Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mazda er ikke mest kjent for sportsbilene sine. Men noen herlige unntak finnes, som RX-7 og RX-8.

Men mens både Subaru og Mitsubishi allerede på 90-tallet gjorde racerbiler av sine sedaner, Impreza og Lancer, var Mazda 626 fremdeles et svært så sivilisert kjøretøy.

Men i 2002 blir 626 til 6 – og da begynner det å skje ting. I 2005 kommer verstingmodellen – som får betegnelsen MPS (Mazda Performance Series).

Under panseret finner du en 2,3-liters turbomotor som yter 260 hk – og for å hjelpe kreftene ned i bakken får bilen også firehjulstrekk.

I 2005 var nybilprisen over 600.000 kroner, før ekstrautstyr. Nå kan du skaffe deg en slik familierakett på bruktmarkedet til drøyt 300.000 kroner – med bare 130.000 km på telleren.

LES OGSÅ: Mazda RX-8: En billegende takker for seg ...

6,6 sekunder

MPS er blitt Mazdas svar på WRX og Evolution-modellene til Subaru og Mitsubishi. Men i motsetningen til de to klassikerne som har lang fartstid i rally – ble aldri MPS-modellen et ikon på samme måte som sine japanske konkurrenter.

Derfor snakker vi her om en sjelden bil – MPS-versjonen av 6-eren ble kun produsert over en periode på to år.

Men selv om den ikke ble brukt i motorsport – er det ingen tvil om de sportslige genene.

Designet nye Mazda 6 fikk da den kom i 2002 passet ypperlig til MPS-motoriseringen. 0–100 km/t er gjort på bare 6,6 sekunder – og toppfarten er 240 km/t.

Bilen vi har funnet har for øvrig både BOSE-stereoanlegg, xenon, navigasjon, skinnseter, nye bremser og 3" eksosanlegg.

finn-annonse MPS

Klikk her for å se hele annonsen

Kompetent

Mazda er på ingen måte ukjente med å varte opp med gode kjøreegenskaper. Det har de vist både med de to tidligere nevnte RX-modellene, men kanskje mest av alt med den vesle roadsteren MX-5.

6 MPS er ikke fullt så leken som sistnevnte – men som i RX-8 er det et passe stivt chassis. Det tåler å bli presset i svingene – men lar deg også slappe av og nyte langturer, uten at du ristes i fillebiter når du kjører over ujevnheter i veibanen.

I tillegg er det rikelig med plass både i baksetet og bagasjerommet – som bidrar til å gjøre den praktisk også.

LES OGSÅ: Mazda 6 2013: En av årets lekreste bilnyheter debuterer snart

Forbruk

Det er naturligvis ingen sparebøsse når det kommer til forbruk – men om du kjører forsiktig kan du pine den ned på 0,8 l/mil på langkjøring – mens snittforbruket ble oppgitt til 1,02 l/mil.

Interiøret er ikke så veldig forskjellig fra en vanlig Mazda 6 – men det er høyere materialkvalitet, speedomteret går til 280 km/t, det er treeiket sportsratt og alupedaler.

Sjekk Brooms bruktbilguide på Mazda 6 her

Pass på

Er du ute etter en sjeldent rask familiebil – som i tillegg takler vinterføre – er dette absolutt en kandidat som er verdt å ha med i betraktningene.

Det du imidlertid skal sjekke nøye før kjøp, og det gjelder alle Mazda 6, er rust. Disse bilene har hatt problemer med dette både på skjermer og dører.

Ellers er som vanlig servicehistorikk ekstra viktig på biler som er laget for å kjøres litt hardere enn vanlig.

LES OGSÅ: Mazda CX-7: Dette er SUVen som ingen vil ha