Ferrari 330 America: Eksklusiv superbil sto på låven i 40 år

Nå har den endelig kommet ut – og søker ny eier med pågangsmot!

Sjelden, eksklusiv og luksuriøs, men motoren ble stjålet en gang på 70 tallet og siden har bilen stått. Nå er den tilsalgs. (Foto: gullwingmotorcars.com)
Sjelden, eksklusiv og luksuriøs, men motoren ble stjålet en gang på 70 tallet og siden har bilen stått. Nå er den tilsalgs. (Foto: gullwingmotorcars.com)

Livet kan være både lunefullt og uforutsigbart, enten man er bil eller menneske. Av og til rett og slett urettferdig.

Det synes sikkert denne eksklusive og vakre bilen også. Som for øvrig er en svært sjelden Ferrari 330 America fra 1963. Faktisk så sjelden at bare 50 eksemplarer ble produsert det året.

Skjebnen ville det nemlig slik at motoren ble stjålet fra bilen tidlig på 70-tallet. Dermed ble den parkert – og har stått lagret på en låve i California, USA siden.

Gamle, gode sorten

Helt fram til nå. Nå har bilen blitt trukket ut i solen igjen for første gang på 40 år. Eieren har endelig bestemt seg for å selge den. Det er Gullwing Motor Cars som har påtatt seg oppdraget med å finne en ny eier til bil klassikeren.

Endelig - ute i sola etter nesten 40 år på låven. Nå skal en
  ny eier finnes. (Foto: gullwingmotorcars.com)
Endelig - ute i sola etter nesten 40 år på låven. Nå skal en ny eier finnes. (Foto: gullwingmotorcars.com)

For å se hele annonsen klikk her:

Ferrari er en svært eksklusiv Grand Tourer av den gode, gamle sorten. Den bygger på chassis fra Ferrari 250 GT og har en 2+2 seteløsning. Sjeldent til å være Ferrari, også den gang var de mest kjent for sine to seters hardcore sportsbiler.

Til tross for ar det er en 1963-modell debuterte ikke bilen før i 1964 – på bilsalongen i Brüssel. Under aluminiumspanseret finner – eller rettere sagt – fant man i dette tilfellet en 4-liters 60 graders V12-motor på ca. 300 hestekrefter. Nok til å sende den vakre bilen, signert italienske Pininfarina fra 0–100 km/t på bare ca. 6,5 sekunder.

Svært eksklusiv

Det er lynkjapt den dag i dag. Hvordan det opplevdes for nesten 50 år siden, da gatebildet var preget av VW Boble og Renault Dauphine, kan man bare spekulere i ... Noe sier oss at man var kongen i gata med slik redskap. Toppfarten er så vidt over 200 km/t.

Med Ferrari 330 America var du definitivt kongen i gata midt
  på 60-tallet.
Med Ferrari 330 America var du definitivt kongen i gata midt på 60-tallet.

Les også: Bilmekaniker knuste superbilen

Bilen er flott utvendig og interiøret står ikke noe tilbake for eksteriøret. Der finner vi tykke, komfortable seter kledt med håndsydd Connoly-skinn, noe både dørtrekkene og den brede midtkonsollen med alle de spennende knappene også var kledt med. Det var ikke bare engelskmenn som kunne lage eksklusive interiøret.

På gulvet var det tykke tepper og de flotte, forkrommede eikehjulene var levert av Borrani som standard. De ble senere erstattet med 10-hulls aluminiumsfelger, men var fortsatt tilgjengelige som options.

Som seg hør og bør på en bil av dette kalibret, hadde den doble eksosutløp. Girkassen var firetrinns, men med elektrisk overdrive. Denne ble i 1965 erstattet med en femtrinns.

Ferrari 330 ble produsert fram til 1967 og finnes som både serie I og II. Du ser enklest forskjellen på at serie II ikke har de integrerte ekstralyktene, og er lavere foran.

Disse bilene har også opplevd en ublid skjebne:

Ikke komplett


Ikke mye som minner om eksklusiv og luksuriøs superbil-fortid
  i dette interiøret (Foto: gullwingmotorcars.com)
Ikke mye som minner om eksklusiv og luksuriøs superbil-fortid i dette interiøret (Foto: gullwingmotorcars.com)

Når det gjelder "vårt" eksemplarer, er det mer enn motoren som har forsvunnet i årenes løp. Det meste av interiør og instrumenter mangler og bilen vil kreve en god dose tid tålmodighet og ikke minst penger. Dette er neppe det billigste prosjektet man kan gi seg i kast med.

Er dette verdens første superbil?

Helt tomt. Motoren ble stjålet tidlig på 70-tallet. (Foto: gullwingmotorcars.com)
Helt tomt. Motoren ble stjålet tidlig på 70-tallet. (Foto: gullwingmotorcars.com)

Kostbar å restaurere

Prisen for prosjektet er satt til 49.500 dollar, eller snaut 300.000 kroner. Det forventes at det må brukes minst dobbelt så mye for å få den restaurert.

Vi håper allikevel at bilen finner en ny eier som har kapasitet til å sette den i stand igjen og kjøre den. Slik at varm olje atter kan strømme gjennom de doble oljefiltrene, at de store gasspjeldene igjen slipper gjennom høyoktan bensin til tolv tørste sylindere – og at vi som aldri kommer til å få plass bak et slik ratt i alle fall kan nyte lyden av den der den farer forbi.

Les vår test av en helt ny 4-seters Ferrari her: