Audi A5: Nå har den blitt oppnåelig for mange

Audis sportscoupé har falt mye på bruktmarkedet.

Audi A5, her som coupe, er tilgjengelig både som cabriolet og Sportback variant. Den stilige sportsbilen ble raskt en hit   og det er mye å velge mellom for dem som nå er på utkikk etter en brukt variant.
Audi A5, her som coupe, er tilgjengelig både som cabriolet og Sportback variant. Den stilige sportsbilen ble raskt en hit og det er mye å velge mellom for dem som nå er på utkikk etter en brukt variant.

Da Audi kom på banen med A5 – var det som en slags oppfølger til ikonet og rallybil-legenden Ur Quattro. Todørs-coupeen ble en umiddelbar suksess – også i Norge. I løpet av kort tid ble A5 den mest solgte sportscoupeen her til lands.

Nå har den rukket å være på markedet i noen år – og nylig kom facelift-versjonen på markedet.

Som normalt når det dukker opp en facelift, faller prisene på den utgående modellen, både fra forhandler og på privatmarkedet.

Nå kan du dermed slippe unna med drøyt 300.000 kroner for en fin og velutstyrt bil – som både er moderne og har lav kilometerstand.

Interiøet: Få om noen gjør dette bedre enn Audi. Men det koster å være kar. For at det skal bli så spennende som dette, måtte første eier punge ut en hel del i ekstrautstyr.
Interiøet: Få om noen gjør dette bedre enn Audi. Men det koster å være kar. For at det skal bli så spennende som dette, måtte første eier punge ut en hel del i ekstrautstyr.

LES OGSÅ: Audi A5 med R8-look – er dette verdens styggeste Audi?

Fornuft og galskap

A5 er en konkurrent til BMWs 3-serie. Og takket være det brede motorutvalget, som blant annet sørget for lav inngangsbillett, og lekkert design, har den bitt godt ifra seg.

Dermed finnes det et rikt utvalg å plukke fra på bruktmarkedet. Her får du alt fra inngangsmodellen 1,8 TFSI med 170 hk til råskapen i 3,0 TDI Quattro eller galskapen i S- og RS-modellene.

Like leken som BMW er A5en ikke – verken med forhjulstrekk eller Quattro. Men likevel helt klart sportslig – og noen av modellene har justerbart understell.

Du bør imidlertid prøve bilen med S-line-understellet før du kjøper – det kan nemlig være vel stivt for enkelte.

Coupeen ble etter hvert også til cabriolet. På denne modellen har en valgt å gå for stofftak-varianten, i stedet for ståltak.

LES OGSÅ: Test: Audi A5 3,0 TDI: Dieselraketten

Coupe med fire dører

I tillegg til coupeen og cabrioleten kom det dessuten også en Sportback-variant – en pen firedørscoupé. Og siden den har litt bedre plass og to ekstra dører, kan denne være mer aktuell for de som vil ha en litt sportslig familiebil. Vær imidlertid oppmerksom på at det ble tre sitteplasser i baksetet først i 2011. Og start-stop-systemet ble introdusert i midten av 2009.

Denne kom også med dieselmotoren på 143 hk – som ga en startpris på 417.000 kroner.

Audi byr naturligvis på et rikt utvalg av Quattro-modeller – ikke bare på bilene med stor motor.

Akkurat nå ligger det i overkant av 170 ulike varianter på finn – hvorav drøyt 100 er coupeer, 10 cabrioleter og ca. 50 Sportback.

En tredjedel av bilene har firehjulstrekk – mens manuell giring er mer vanlig enn automat.

Prisen varierer fra i overkant av 300.000 opp til 1,3 millioner kroner – sistnevnte sum er nok til å gi deg en 2011-modell RS5 med 450 hestekrefter.

Audi RS5: 450 hk sikrer er brutalt fraspark.
Audi RS5: 450 hk sikrer er brutalt fraspark.

LES OGSÅ: Stians Audi A5 skiller seg ut fra mengden

Bred appell

– Det er etter hvert kommet til mange ulike varianter av A5 – både når det gjelder karosseri og motoralternativer. Jeg har litt spesielt sansen for 211 hks TFSI bensinmotoren i kombinasjon med Quattro. Det passer bilen godt. Det samme gjelder 3-liters dieselen. Den får virkelig fart på seg, sier redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Han tror mange liker disse bilene fordi de både appellerer til ungdom og voksne – gjennom tidløst og sportslig design.

– De er tøffe, uten å bli rånete. Derfor kan både menn og kvinner i 20-årene og godt voksne kjøre den uten å bekymre seg for imaget sitt. Og særlig småbarnsfedre drømmer nok om å kunne bruke en A5 Sportback som familiebil. Noen drister seg sikkert til å bruke coupeen som familiebil også – det er jo 450 liter til rådighet i bagasjerommet. Men like praktisk som med fire dører blir den jo uansett ikke, sier Vegard.

Audi A5 Cabriolet: Stofftak i stedet for ståltak - og god plass til å være en åpen bil.
Audi A5 Cabriolet: Stofftak i stedet for ståltak - og god plass til å være en åpen bil.

LES OGSÅ: Test: Audi A5 Cabriolet: Taket av for A5

Skal fremdeles ned i pris

Han tror prisene på disse bilene vil holde seg ganske stabilt framover.

– De modellene som nok merker den bratteste nedoverbakken når det kommer til prisfall, er som vanlig S- og RS-modellene. Selv om en kjøper en modell som er brukt, er disse bilene såpass nye enda at prisene fremdeles skal mye ned de neste årene. Men det aller verste fallet er tatt når bilen blir et par år gammel. Ellers er dette en bil der utstyr er viktig. Skinn, stor navi, gjerne justerbart understell og helt klart LED-lys er blant valgene som kan bidra til at prisen holder seg best mulig.

– Og hvis du skulle hatt en selv, hvilken ville du valgt da?

– Jeg hadde tenkt lenge på bruke coupeen som familiebil – men så hadde fornuften, det vil si kona, avgjort at det måtte bli Sportback. 170 hk diesel eller 211 hk bensinmotor med Quattro hadde passet vår lille familie på tre veldig bra tror jeg – de trenger ikke å være så dyre heller.

Audi A5 Sportback: De same coupelignende linjene, men bedre plass både til passasjerer og bagasje.
Audi A5 Sportback: De same coupelignende linjene, men bedre plass både til passasjerer og bagasje.

LES OGSÅ: Audi A5 Sportback: Duger den som familiebil?