Volvo Cross Country: Skjult skatt i bruktmarkedet – eller?

Stor stasjonsvogn med firehjulstrekk til svært oppnåelig pris.

Første generasjon av Volvos XC serie har blitt en rimelig bil på bruktmarkedet   men det er en hel del å passe på før man eventuelt kjøper den.
Første generasjon av Volvos XC serie har blitt en rimelig bil på bruktmarkedet men det er en hel del å passe på før man eventuelt kjøper den.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei jeg har en tid sett etter god, men rimelig bruksbil til familien vår. Har i dag en Opel Astra som snart blir for liten fordi vi venter nummer to. Vi har lyst på stasjonsvogn denne gangen og aller helst med 4x4. Kona jobber nattevakter og har drøye to mil hver vei til jobben. Vinterne kan være tøffe her oppe i nord og brøytingen er så som så, det er ikke så morsomt alltid når man er ute på ukurante tider.

Det er sannelig ikke så lett når familiebudsjettet er stramt, men nå har jeg funnet en bil som jeg synes treffer på alle kriterier vi ser for oss og som samtidig virker som en liten skjult skatt i bruktmarkedet. Snakker om den første utgaven av Volvo Cross Country. Det er ikke så mange av dem til salgs, men de er rimelige de fleste. De har gått langt de fleste av dem, men etter hva jeg skjønner behøver ikke det være så farlig. Stor stasjonsvogn med firehjulstrekk og litt motor er akkurat hva jeg ønsker meg. Har aldri hatt Volvo før, så vet ikke mye om dem. Tror du dette er et lurt kjøp til rundt 60.000 kroner, kanskje litt mer? Vennlig hilsen Altaværing.

Benny svarer:

Hei Altaværing – tipper det kan være ganske så ruskete vintervær oppe hos dere, ja! Dette er bilen som startet et lite eventyr for Volvo, de har hatt stor suksess med "offroadutgaven" av V70, også kjent som XC70.

Cross Country listet seg litt ut på markedet da den kom og ble aldri noen stor salgssuksess her hjemme. Kombinasjonen ganske stiv pris og bare bensinmotor gjorde nok sitt til det. Det hører også med til historien at bilen ikke akkurat var siste nytt. Den første V70-generasjonen var i praksis bare en facelift av 850 – en bil som hadde vært med i mange år allerede.

Det ligger en liten håndfull eksemplarer ute til salgs på finn.no akkurat nå, og vi kan trygt si at prisene varierer ... Den rimeligste får du til 50.000 kroner – den dyreste har prisforlangende (her tror jeg nok "prisforlangende" er nøkkelordet) på 169.000 kroner. Den første er en 1998-modell, den andre er ett år nyere og har gått vesentlig mindre. Men likevel ... Dette viser bare hvor vanskelig det er å operere med noen form for "listepris" på såpass gamle biler. Her er bilens tilstand det store poenget.

LES OGSÅ: Slik finner du ut hvor mye bilen er verdt

Flere gode egenskaper, men ...

60.000 kroner høres litt snaut ut for meg. Da må du velge blant de aller billigste, og det er sjelden veldig lurt Jeg tror du bør ta høyde for å bruke rundt 100.000 kroner på dette, da kan du få en bil som ikke gir deg de helt store negative overraskelsene (og utgiftene) de neste årene. Likevel er det veldig viktig å huske at dette er biler som i første årgang nå er blitt 14 år. Da kan alt skje – og dette var da heller ikke verdens mest feilfrie biler i utgangspunktet.

Det er ganske mye du bør sjekke grundig – les mer om hva vi sier om Cross Country i bruktbilguiden her på broom.no.

Her får du forresten også et veldig viktig tips – som kan spare deg for mye penger: På biler med firehjulstrekk er det veldig viktig å bruke riktig dekkdimensjon og passe på at dekkene er like mye slitt. Rulleomkretsen på dekkene må være lik, ellers brenner viskosekoblingen til bakhjulene opp. Da forsvinner firehjulsdriften – og det er dyrt å reparere.

For å oppsummere litt: Dette er en bil med flere gode egenskaper. Den har god plass, fin komfort er som regel velutstyrt og firehjulstrekk-systemet holder for de flestes behov. Jeg synes også at den fortsatt ser ganske tøff ut, men det er naturligvis smak og behag. Det er likevel ikke til å komme fra at dette begynner å bli gammelt, med dertil fare for at veldig mye kan gå galt. Bensinmotoren er også tørst og du må påregne relativt høye driftskostnader, selv når det ikke er snakk om store reparasjoner.

Lykke til med valget!

LES OGSÅ: Disse 4x4-eierne er mest fornøyd


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: Trodde du dette er lov?