer både to og tre årslønner - og det hele forblir med drømmen.

Men du kan faktisk kjøpe deg en skikkelig drømme-SUV til 199.900 kroner! Det samme som du må betale for en nye Kia Rio, et to år gammel VW Golf, eller en fire år gammel Subaru Forester, eller Toyota RAV4 - men hvem drømmer vel om noe slikt?

Kvalitetsundersøkelse: Dette er de aller beste brukt-SUV-ene:

Nei, la oss skyve fornuften til side og heller se på Mercedes ML, BMW X5 eller hva med en skikkelig amerikaner - med V8-motor så klart!

Se hva vi fant:


2002 BMW X5 3,0d. Kr. 199.424.

BMW-X5-annonse (Foto: Faksimile fra finn.no)
BMW-X5-annonse (Foto: Faksimile fra finn.no)

For å se hele annonsen klikk her:

BMW X5 var en suksess fra dag én. Dette var det nærmeste man kom sportsbil og SUV i samme innpakning. Det skortet slett ikke på ambisjonene da BMW skulle lage SUV.

De første bilen var riktig nok ikke verdens beste når det gjaldt kvalitet (for å si det pent...), men de ble heldigvis bedre etter hvert. På typisk BMW-vis er interiøret både påkostet og førerorientert, mens den generelle plassen ikke er så stor som man skulle tro.

Den byr på en god dose kjøreglede og takler svingete landevier på en måte som bare BMW kan, men ikke fall for fristelsen å ta den med ut i terrenget. Det kan du fort komme til å angre på.

BMW X5 eller VW Touareg: Hvilken skal jeg velge?


2001 Jeep Grand Cherokee V8 Kr. 199.512.

Jeep-annonse (Foto: Faksimile fra finn.no)
Jeep-annonse (Foto: Faksimile fra finn.no)

For å se hele annonsen klikk her:

Jeep er blant pionerene når det gjelder å lage SUV. Dette hadde amerikanerne skjønt for lenge siden, mens vi forsatt slet med kjettinger og Opel Rekord med to dører.

Det som er morsomt med Jeep Cherokee er at jo større motor du velger - jo bedre bil får du! Her finner du 4,7-liter V8-motor, som lager skikkelig godlyd.Et godt argument for deg som mener at dieselmotorer er for ferger og lokomotiver.

I tillegg er denne bilen sort og med 20-tommers krom-felger - så "bling-faktoren" er påtagelig. Dette er en Magnum-utgave og bilen er derfor raust utstyrt fra fabrikk.

Ny prisen krøp tett oppunder en million kroner, nå blir den din for 199 500 kroner!

Les vår test av helt ny Cherokee her:


2001 Mercedes ML 270 CDI. Kr. 199.903.

MB-Ml-annonse (Foto: Faksimile fra finn.no)
MB-Ml-annonse (Foto: Faksimile fra finn.no)

For å se hele annonsen klikk her:

Mercedes var faktisk tidligere ute enn BMW. De lanserte sin M-klasse, eller ML, allerede i 1997. Da hadde de jo allerede hatt Geländewagen i 20 år.

Men ML var ment for en annen kjøpegruppe. De som ville ha mer luksus og komfort, kombinert med god framkommelighet og den velkjente Mercedes-statusen.

Bilen er altså en 15 gammel konstruksjon og det er vel ikke til å komme fra at den begynner å dra litt på årene - tross alt...

Men med riktig farge, litt fine hjul og en første kjøper som ikke knuslet da han krysset av på tilbehørslista, er denne fortsatt relativt attraktiv på bruktmarkedet. Dessuten har jo prisen blitt behagelig da...

Dette sier vår bruktbilguide om Mercedes ML:

Enig i kandiatene? Ville du hatt med noen andre? Skriv i kommentarfeltet under!