Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Noen biler setter seg bare i respekt fra dag én. Bugatti Veyron var en slik bil. Verdens raskeste – den har 16-sylindret motor med 12 radiatorer, hydraulikken som løfter spoileren bak er den samme som på et fly og alt det der.

Det er noen år siden den kom på markedet første gang – og siden gang har det skjedd mye i bilverden. Men Veyron, nå i Supersport-versjon, er fremdeles versting så det holder.

Men en ny bil er på vei – og den blir enda "verre" enn Veyron. Her snakker vi nemlig større, tyngre, dyrere – og naturligvis også enda sterkere! Velkommen skal den være: Bugatti Galibier.

LES OGSÅ: BMW M5 Hurricane: Verdens raskeste sedan

Familiebilen, det er lov å kalle en stor bil med plass til fire det, har fire dører – og ryktene sier at den få opptil 1.400 hestekrefter. Ja, du leste riktig: Ett tusen fire hundre!

Konseptbilen har vi kunne sikle over siden 2009 – men også produksjonsmodellen skal nå nærme seg med stormskritt.

Denne hekken vil du ikke se ofte - men fronten vil du se enda sjeldnere. Du kan trygt anta at HVIS du skulle møte denne på motorveien, så vil den ligge foran deg ...

SE VIDEO: Her bulker han superbilen – etter to meter

Lavt forbruk – ikke et tema

Utviklingen blant bilprodusentene ellers har gått i retning av å nedskalere volum på motorer, redusere både vekt og antall sylindre og dermed utslipp og forbruk også. Målet er jo å redde verden.

Men ikke alle er like idealistiske. Mens resten av bransjen jobber med å lage biler som kan vise til det lavest snittforbruket, lager Bugatti superbilen Veyron – som kan tømme sin egen tank på 100 liter i løpet av 12 minutter om du klarer å holde gassen i bunn så lenge. Ikke at du gjør det altså, ettersom det verken finnes veier eller dekk som er dimensjonert for en slik søndagstur. Men likevel ...

Bugatti vil ganske enkelt bare sette sammen alle delene som i sum utgjør det råeste av det rå. Og uansett hvor politisk ukorrekt det enn må høres ut: Velsigne dem for det!

Bugatti Galibier.

SE VIDEO: Broom besøker Bugatti – og tester Veyron Super Sport!

Åtte eksospotter

Galibier er ikke 100 prosent ferdig enda. Det er fortsatt snakk om et konsept – og det er ikke sikkert firedørsversjonen rekker å komme på banen før neste generasjon av Veyron er på markedet.

Men uansett er det lov å glede seg. For at den kommer er det ingen tvil om.

Bugatti-sjef Wolfgang Dürheimer sier at når den kommer, vil den inneholde nyheter som bilbransjen aldri har sett før. Men noe mer om detaljene rundt hva dette vil innebære, vil han ikke utdype. Men noe snakk om hybrid og miljø vil han ikke høre snakk om.

– Akkurat nå er vårt fokus rå kraft, sier han.

LES OGSÅ: Hvor stygg kan en superbil bli?

God plass til fire

Designet er i alle fall unikt. De åtte (!) eksospottene på den 5,5 meter lange bilen kan spores tilbake til 57 SC Atlantic fra 30-tallet – og den tradisjonelle hesteskoformede grillen er naturligvis med. Retro er det også over det todelte panseret som åpnes på langs og den splittede bakruta.

Lyktene er imidlertid high tech og så moderne som du får dem – og 22" felger med 285/35-dekk er også noe som hører nåtiden til.

Innvendig er det luksus som få kan matche – med skinn og tre over alt – og naturligvis raust med plass til fire personer.

SE VIDEO: Fra Broom-arkivet: Arne Fredlys Bugatti Veyron

To blad Bugatti - Veyron og konseptbilen Galibier.

Blir den billig?

Tidligere har det blitt sagt at denne overdådige, åtte-eksospotters überbilen kan bli satt i produksjon allerede i 2013. Vi venter i spenning – og er villig til å ofre høyrearmen, huset og halve slekta for å teste den.

Prisen blir nok rundt 15 millioner kroner – før avgifter. Men du vet jo aldri, kanskje blir det en ny vending i høstens statsbudsjett – der biler med 16 sylindre, 8-liters motorvolum og over 1000 hestekrefter plutselig blir "helt riktig". En vet faktisk aldri i politikken ...

Klikk på videovinduet under for å se klippet av konseptbilen:

http://www.youtube.com/watch?v=HwnSZkliV_w

LES OGSÅ: Denne Bugattien skal bare produseres i ett eksemplar