Ford Excursion: Mer storbil for pengene finner du nesten ikke

Her får du plass til hele familien og all bagasjen – uten problemer!

En større familiebil enn Ford Excursion skal du lete lenge for finne og sjelden har vel floskelen mye bil for pengene passet bedre enn på nettopp denne. Illustrasjonsbilde.
En større familiebil enn Ford Excursion skal du lete lenge for finne og sjelden har vel floskelen mye bil for pengene passet bedre enn på nettopp denne. Illustrasjonsbilde.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo Benny. Det nærmer seg familieforøkelse og vi er snart en familie på fem. Det betyr at vi trenger mer plass enn i en vanlig familiebil. Jeg er svak for amerikanere og har kikket litt på Ford Excursion som jo gir fantastisk mye plass for en hyggelig pris. Hva kan du si om den bilen og anbefaler du kjøp? Noe spesielt å tenke på underveis?

Benny svarer:

Hei på deg!

Full Size Sport Utility Vehicle kaller Ford den selv – og full size skal det være sikkert og visst at den er. Men med bladfjærer både foran og bak, er jeg litt mer usikker på hvor det der med sport kommer inn ...

Men nå var det heller ikke sportsbil du skulle ha og plass har den i alle fall nok av!

Ford Excursion er en enkel, men svært robust bil og finnes både som to, tre, fem, eller seksseter. Interiøret er på amerikansk vis en blanding mellom hard plast og skinn i ikke altfor god kvalitet.

På grunn av de allerede nevnte bladfjærene så er kjøreegenskapene type skolebuss av eldre årgang, men med grei komfort på flat, fin og god vei. Sånn sett er den bedre tilpasset hjemmemarkedet enn begredelig norsk veistandard. Her er faktisk en Chevrolet Suburban mye bedre. Firehjulstrekken sørger i alle fall for at du kommer helt fram.

Når det gjelder motorisering så er 7,3-liter dieselen levert av International nærmest uslitelig, forutsatt at den er NØYE fulgt opp med service og oljeskift og rett oljekvalitet. NB: Dette er SVÆRT viktig! Det er nemlig oljetrykket som på en finurlig måte styrer åpningstrykket til dieseldysene. Feil og gammel olje gir motorfusk og i verste fall stopp.

Automatkassene er også gode, og ved jevnlig skifte av olje og filter så går disse minst 400.000–500 000 km uten problemer, normalt sett.

Den leveres jo også med en V10 bensinmotor, en svær, tørst jævel på 6,8 liter og drøyt 300 hk. Tror jeg hadde gått for diesel, med mindre du har eget oljeraffineri i hagen.

Les mer om Excursion i Brooms bruktbilguide – klikk her:

Ikke lettsolgte

Slik ser den ut innvendig. Slitt og ødelagt ratt er en svakhet på disse bilene.
Slik ser den ut innvendig. Slitt og ødelagt ratt er en svakhet på disse bilene.

Om jeg ikke husker feil så ble bilene solgt kun tre år i Norge, fra 2000 – 2002. Prisene starter på under 100.000 kroner nå så man får – bokstavelig talt – MYE bil for pengene!

Når det er sagt, tror jeg at du bør legge 150.000 kroner i en Excursion for å få et pent, velholdt og bra eksemplar som ikke har gått altfor langt. Bilene er ikke direkte lettsolgte så her kan du prute til du blir rød på ørene.

God servicehistorikk er et "must" på 7,3-liter dieselen – så sjekk nøye. Som vanlig er en noenlunde fersk EU-kontroll viktig. Sjekk alle kuler, ledd og fôringer i forstillingen nøye, samt bremser.

Husk også at dette er "lastebiler" som krever C1 førerkort (For biler opp til 7500 kg) og at mange – men ikke alle – har hastighetsbegrenser på 90 km/t.

Leter du opp et godt og fint eksemplar og tar en nøye sjekk, er jeg ikke redd for å anbefale kjøp.

Glemt bruktbil kan være kjempesmart kjøp:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Dette er en glemt godbit i bruktmarkedet

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: