Saab: Denne logoen får vi aldri se på personbiler igjen
Og kanskje forsvinner også navnet for godt.
Konkursboet til Saab ble tidligere i sommer solgt til National Electric Vehicle Sweden (NEVS) – som dermed er ny eier av fabrikken i Trollhättan. Bak dette selskapet står både kinesiske og japanske interesser.
De som hadde håpet på en videreføring av Saab-produksjonen fikk seg dermed en kalddusj. Nå synes det også klart at det nye selskapet ikke får lov til å bruke Saab-logoen på sine kommende produkter. Det har nemlig Scania satt en bestemt stopper for.
Ikke særlig respekt
Den velkjente logoen har prydet Saab og Scanias produkter i mange år. De to gikk sammen og dannet Saab-Scania AB i 1969, og det partnerskapet varte til 1995.
– For vår del er det den store verden som står på spill. Vi har bygget opp dette varemerket i over hundre år, og det vil vi ikke gi slipp på. Vi har sett at det ikke finnes noen særlig respekt for varemerker i Kina, sier Scanias pressesjef Hans-Åke Danielsson til svenske teknikensvarld.se.
LES OGSÅ: Derfor skal denne bare selges i Kina
Ikke avgjørende
Nå er neste utfordring for NEVS om de i det hele tatt får bruke Saab-navnet på bilene. Rettighetene til det eies av forsvarskonsernet Saab AB, og rykter i svenske media tyder på at også de er svært skeptiske til å slippe til den nye eieren her.
For NEVS skal imidlertid ikke logo og navn ha vært avgjørende. De var først og fremst ute etter teknikk og produksjonsutstyr og ønsker nå ikke å gi noen kommentarer rundt prosessene som foregår.
Alt om Saab på Broom – her får du full oversikt: