DRIKKER DEG FET: Alkohol inneholder store kalorimengder, og du kan lett doble ditt normale dagsinntak. TV 2 Sporty gir deg rådene til hvordan du kan begrense skadene. (Foto: Illustrasjon/Colourbox/colourbox.com)
DRIKKER DEG FET: Alkohol inneholder store kalorimengder, og du kan lett doble ditt normale dagsinntak. TV 2 Sporty gir deg rådene til hvordan du kan begrense skadene. (Foto: Illustrasjon/Colourbox/colourbox.com)

Fuktig fest gir deg kalorisjokk

Havner du helt utpå kan du få i deg tusenvis av kalorier på én kveld.

Første treningsapp på norsk ute nå

Når du våkner opp dagen etter en lang og fuktig kveld er det ikke bare fyllesyke, men badevekten som kan gi rom for bekymring.

Alkohol inneholder nemlig store kalorimengder, og du kan lett doble ditt normale dagsinntak i løpet av en fuktig kveld.

FAVORITTDRINK: Rom er naturlig nok en populær drikk på Rum Cay. (Foto: Illustrasjon/Colourbox/)
FAVORITTDRINK: Rom er naturlig nok en populær drikk på Rum Cay. (Foto: Illustrasjon/Colourbox/)

Så mye alkohol gir 2500 kilokalorier (kcal pr. enhet i parentes):
* 10 små øl (149 kcal)
* 4 glass rødvin (80 kcal)
* 4 drinker (168 kcal)

Dagsbehovet for en voksen mann er 2500–2800 kilokalorier, for kvinner 2000–2200 avhengig av aktivitetsnivå.

LES OGSÅ: Disse drikkevarene inneholder flest kalorier

LES OGSÅ: Så fetende er lørdagskosen

Skremmende mengder
Dersom du drikker tilsvarende alkoholmengde én gang i uken får du i deg 120.000 unødige kcal per år, ifølge Alcohol Calorie Calculator. Nettsiden er ment å skremme amerikanske collegestudenter fra å drikke for mye i studietiden.

120.000 kcal tilsvarer 17 kilo ekstra kroppsfett, som det skal en heftig slankekur til for å få bort.

Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) ble det i 2011 omsatt 6,62 liter ren alkohol per nordmann over 15 år.

BOMBE: Søte parasolldrinker inneholder ikke bare mye alkohol, men også mye sukker og kalorier. (Foto: Illustrasjon/Colourbox/colourbox.com)
BOMBE: Søte parasolldrinker inneholder ikke bare mye alkohol, men også mye sukker og kalorier. (Foto: Illustrasjon/Colourbox/colourbox.com)

LES OGSÅ:Dette kostholdet gjør at du lever lenger

– Alt med måte
Linda Hetlevik, regionsjef i Grete Roede, har slanket vekk tonnevis av fett på vestlendinger gjennom flere tiår. Hun er likevel ikke tilhenger av totalavhold.

– Vi anbefaler kundene våre å spise og drikke litt av alt, men ikke hele tiden! Det er mulig å ta seg et glass vin av og til, men man må lære seg å ta litt mindre, sier Hetlevik til TV 2 Sporty.

– I forhold til kaloriinnhold kan det være bedre å ta ett glass vin enn en Baileys, eller rusbrus som inneholder 300 kalorier og har høyt sukkerinnhold!

Generelt er kroppen dårligere på å regulere metthetsfølelse fra drikke.

HELGEKOS: (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)
HELGEKOS: (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

Så mange kcal inneholder disse drikkene:

  • Pils, 0,33 liter: 130 kcal.
  • Guinness, 0,5 l: 210 kcal.
  • Rødvin, lite glass: 108 kcal.
  • Champagne, 1 flaske: 570 kcal.

Ta deg gjerne en ekstra treningsrunde hvis du vet du skal ut og kose deg

Fysen utpå kvelden
Har du spist en god middag med dessert og proppet i deg snacks til drikken blir det fort mange kalorier.

Ulempen med å drikke alkohol er at du gjerne også blir sulten, og spiser usunn snacks som er lett tilgjengelig også senere på kvelden eller natten.

Dermed kan kveldens kaloribombe bli enda større. Kanskje avsluttes det hele med en stor porsjon nattmat. Tar du den helt ut risikerer du å komme opp i mange tusen kalorier på en og samme dag.

Typisk nattmat for mange:

  • Fanta, 5 dl: 230 kcal.
  • Freia Melkesjokolade, 100 gram: 550 kcal.
  • To pølser med brød og tilbehør: 548 kcal

Alkohol (Foto: Illustrasjon/Colourbox/)
Alkohol (Foto: Illustrasjon/Colourbox/)

1 kg = 7000 kcal
Slankesjefen minner om at ett kilo kroppsvekt tilsvarer 7000 kcal, som det skal mye trening til for å bli kvitt. Koser du deg litt her og litt der blir det fort lørdag hele uken.

– Etter et par glass vin er det lettere å skeie mer ut. Du tenker «ja, ja, nå er denne kvelden ødelagt likevel, jeg venter med å slanke meg til neste uke» og tar en kebab på veien hjem, sier Linda Hetlevik.

Fedme og sykdom
Divisjonsdirektør Jørg Mørland uttaler til nettsiden Sinnetshelse.no at man bør være oppmerksom på kombinasjonen alkohol og fedme.

– Alkoholholdige drikker er ganske kaloririke, ca. 100 kcal per alkoholenhet, og mer hvis sprit er blandet med søtt blandevann. I tillegg spiser man gjerne kaloririke snacks til drinken. Overvekt øker i sin tur risikoen for flere sykdommer som høyt blodtrykk og diabetes.

LURT TRIKS: ¿ Ta deg gjerne en ekstra treningsrunde hvis du vet du skal ut og kose deg. Tenk summen av inntak og forbruk, oppfordrer Linda Hetlevik, regionsjef i Grete Roede. (Foto: Illustrasjon/Colourbox/colourbox.com)
LURT TRIKS: ¿ Ta deg gjerne en ekstra treningsrunde hvis du vet du skal ut og kose deg. Tenk summen av inntak og forbruk, oppfordrer Linda Hetlevik, regionsjef i Grete Roede. (Foto: Illustrasjon/Colourbox/colourbox.com)

Et smart festtips
Alkohol bremser vektreduksjonen etter en god middag fordi kroppen først skal forbrenne alkoholen før den går i gang med å forbrenne kaloriene i maten.

Her er et smart tips:

– Ta deg gjerne en ekstra treningsrunde hvis du vet du skal ut og kose deg. Tenk summen av inntak og forbruk, sier Linda Hetlevik, regionsjef i Grete Roede.

Så mye kan du slanke vekk
Det er ikke anbefalt å slanke bort mer enn 0,5–1,0 kilo i uken. For å klare dette må ditt daglige kaloriforbruk senkes med mellom 500 og 1000 kcal per dag.

Det kan være noe å tenke på neste gang du vurderer å åpne kveldens siste øl ...

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!