Nå er den offisiell i produksjonsklar utgave, Nissans nye Pathfinder.
Nå er den offisiell i produksjonsklar utgave, Nissans nye Pathfinder.

Nissan Pathfinder: Klart for spennende SUV-nyhet

Her får du både syv seter og sporty design.

Dagens generasjon Nissan Pathfinder kom i 2005 og har aldri blitt noen stor suksess her hjemme, til tross for at oppskriften egentlig er helt riktig. Stor og robust SUV med plass til sju – til en relativt gunstig pris.

Nå kan Pathfinder være et veldig smart kjøp i bruktmarkedet, og det er grunn til å vente at prisene blir enda gunstigere når Nissan nå ruller ut andre generasjon av modellen.

Rundere og mer sporty

Den debuterte som en konseptbil på bilutstillingen i Detroit tidligere i år - nå har Nissan akkurat sluppet de første offisielle bildene av produksjonsklar bil.

Og her snakker vi virkelig helt ny bil. Det viktigste endringen er at Nissan nå går bort fra å bygge bilen på ramme. Det gir bedre komfort og kjøreegenskaper på vei ( og det er jo der de fleste Pathfinderne skal brukes) - dessuten har det mye å si for vekten.

Nye Pathfinder er nesten 250 kilo lettere enn forgjengeren. Det er naturligvis også gode nyheter for drivstofforbruket.

LES OGSÅ: Luksus-SUV mageplasket i kvalitetsundersøkelse

Mer sporty

Vi tipper også at kjøreegenskapene blir langt mer personbilpreget. Også designet viser at dette nå er mer høy stasjonsvogn enn tøff terrengbil.

Designet er vesentlig endret – bort fra de svært kantete linjene på dagens modell. Nye Pathfinder er både rundere og mer sporty. Foran er frontlyktene trukket godt rundt "hjørnene" – på en måte som minner ganske mye om Toyota Landcruiser. To brede kromlister omslutter grillen – mens en robust skliplate kommer opp under støtfangere.

Nissan går også bort fra løsningen med å "gjemme" håndtakene til bakdørene oppe i C-stolpen. Nå er de på vanlig plass.

SE OGSÅ: Sjeikens vanvittige offroader

Kjøpe seg oppover

Hekken er langt mer anonym enn fronten. De små baklyktene er trukket langt ut på sidene, mens selve utformingen av bakvinduet minner mye om lillebror Qashqai.

Akkurat det er neppe tilfeldig. Med Qashqai har Nissan truffet markedet perfekt. Nå er en av målsettingene å få et antall av dagens Qashqai-eiere til å kjøpe seg oppover i størrelse.

LES OGSÅ: Nå blir Qashqai billigere

Gode plassforhold

Nye Pathfinder tar flere steg oppover i eksklusivitet innevendig - syvseter-løsningen er beholdt.
Nye Pathfinder tar flere steg oppover i eksklusivitet innevendig - syvseter-løsningen er beholdt.

Også innvendig har det skjedd omfattende endringer i forhold til dagens modell. Det litt primitive preget er nedtonet og Nissan lover høyere kvalitet på både materialer og finish.

Sjuseter-løsningen er naturligvis beholdt og i motsetning til mange av konkurrentene er det både brukbar plass i bakerste seterad – og litt plass til bagasje selv om alle setene er i bruk.

LES OGSÅ: Nå er det billigsalg på SUV

Diesel som gjelder

Foreløpig er det ikke kjent hvor raskt bilen kommer til Norge.

Vi vet heller ikke noe om motoralternative, ut over 3,5-liters V6 bensin som tilbys på det amerikanske markedet. Her hjemme er det naturligvis diesel som gjelder.

Se alle bildene av Pathfinder - klikk i galleriet under:

Ekte firehjulstrekker til 200.000.-? Sjekk denne!

Hekken er langt mer anonym enn fronten. Det er helt sikkert ikke tilfeldig at dette minner ganske mye om Qashqai.
Hekken er langt mer anonym enn fronten. Det er helt sikkert ikke tilfeldig at dette minner ganske mye om Qashqai.

Godt bruktkjøp? Les mer om brukt Pathfinder her: