Ting er sjelden så bra at det ikke kan bli enda bedre - selv ikke en Toyota.
Ting er sjelden så bra at det ikke kan bli enda bedre - selv ikke en Toyota.

Toyota GT86: Morobilen blir enda morsommere!

Bor det en liten racerfører i dag? Nå har du muligheten ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Toyota GT86 er en av de bilene som har fått mest skryt av en samlet bilpresse så langt i år. Slett ikke uten grunn.

Denne bilen byr nemlig på både tradisjoner, sjel, design og ikke minst kjøreglede og kjøreegenskaper som man ofte må grave langt dypere i lommeboka for å finne hos andre biler.

GT86: Fredric får Toyota med 700 hestekrefter

Toyota-GT86-på-bane02f

Mye moro for pengene

GT86 er rett og slett en liten karamell i så måte. Dette skrev vi etter vår test tidligere i sommer:

Om vi sammenligner GT86 med Subaru Impreza, ser man at motorplasseringen er ganske ekstrem på GT86-en. 10 centimeter lavere og hele 20 centimeter nærmere kupeen. Det gir en bortimot optimal vektfordeling og ikke minst et tyngdepunkt som er bare 46 centimeter over bakken – et tall som matcher de fleste supersportsbiler.

Styringen imponerer – svært skarp, men uten å være nervøs, i de sportssetene sitter man som støpt og med perfekt ratt- og pedalposisjon. Det er ikke rart at smilet lokkes fram på spanske fjellveier – mens nåla på turtelleren nærmer seg rødmerkinga og boxer´n under panseret knurrer hissig, men fornøyd!

Vingårder og skjeve murhus passeres i ekspressfart.

Allikevel – bilens utrolig gode balanse imponerer enda mer enn motoren – selv om den også absolutt leverer varene.

0–100 km/t går unna på 7,6 sekunder med manuelt gir. Allikevel skulle jeg ønske meg enda litt raskere gassrespons.

Les hele testen her:


Blir racerbil

Nå blir den enda tøffere og tilpasset racerbanen.

Toyota Motorsport GmbH i Tyskland har tatt fram en spesialversjon og gitt den tilleggsbetegnelsen CS-V3.

Interiøret oser av racing lang vei.

Her har allerede et velbalansert chassis blitt ytterligere stivet opp, den har fått annen fjæringskarakteristikk, bedre bremser, annet eksosanlegg og ytterligere optimalisert vektfordeling.

Av bildene ser det også ut som den har blitt lettet en god del innvendig ved at unødig tant og fjas som gulvtepper, paneler, radio etc. har blitt fjernet. Racingseter fra OMP og FIA-godkjent veltebur har funnet veien inn i kupeen.

2-litersmotoren på 200 hk / 205 Nm er urørt, men allikevel gjør den nå 0–100 km/t på 7 sekunder blank - hvilket er 0,6 sekunder raskere enn normalversjonen.

Bilen passer dermed som hånd i hanske for banekjøring, hvilket den også primært er beregnet for, både V3-klassen i den tyske langløpsserien og andre standardvognsklasser.

Selv om bilen er ytterligere optimalisert så har målet vært at den skal være både driftssikker, enkel å vedlikeholde og billig å kjøre med – i kjent Toyota-stil.

Toyota GT86: 100 hestekrefter ekstra? Ikke noe problem!