Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei har et spørsmål om cabriolet. Tenker å kjøpe til høsten når prisene er lave og vil ha bil med stofftak, synes det er det som er ekte cabriolet.

Det jeg lurer på er hva som er regnet som normal levetid for et sånt tak. Jeg ser på fire-fem år gammel bil, må jeg da regne med at taket kanskje må byttes innen kort tid? Hva er prisen på et slikt bytte, vet du noe om det? Takknemlig for svar. Mvh. Jostein.

Benny svarer:

Hei Jostein!

Cabriolet er deilig og forhåpentligvis blir det noen fine sensommerdager hvor man kan få anledning til å nyte den også – så jeg støtter ditt kjøp fullt ut.

Jeg er også enig med deg i at en bil med kalesje er litt mer "ekte" cabriolet, enn en med foldbart ståltak. I alle fall så lenge du skal ha den som sommerbil. Tenker du helårsbil derimot, så er sistnevnte heller ikke dumt. Toppløse blir de begge når det behovet melder seg ...

Hvor lenge en kalesje holder, kommer an på flere faktorer. De to viktigste parametrene er nok for det første hvor god kvaliteten på kalesjen er i utgangspunktet. Det forskjell på Rolls-Royce og Mazda MX-5. Det er en grunn til at den ene koster 3 millioner mer enn den andre ...

En annen viktig faktor er hvordan bilen parkeres / lagres. En bil som stor tørt og fin inne både sommer og vinter, vil selvfølgelig klare seg langt bedre enn en som står ute i både snø, sol og regn året rundt.

Her er det på høy tid med en ny kalesje. Illustrasjonsbilde.

Vask, impregnering og vedlikehold har også sitt å si. Men at en kalesje av normalt god kvalitet må skiftes ut før den er 10 år, tror jeg nok er unntaket.

Prisene på hva det koster å bytte taket varierer også veldig. På verdens mest solgte cabriolet - Mazda MX-5 - finnes det f. eks flere leverandører som leverer kalesje til bilene og i mange forskjellige kvaliteter. Du kan få helt enkle, uisolerte stofftak med bakrute i plastikk til bare noen få tusenlapper, mens andre leverer kalesjer isolerte i flere lag med støydemping og bakrute i glass med varmetråder – som koster flere titusener.

På noen biler er det fullt mulig å skifte denne selv – i alle fall så lenge du ikke får angstanfall og svettetokter av flatpakker fra Ikea, mens andre helt klart er en jobb for et spesialverksted og da er prisene deretter.

En del kalesjer krever fagfolk når de skal skiftes. Illustrasjonsbilde.

Jeg klarer ikke å gi deg noe mer konkret svar før du vet hvilken bil du skal kjøpe, men du har kanskje ikke helt bestemt deg enda?

Når man som deg er i kjømda for å kjøpe cabriolet, vil jeg helt klart anbefale å sjekke litt rundt på hva dette koster før man kjøper bil, så har man i alle fall en viss pekepinn på hva som dukker opp av utgifter i framtiden. For prisene varierer som du forstår – mye!

Ønsker deg lykke til med cabriolet-kjøp!

Guide: Dette må du vite før du kjøper cabriolet


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: – Hvorfor er flerbruksbilene så dårlige?