Mercedes-Benz E63 AMG: Av og til er ett tiendel nok
Her overlates INGENTING til tilfeldighetene.
Når de tre tyske prestisjemerkene Audi, BMW og Mercedes-Benz går i klinsj er alt lov – og alle midler blir brukt. Det handler om å være sterkest, tøffest – og ikke minst raskest.
Og om kort tid kommer en ny modell fra Mercedes til forhandlerne – som er strået hvassere enn de nåværende modellene til de to andre på den viktige øvelsen 0–100 km/t: E63 AMG.
Den kommer i to versjoner – og den som sikrer deg flest seiere i lyskryssduellene heter E63 AMG Performance Pack. Men du skal følge godt med for å vite hvilken av de to som står ved siden av deg på startstreken.
LES OGSÅ: Slik var det å kjøre verstingen SLS AMG
To versjoner
Den knallharde konkurransen om å lage de råeste bilene er godt nytt for forbrukerne – fordi den holder produsentene på tå hev til enhver tid. Et lite hviletak – og du kan banne på at de andre er på pletten og rykker fra.
Det er ikke lenge siden BMW slapp sin nyeste firedørsversting – nemlig M5. Med V8, twin turbo og 560 hk hamler den opp med det meste.
Men både Audi og Mercedes-Benz er på hugget. Og først ut med en formidabel konkurrent er altså sistnevnte.
E63 AMG fås altså i to versjoner: Enten 518 hk eller spesialversjonen som yter 550 hk.
Sistnevnte har riktignok 10 hk mindre enn M5 – men den klarer likevel 0–100 km/t 0,1 sekunder raskere. 4,3 sekunder tar den øvelsen i Merca. Tilfeldig? Yeah right!
LES OGSÅ: Da vi testet drømmebilene til Mercedes ble vi stoppet i kontroll!
Må kunne svinger
Undertegnende har vært så heldig å teste firedørscoupeen CLS 63 AMG med 525 hk. Den gjør 0–100 km/t på 4,4 sekunder – og vi tviler på at forskjellen er himmelstor når det kommer til E63 AMG.
Men alle som liker disse bilene vet at gleden handler om mye mer enn å kunne akselerere. De skal kunne danse gjennom svingene, strekke ut på motorveien og kjøre komfortabelt på langtur og i bygatene. Multitasking heter det på fint.
For bare noen år siden var de fleste enige om at Mercedes var litt dårligere til å varte opp med like god balanse og samme kjøreglede i svingene som BMW. Men de nye AMG-bilene vi har kjørt takler helt fint sammenligningen med M5en.
De nye supersedanene er ikke lenger bare lyskrysskonger med god plass – nå er alt fra styre- og gassrespons, understell og gir justerbart. Det finnes et vell av knapper og brytere som gjør at bilene skifter lune raskere enn Supermann skifter klærne i en telefonkiosk.
LES OGSÅ: AMG: Disse bokstavene står for mye moro!
Under literen – så vidt
Egentlig er siste tilskudd til AMG-familien en ganske spesiell begivenhet. Det er nemlig andre AMG-versjon på samme karosseri. Den forrige kom så sent som i 2010 – og hadde 525 hk – som ga 0–100 km/t på 4,5 sekunder.
Akkurat her er altså marginene små – men fra å være ørlite for treg, er den nå akkurat rask nok til å slå de to konkurrentene fra stillestående til 100 km/t.
Med på kjøpet får en dessuten hele 22 prosent lavere forbruk, takket være den nye 5,5-liters biturbo-motoren, som tar over for den utgående 6,3-literen uten ekstra pustehjelp.
Det betyr at du kan putre rundt med et snittforbruk på 0,98 l/mil med sedanen, mens stasjonsvogna må ha akkurat literen. Dette er for øvrig mer eller mindre nøyaktig de samme tallene som BMW viser til på M5.
LES OGSÅ: Audi RS6: Slik blir den nye superstasjonsvogna
Audi i skyggene
Velger du AMG Performance Pack får du et par små detaljer som avslører at du har tatt den helt ut: Røde bremsekaliper, en karbonspoiler på koffertlokket og litt semsket skinn på rattet er blant detaljene som skiller den fra en "vanlig" E63 AMG.
Planen er at salget skal starte i september – så hvis du ikke har begynt å spare enda, så har du dårlig tid.
Prisen vil nok legge seg i overkant av 2 millioner her hjemme. Med de boligprisene som er i dag, er det jo bare å selge huset, så har du nok til både bilen og en fin campingvogn å bo i.
PS: Vi tar med at Audi fremdeles ikke har sluppet sin versting i denne klassen. De er tar vanligvis mest i når det kommer til krefter – og utgående RS6 har 580 hk! 0–100 km/t i den familieraketten er gjort på 4,5 sekunder.
Kanskje bikker den nye RSen 600 hk! Hva tror du? Bruk kommentarfeltet under: