La oss skru tiden 47 år tilbake og vi havner i 1965. Det var den gang herrene hadde bukser med press, brylkrem i kortklippet hår og nypussede sko. Damene gikk i fikse drakter, det å vise knærne ble sett på som uanstendig og man tiltalte hverandre De og Dem.

Hos den eksklusive bilforhandleren Hi-Performance Motors i Los Angeles, California har nettopp den yndige og søte 34 år gamle Flora L. Darling kommet for å hente sin nye bil.

Ikke hvilken som helst bil, men en Shelby Cobra 289 Mk II.

Din dust!

Ikke en helt vanlig konebil i 1965 dette. (Foto: RM Auctions)

Unik sportsbil med adelig fortid – funnet i en hekk

Etter utfylling av nødvendige papirer og en rask gjennomgang av bilen ser selgeren seg litt nervøst rundt og sier:

- Dette er en svært rask bil, Frue. Hvem skal kjøre den hjem for Dem?

Flora ser ham rett i øynene og repliserer:

- Det skal jeg gjøre selv. Hvorfor tror De ellers jeg har kjøpt den - din dust?

Hvorpå hun hopper inn i bilen, fyrer opp den 271 hesters sterke V8-eren, sørger for at alle fire spjeldene i den store forgasseren er åpne, slipper clutchen raskt - samtidig som hun gir enda mer gass.

Flora forlater forretningen med rykende dekk, hylende motor og når støv, eksos og røyk sakte forsvinner, ligger to sorte, feite gummispor igjen på asfalten som en slags kvittering på den uvirkelige hendelsen betjeningen på Hi-Performance Motors nettopp har opplevd.

289 cu.in V8-motor med fireports forgasser på 271 hk. og firetrinns manuell girkasse. (Foto: RM Auctions)

Les også: Fant bil til 70 millioner – hos høgger'n!

En eier og kun 62.000 km.

For bare noen dager siden kunne du og jeg blitt eier av denne bilen som forsvant oppover gata med hvinenede og rykende dekk for 47 år siden. Dette var en av veldig få Shelby Cobra som har hatt bare én tidligere eier. "Var", fordi den for bare noen dager siden ble den solgt til eier nummer to.

Bilen har ikke gått mer enn ca. 62 000 km på alle disse årene.

Den har full dokumentasjon fra den dagen hun hentet den og fram til i dag. Til tross for at bilen ikke har vært kjørt siden 1987, har den forsatt påmontert de originale sorte California skiltene med reg. nr: NQL 464

Flora ville nemlig ikke kjøre bilen etter at ektemannen døde for 25 år siden. Den ble parkert og har stått under en presenning siden - og har ikke så mye som vært startet opp på alle disse årene.

Bare noe gammelt skrot...

En nabo spurte en gang hva hun hadde under presenningen.

-Å, det der er bare noe gammelt skrot, var svaret hun gav.

Det fulgte også med unikt originalutstyr som fettpresse, klubben til "knock off" mutrene til hjulene, en svært uvanlig hard-top og to skinnposer med originalt verktøy for å nevne noe. Kalesjen til bilen manglet imidlertid.

Bilen ble omlakkert og trukket om innvendig i 1970 (Foto: RM Auctions)

Shelby Mustang overlevde sandstormer og ørken-hete i 25 år:

Bilen ble omlakkert i 1970 samtidig som setene ble trukket om.

Flyver i US Air Force

At bilen ikke har gått mer enn drøye 60.000 km skyldes flere ting. Hun kjørte blandt annet mye motorsykkel, noe som heller ikke var helt vanlig den gang. Året etter at Flora kjøpe Cobraen, tok hun like gjerne flysertifikat og hun tjenestegjorde i US Air Force og deltok blant annet i Vietnamkrigen som flyver. En skikkelig tøff og annerledes dame med andre ord.

Hun var også forfatter, poet, anerkjent som kunstmaler og sølvsmed. Hun brukte også mye av tiden sin på å hjelpe barn i den tredje verden.

Flora L. Darling gikk bort tidligere i år, 81 år gammel. Arvingene avgjorde at den uvanlige bilen med den spennende historikken skulle selges.

Floras RayBan briller følger med...

Flora Darlings solbriller fra 1960 og original nøkkel med like original nøkkelpung. (Foto: RM Auctions)

Carroll Shelby: Amerikansk billegende er død

Salget fant sted på RM-Auction den 17. august, altså for bare noen dager siden.

Som en liten ekstra kuriositet kan det nevnes at Flora Darlings nedstøvete RayBan-solbriller fra 1960 fortsatt lå i hanskerommet og følgte med som en ekstra souvenir, til minne om en helt unik og tøff dame med en like unik og tøff bil.

Bilens videre skjebne er spennende. Hva ville du gjort ned den - restaurert den tilbake som "ny" eller satt den i god stand men beholdt patinaen?

Skriv inn i kommentarfeltet under:

Alle syntes den var kul - ingen kjøpte den: