Her signerer Jette Andersen begjæringen om gjenopptakelse av Scandinavian Star-saken. Jurist Erling Hansen bistår enken og stiftelsen som på egenhånd har gransket saken. (Foto: TV 2)
Her signerer Jette Andersen begjæringen om gjenopptakelse av Scandinavian Star-saken. Jurist Erling Hansen bistår enken og stiftelsen som på egenhånd har gransket saken. (Foto: TV 2)

Jettes ektemann fikk skylden for brannen på «Scandinavian Star»

Håper Norge gjenopptar etterforskningen etter Strasbourg-behandling.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jette Andersen vil at de skyldige for mordbrannen på «Scandinavian Star» skal stilles for ansvar.

Etter tre avslag om ny gransking klager den danske enken saken inn for Den europeiske menneskeretts- domstolen i Strasbourg. Over 250 sider med bevisoppgaver følger saken, som nå er oversendt domstoladministrasjonen.

– Hovedmålet er å få domstolen til å pålegge Norge, Sverige og Danmark ny etterforskning. Den eksisterende etterforskningen er svært mangelfull, og det har vi grundig belegg for, sier jurist Erling Hansen til TV 2.

Brannen om bord i passasjerfergen "Scandinavian Star" i Skagerak mellom Oslo og Fredrikshavn i 1990 blir ikke gransket på ny. 159 mennesker omkom i brannen. (Foto: Løchen, Per/SCANPIX)

BAKGRUNN: Branneksperter avdekker store hull i Scandinavian Star-etterforskning

Han bistår Jette Andersen i klageprosessen. Mange frivillige har bidratt til å samle bevis som underbygger saken.

Mange løse tråder

Trailersjåfør Erik Mørk Andersen ble av de norske etterforskerne utpekt som brannstifteren, men det ble aldri gjennomført noen rettslig prosess ettersom han døde på lugaren i hovedbrannen. Flesteparten av ofrene ble funnet i skipets hotelldel.

Brannen ombord i Scandinavian Star var fullstendig ødeleggende, arkivbildet viser hvor utbrent en bar i akterenden av skipet var. (Foto: Løchen, Per/Scanpix)
Senere oppstod det minst to nye branner på ulike deler av skipet. Da var Mørk Andersen allerede død.

Branntekniske eksperter peker på at dette umulig kunne skjedd uten medvirkning fra personer som hadde svært god kjennskap til skipet.

Brann nummer tre startet ved at et hydraulikkoljerør med stor kraft ble bøyd for at olje skulle antenne en fra før utbrent korridor. Den fjerde brannen startet langt fra de andre brannene mens skipet lå ved kai i Lysekil i Sverige.

Innsatslederen fra det svenske brannvesenet som var først om bord i skipet er ikke avhørt. Han hevder slokkearbeidet både ble sabotert og forhindret av flere personer i skipets besetning.

Økonomiske motiv

I 22 år har Jette Andersen håpet på å få vite hvem som drepte ektemannen og 158 andre den fatale aprilnatten i 1990.

scandinavian-star-brenner

Stiftelsen, som på egenhånd har samlet dokumentasjon, mener det økonomiske motivet er det mest åpenbare sporet. En uke før brannen ble Scandinavian Star kjøpt for 10 millioner dollar og forsikret for 24 millioner dollar. Politiet har heller ikke etterforsket påstander om at mannskap skal ha mottatt store kontantbeløp.

– Vi håper begjæringen fører til at både Norge, Sverige og Danmark etterforsker saken på nytt. Blir ingenting gjort før saken foreldes, går de skyldige fri. Dette er tross alt den verste mordbrannen til sjøs i Europa i fredstid, sier Erling Hansen.

I vinter avgjorde Riksadvokaten at det ikke er grunnlag for ny etterforskning. Vurderingen er at skipet for lengst er hogget opp, og at det ikke er hensiktsmessig å avhøre vitner på nytt siden det har gått så lang tid.

Dersom ikke Strasbourg-domstolen pålegger de nordiske landene ny etterforskning, vil saken bli foreldet i 2015.