Naboen vil tro at du har vunnet i Lotto

... men egentlig har du ikke brukt mer enn 100.000,-. Stem på din favoritt:

Disse bilene får naboen til å tro at du har vunnet i lotto, men ingen koster mer enn 100 000 kroner.
Disse bilene får naboen til å tro at du har vunnet i lotto, men ingen koster mer enn 100 000 kroner.

Hundre tusen kroner er mange penger, men kanskje ikke akkurat i bilkjøp-sammenheng? I alle fall ikke hvis vi snakker om kraftig motor eller mye utstyr, eller elegant design eller høy drømmefaktor.

Eller rett og slett alt dette på en gang kombinert med mye komfort og høy status!

Denne gangen har vi gått på jakt etter biler som skiller seg ut. Enten i diskré eleganse, eller med motorlyd som får nakkehårene til å reise seg - eller med komfort som gjør selv et flygende teppe til en humpete erfaring... Og det beste av alt: Ingen koster over 100 000 kroner!

Dette er noe av det vi fant:

1998 Audi A8 Quattro. Kr. 88.000

Audi-A8 (Foto: Faksimile fra finn.no)
Audi-A8 (Foto: Faksimile fra finn.no)

For å se hele annonsen, klikk her:

Til tross for at den har væt på markedet i noen år er Audi A8 fortsatt en skikkelig drømmebil for mange.

At man får Audis flaggskip A8 til under 100.000 kroner er kanskje ikke noen stor nyhet, for det har man faktisk gjort en stund. I alle fall de litt "lurvete" eksemplarene av arten . Nå begynner også fine og godt utstyrte biler å krype kraftig nedover i pris, til gjengjeld har de gjerne litt kilometer på telleren.

Disse bilene byr på både komfort og luksus i særklasse. Quattro firehjulstrekksystem sørger også for meget bra framkommelighet.

Bilene er dyre å reparere - som luksusbiler flest - og en litt nøye sjekk av bilen, servicehistorikk og eierhistorikk er absolutt på sin plass.

Audi A8: Denne har tapt seg 1. million – skal jeg slå til nå?

1980 Porsche 928. Kr. 98.000.

Porsche-928 (Foto: Faksimile fra finn.no)
Porsche-928 (Foto: Faksimile fra finn.no)

For å se hele annonsen, klikk her:

Porsche 928 er noe midt i mellom luksusbil og sportsbil - og plasserer seg dermed i gruppen Grand Tourer. V8-motor foran sikrer både "grom" lyd og anstendig framdrift. Girkassen bak - i dette tilfellet en manuell - sikrer god vektfordeling og hyggelige, litt sporty kjøreegenskaper.

Om du trodde at Audi A8 var først med aluminiumskarosseri, må du tro om igjen. Porsche 928 var den første bilen som hadde dette i serieproduksjon da den kom i 1978, og ble kåret til "Årets bil" samme år.

Designet både var og er omdiskutert. Den runde "rumpa" og "froskøynene" foran (med lampene oppe) har vært gjenstad for mang en opphetet diskusjon.

Uansett, dette har blitt både en veteran som dermed er billig å eie - og en klassiker. Selv om 928 i utgangspunktet er solide biler, slipper den ikke helt unna tidens tann og en litt nøye sjekk er absolutt på sin plass. Delepriser på originaldeler til disse er av typen svinedyrt...

Se hva Nils fant på sin Porsche 928

1996 Jaguar XJ. Kr. 88.000.

Jaguar-XJ (Foto: Faksimile fra finn.no)
Jaguar-XJ (Foto: Faksimile fra finn.no)

For å se hele annonsen, klikk her:

Man kan si mye rart om engelskmenn, men dette med klassiske, tidløse og elegante luksusbiler - det kan de. Nå skal det riktignok innrømmes at teknikken ikke alltid klarer å følge helt opp, men 300-serien som disse bilene, kalles er definitivt noe av det beste som har trillet ut av fabrikkportene hos Jaguar.

Dette er nok den av bilene i denne bruktbilrunden som aller mest får naboen til å lure på om du har vunnet i Lotto. Kanskje like greit å ikke fortelle ham at du betalte mindre for denne enn han gjorde for sin Hyundai Accent...

Selv om det ikke ser slik ut, så begynner denne å nærme seg 20 års-alder, samt en anstendig kilometerstand, så en litt nøye sjekk før kjøp MÅ du ta.

Les vår brukbil-test avJaguar XJ:


1976 Cadillac Eldorado cab. Kr. 85.000.

Cadillac-1976,-02 (Foto: Faksimile fra finn.no)
Cadillac-1976,-02 (Foto: Faksimile fra finn.no)

For å se hele annonsen, klikk her:

Det er nesten vanskelig å tenke seg en mer klassisk bilfront enn det man finner på denne 1976-modellenCadillac Eldorado, og sjelden har betegnelsen slagskip passet bedre på en bil enn på denne. Bare i dørbladet på denne går det med like mye stål som i en hel Folkevogn.

Dimensjonene er mildt sagt rause. Det samme er motoren som i sin tid var verdens største serieproduserte personbilmotor på hele 8,2 liter. Regn med at den er tørst...

Regn også med å få forespørsler om kjøring både til brylluper og ball om du velger å kjøpe denne vakre cabrioleten. Forresten ikke noen dum måte å finansiere en slik bil på...

Med unntak av enkelte interiørdetaljer og spesielt listverk, så er nok dette den av disse bilene som er både enklest og billigst å holde på veien. Mekanikken er enkel og deleprisene stort sett humane.

LES OGSÅ: Drømmebil til halv pris

Hvilken er din favoritt av disse? Det kan du stemme på under: