BMW skal selge elbiler på internett

Produksjonsmodellene ventes klare i løpet av neste år.

i8 viser BMWs tanker om hvordan en fremtidig sportsbil i plug in hybrid versjon kan bli. Her er spyder versjonen av konseptet, som er ventet å resultere i en produksjonsmodell neste år.
i8 viser BMWs tanker om hvordan en fremtidig sportsbil i plug in hybrid versjon kan bli. Her er spyder versjonen av konseptet, som er ventet å resultere i en produksjonsmodell neste år.

Det har ikke vært det helt store nyhetstrykket rundt BMWs elbilsatsning den siste tiden. Skeptikerne – og de finnes det utvilsomt en del av også i bransjen – har hevdet at hele prosjektet har levd ganske utrygt, uten at BMW har kommentert de påstandene.

Bransje-nettstedet autonews.com har spekulert i at manglende tilrettelegging for elektriske biler på store markeder som USA og Kina skal ha bremset engasjementet fra produsenten. Det største problemet skal være mangel på ladestasjonser.

Les også: Kanskje får superbilen BMW M1 en oppfølger

Selges over internett

Nå skjer det imidlertid noe. BMW skal ha bekreftet at elbilene, som kjennetegnes av prefikset ”i” foran modellbetegnelsen, blir de første BMW-modellene som skal selges via internett.

i3 er BMWs elektriske konsept i kompaktklassen.
i3 er BMWs elektriske konsept i kompaktklassen.

Altså skal du snart kunne surfe innom og handle deg et eksemplar av den kompakte i3-modellen eller hybrid-sportsbilen i8 etter å ha sjekket mailen og tilstanden på nettbanken, før du tilbringer resten av kvelden på Broom.no.

Les også: Bluetec Hybrid - Mercedes som nesten ikke bruker diesel

Nå er allerede et mer tradisjonelt salgsmønster i ferd med å etableres. Den første forhandleren for BMWs i-modeller har åpnet i London, der konseptbilene er utstilt, mens man venter på produksjonsmodellene, som etter planen skal kunne leveres fra neste år.

Lettere å legge ned?

Internett-satsingen kommer etter alt å dømme som et tillegg til denne, og muligens flere fysiske forhandlere på større steder. Salg via internett er ikke bare svært moderne, men det er selvsagt også en svært kostnadsbesparende salgsform for produsenten.

Det vil også medføre mindre kostnader og adskillig mindre oppstyr å legge ned butikken på nettet dersom det nå skulle gå slik skeptikerne antyder, at hele i-prosjektet avlives i en tidlig fase.

Les også: Prius Plus - dette kan bli en storselger blant storfamiliene