Range Rover: Luksus-SUVen blir ny
Og den aller største endringen er det ikke mulig å se.
Den har for lengst blitt et ikon og har en helt unik standing blant verdens mest bemidlede SUV-kjøpere. Range Rover er og blir originalen i denne klassen – og har klart å beholde den posisjonen selv om konkurrentene etter hvert har strømmet til.
Nå er det ikke lenge til fjerde generasjon Range Rover (i løpet av 42 år, her har man ikke akkurat stresset modellbyttene) – disse bildene har akkurat blitt sluppet av produsenten.
Mye skryt
Førsteinntrykket er at det så absolutt er en Range Rover. Men det er også helt tydelig at designuttrykket nå er blitt mange hakk mer moderne enn på forgjengeren. Det er ingen tvil om at bilen er ny – og den ser også både sintere og mer sporty ut enn dagens Range Rover.
Likhetene med svært suksessrike lillebror Evoque er heller ikke vanskelige å se. Den bilen har fått usedvanlig mye skryt for utseendet, noe som helt sikkert har vært med på å påvirke sluttresultatet til nye Range Rover.
Brukt Range Rover Sport: Nå har denne blitt billig
420 kilo lettere
Likevel er det ikke designet som egentlig er den store nyheten her. Den handler nemlig om noe vi ikke ser, men som både merkes og føles: Nemlig vekten.
Det var ikke engang noe tema da forrige Range Rover ble utviklet. Denne gangen har det stått svært høyt på prioriteringslisten og tallenes tale er klar: Nye Range Rover er hele 420 kilo lettere enn forgjengeren!
Nytt offroad-system
Det handler om å kutte gram og kilo overalt hvor det er mulig og ikke minst: At chassis og karosseri nå er laget av aluminium. Her har konsernbror Jaguar lenge vært langt fremme på teknologien, det nyter Range Rover godt av nå.
Karosseriet skal for eksempel være 39 prosent stivere enn på utgående modell. Helt nytt understell skal sørge for mer presise, men også mer komfortable kjøreegenskaper. Og Range Rover har også videreutviklet sitt offroad-system for å gi enda bedre terrengegenskaper.
Det er kanskje ikke det de fleste brukerne har mest bruk for, men for Range Rover er det en viktig del av merkevaren.
Les vår test av Range Rover Evoqe her:
Rent og ryddig
Lavere vekt til tross: Bilen har vokst, blant annet er akselavstanden økt med ti centimeter. Dette kommer særlig baksetepassasjerene til gode. De har nå 12 centimeter mer beinplass. Standard kommer bilen med tre sitteplasser bak, men du kan også få den med to separate bakseter – med en kraftig midtkonsoll mellom.
Interiøret på dagens Range Rover har fått mye skryt. Her videreføres enkelte elementer, men totalinntrykket er helt klart mer moderne. Digital-faktoren har økt, samtidig som interiørdesignerne har hatt fokus på å få det til å se enkelt og ryddig ut.
Når bilene blir stadig mer avanserte – og ikke minst får stadig mer utstyr – er det en betydelig utfordring. Som før er det fokus på skinn av høy kvalitet, aluminium og treverk.
LES OGSÅ: Dette interiøret skal forføre deg
Passende julegave?
Nye Range Rover skal debutere på bilutstillingen i Paris i september. Produksjonen ved fabrikken i engelske Solihull skal etter planen starte på sensommeren, det vil si om ikke lenge.
De første forhandlerne skal så få biler mot slutten av året – og kundeleveringene starter tidlig 2013. Skal vi gjette det er noen som allerede har satt den opp blant årets julegaveønsker?
Les mer om de forskjellige Ranger Rover generasjonene her:
LES OGSÅ: Derfor er det kanskje ikke så smart å kjøpe brukt Range Rover...