Varebil: Noen centimeter kan koste en liten formue

Blir du tatt, er det ingen nåde

Denne skilleveggen må være plassert slik at varerommet blir stort nok. Flytter man den bakover og blir tatt for det, kommer det en ekstraregning som fort kan bli saftig.
Denne skilleveggen må være plassert slik at varerommet blir stort nok. Flytter man den bakover og blir tatt for det, kommer det en ekstraregning som fort kan bli saftig.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei leste i helgen om en mann som ble tatt fordi veggen på varebilen hans var fem centimeter for langt bakover og for det må han betale 175.000 kroner i avgift!

Kjente det gikk litt kaldt nedover ryggen på meg da. Jeg har en lignende type bil og har hele tiden følt meg litt usikker på om veggen egentlig er montert riktig eller om det er «tuklet» litt med den. Jeg har kjøpt bilen brukt. Har aldri blitt stoppet i kontroll med den. Er det noen måter jeg kan finne ut av dette på og unngå en eventuell smell her?

Takknemlig for raskt svar, kjenner at jeg ikke har veldig lyst til å bruke bilen mye før jeg har funnet ut av dette. Mvh. Morten

Benny svarer:

Det er en kjent sak at den norske "statskassa" – altså den tenkte kassa som skal få plass for at en bil skal kunne registreres som varebil - gjør at skilleveggen kommer ganske langt fram i en del bilmodeller.

En annen kjensgjerning er at en del nordmenn er forholdsvis langlemmet. Stor mann og trang plass er en dårlig kombinasjon. Men menneskene er også kreative og ser etter løsninger på problemer.

Jeg kjenner til at enkelte bilmodeller innimellom bygges om. Som oftest er det brakettene som fester skilleveggen i taket som gjøres om, slik at den nevnte veggen flyttes noen centimeter bakover og dermed gir litt mer rom i kupeen både i form av beinplass og at seteryggen ikke blir stående fullt så oppreist.

Ofte er disse "ombyggingene" pent utført med braketter som ser nesten helt originale ut også, så det er ikke alltid lett å oppdage.

Blir du tatt, er det ingen nåde. Dette kan koste deg flere hundre tusen kroner om du har en ny og dyr varebil.

Er du i tvil så er nok det enkleste å stikke til en merkeforhandler å ta en prat med noen som har god greie på dette der og sammenlign med andre tilsvarende biler. Sjekk nøye de øvre brakettene.

Jeg kan ikke la være å tenke tilbake på den gang jeg gikk i barnehagen. Innimellom var jeg med en kompis hjem etterpå – og det var stas. De hadde nemlig Volvo Duett varebil og vi ungene fikk lov å sitte i varerommet.

Ekstra moro var det hvis pappaen hentet oss. Det hendte at han på oppfordring fra oss smågutta lekte Trond Schea og dro til med en liten sladd, slik at vi tumlet rundt i varerommet til ellevill jubel og latter! Tidene forandrer seg ...

Uansett – jeg anbefaler deg å finne ut av dette fort - så du slipper eventuelle ubehagelige ekstrautgifter.

Lykke til!

Guide: Slik bygger du om varebilen til personbil

Stort arkiv

Varebil: Er det forbudt å ha seng baki bilen?

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: – Hvorfor er flerbruksbilene så dårlige?