Range Rover Supercharged: Den er råtøff – men kan bli et pengesluk

Ronny sikler på rå luksus-SUV – men er usikker på om han skal slå til.

Range Rover Sport er manges drømmebil. Men den koster mye penger   ikke bare å kjøpe, men å eie også.
Range Rover Sport er manges drømmebil. Men den koster mye penger ikke bare å kjøpe, men å eie også.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Jeg har siklet på Range Rover Sport en stund. Og endelig begynner prisene å falle såpass at de nærmer seg realistiske. I utgangspunktet tenkte jeg på dieselen på 2,7-liter og 190 hk. Men den er jo ikke akkurat sprek.

Spørsmålet er om jeg skal tørre å legge noen tusenlapper til på bordet, og få bilen med den motoren den fortjener – nemlig Supercharged-varianten.

Jeg har faktisk klart å få kona med på dette – så nå kan det gå mot at vi kan få en sånn godbil i oppkjørselen.

Men så tenkte jeg å høre hva du tenker om disse bilene. Er det smartere å gå for dieselen – eller burde vi bare helt unngå disse bilene. Har jo hørt at ryktet er ganske frynsete ... Hilsen Ronny.

Benny svarer:

Hei sann!

Skjønner at dette kan friste. Range Rover Sport er jo tøffe biler – og framkommeligheten og komforten er ekstremt bra. Dessuten har de falt i pris, som du sier. Nå er det flere andre status-SUVer som er mer populære – Range Rover Sport har gått litt av moten.

Dessuten har vi jo akkurat fortalt at den nye generasjonen av Range Rover er på vei – trolig er Sport-varianten ikke så langt unna heller. Uansett vil nok den nye modellen etter hvert gi utslag på prisnivået på utgående modell av RR Sport.

Les mer om nye Range Rover her

Alt dette er gode nyheter for de som er på jakt etter et brukt eksemplar.

Denne bilen kommer seg fram hvor som helst – også i opptil 70 cm dypt vann – mens du sitter tørr, varm og komfortabel i de gode skinnsetene.

Men som du sier, de er ikke uten problemer. Listen over fallgruver er dessverre lang som et vondt år. Alt fra luftfjæringen, girkasse, motorfeil og ikke minst elektronikkproblemer er noen av de mest omfattende. Alt sammen koster mye penger å fikse – og det mest må utføres på merkeverksted.

Like ille for noen, er det at disse bilene spyr ut CO2. Ikke minst om du velger 4,2-liters bensinmotor med kompressor. Da snakker vi brått 374 g/km – og et snittforbruk på 1,17 l/mil – på langkjøring. Det er nok til at du kommer på svartelista til miljøvernerne over natta. Da er det jo greit å vite at du gjør 0–100 km/t på 7,2 sekunder, så kan du stikke av om noen blir for nærgående.

LES OGSÅ: Range Rover Sport: Nå har denne blitt billig

Gass

Hvis du er villig til å ta sjansen, og går inn i dette med åpne øyne, så sørg for at du kjøper en bil som har så lav kilometerstand som mulig og sett av penger til diverse kostnader først som sist.

Jeg ville nok gått for dieselen – både fordi den er lettere å selge igjen, koster mindre og har lavere forbruk. Med kurant km-stand (under 140.000 km) får du disse for rundt 420.000-430.000 kroner.

Men kjøper du en av bensinmotorene (med eller uten kompressor) kan du vurdere mulighetene for å bygge den om til å gå gass. Ikke bare er det billig – men du sparer miljøet også.

Supercharged-modellene er det ikke så mange av, men de som ligger der koster fra rundt 500.000 kroner – med mye utstyr og riktig km-stand.

Les Brooms bruktbilguide på Range Rover Sport her

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Range Rover slaktes i kvalitetsundersøkelse

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: