Audi RS5: Nytt, men nostalgisk Audi-råskinn

Og nå skal de lage motorsykler også.

Audi feirer dobbelt. Både seieren i Pikes Peak for 25 år siden med RS5 i spesialutgave og det nye samarbeidet med Italienske Ducati.  (Foto: Audi)
Audi feirer dobbelt. Både seieren i Pikes Peak for 25 år siden med RS5 i spesialutgave og det nye samarbeidet med Italienske Ducati. (Foto: Audi)

Audi har grunn til å feire! Og det gjør de også. Rett i forkant av helgens legendariske billøp Pikes Peak viste de en spesialversjon av den allerede rå Audi RS5.

Bilen er ment som en hyllest både til Walther Røhrl og ikke minst til den legendariske Audi S1. Det er nemlig 25 år siden dette vellykkede tospannet tok hjem seieren i det sagnomsuste bakkeløpet, i 1987.

Snillere enn Audi S1

Audi har imidlertid vært sparsommelige med opplysninger om hva som befinner seg bak den gapende grillen. Det er uansett all grunn til å tro at det er en noe snillere maskin enn i S1-bilen som ble rattet opp bakken i 1987.

I 1987 vant Audi S1 det legendariske bakkeløpet Pikes Peak. (Foto: Audi)
I 1987 vant Audi S1 det legendariske bakkeløpet Pikes Peak. (Foto: Audi)

Les mer om Audi Urquattro her:

Under panseret på denne – i den velkjente rekkefemmeren med turbo – bodde nemlig hele 590 ville hestekrefter som var alt annet enn lette å temme, og S1 i Pikes Peak-utgave gjorde 0–100 km/t på ultrakjappe 3,1 sekund.

Dagens RS5 er heller ikke noen sinke i trafikken. Motoren er den velkjente 4,2-liter V8-eren – som yter 450 hestekrefter. Øvelsen 0 -100 km/t går unna på 4,6 sekunder. Lett på labben den også med andre ord ...

Forskjellene skyldes så klart at S1 var en reinspikka racerbil, mens RS5 kan du og jeg kjøpe over disk – om vi har penger nok.

Rødt, sølv og sort

Nye Audi RS5 Pikes Peak med nostalgisk dekor i Audis racing-farger. Tøff?  (Foto: Audi)
Nye Audi RS5 Pikes Peak med nostalgisk dekor i Audis racing-farger. Tøff? (Foto: Audi)

Les alt om Audi i vår store bruktbilguide:

Uansett er det kult å se de legendariske fartsstripene i rødt, sølv og sort igjen og RS5-en kler dem!

Men Audi har mer å feire. Det har en stund vært kjent at de skal samarbeide med den Italienske motorsykkel fabrikanten Ducati. Skjønt samarbeid og samarbeid fru Blom – det er det det heter i festtalene. Fakta er at Audi kjøpe dem opp. Så samarbeidet er kanskje ikke riktig så frivillig som det høres ut til.

Kulturkollisjon?

Noe sier oss også at samarbeidet mellom tyske og svært grundige ingeniører - og kanskje ikke alltid fullt så grundige italienske med mer fokus på lidenskap og følelser kan by på en kulturkollisjon eller to ...

Ducati-følge opp bakken

Ducati 1200 Multistrada har en 1200 ccm motor på 150 hk.  (Foto: Ducati)
Ducati 1200 Multistrada har en 1200 ccm motor på 150 hk. (Foto: Ducati)

Audi valgte å slå sammen disse to feiringene og lot den tøffe Ducati 1200 Multistrada med 150 hestekrefter slå følge med Audi RS5 opp Pikes Peak bakken.

Begivenheten ble selvfølgelig festet til film. En vakker og påkostet sådan. Det er absolutt verdt å nyte disse bildene.

Les også: Trim bilen din selv – på noen minutter

Se Video:

http://www.youtube.com/watch?v=tHyGSKj56Tg

Les mer om Audis spennende historie her: