Det er fortsatt stor kvalitetsforskjell på nyere biler. Disse tre merkene kommer ikke godt ut i ny, stor undersøkelse.
Det er fortsatt stor kvalitetsforskjell på nyere biler. Disse tre merkene kommer ikke godt ut i ny, stor undersøkelse.

Dette er bilene som oftest bryter sammen

Ny undersøkelse - et merke gjør det katastofalt dårlig.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er mange faktorer å ta hensyn til når ny bil skal kjøpes inn til familien. Størrelse, pris, biltype, forbruk etc.

Men et parameter skiller seg ut som ekstra viktig for mange bilkjøpere. Nemlig driftssikkerhet og pålitelighet.

Slett ikke uten grunn. Lite er vel mer irriterende enn å betale flere hundre tusen kroner for noe som ikke virker?

Disse 4x4-eierne er mest fornøyd:

Store forskjeller

Dette er spesielt viktig når det er dårlige tider og det er det jo mange steder rundt oss i Europa nå.

De aller fleste her heller ikke fem års nybilgaranti slik vi har her i Norge - og må bære kostnadene for utbedring av feil på et mye tidligere stadium enn det vi nordmenn er vant med.

"Alle nye biler er bra" er en påstand man ofte hører. Det viser seg at dette slett ikke er riktig. Selv om utviklingen definitivt går riktig vei, så er fortsatt kvalitetsforskjellene store. Til dels skremmende store.

Akkurat dette kommer også svært tydelig fram i en rykende fersk undersøkelse fra det anerkjente britiske tospannet What Car? og Warranty Direct. De har utarbeidet en statistikk som forteller – i prosent – hvor stor sjanse det er for at bilen bryter sammen i løpet av en tolv måneders periode.

Disse nybileierne er aller mest fornøyd:

Pålitelige kilder

What Car? Har holdt det gående i hele 35 år med forbrukerstoff innen bil og regnes som en av de mest pålitelige kildene på dette området.

Warranty Direkt er et forsikringsselskap som siden 1997 har tegnet tilleggsforsikringer (av typen "ekstra garanti" som forbrukerne kan kjøpe) og de har derfor rikelig med tallmateriale for en undersøkelse av denne typen.

Ikke eldre enn åtte år

Foruten hvor ofte en bil bryter sammen, har de også sett på gjennomsnittskostnadene ved et havari og hvor lang til det tok å få reparert bilen.

Biler eldre enn åtte år er ikke tatt med da man mener vedlikeholdet – eller rettere sagt eventuell mangel på sådan – er en for stor faktor. Selvfølgelig har de også hatt et kriterium om et minimumsantall biler for at statistikken skal bli riktigst mulig.

Topp 5: Biler vi synes skal gjenoppstå

36 bilmerker har blitt vurdert og disse seks kom aller dårligst ut:

Plassering:

Bilmerke:

Havariprosent:

31.

Saab

50 %

31.

Chrysler

50 %

33.

Renault

52 %

33.

Jeep

52 %

35.

Alfa Romeo

55 %

36.

Land Rover

71 %

Mye feil og problemer

For Land Rover er denne undersøkelsen en liten katastrofe. En havariprosent på 71 betyr i praksis at 71 prosent av alle Land Rovere mellom tre og ti år bryter sammen i løpet av 12-måneders perioden.

Her er det ikke brutt ned på modeller, men vi har en sterk mistanke om at første generasjon Freelander er den store synderen, det er en bil som er belemret med mange feil og problemer.

Merker som Alfa Romeo, Jeep og Renault er også gjengangere i bunnen av slike undersøkelser. Nå avdøde Saab imponerer heller ikke og ender på samme poengsum som Chrysler.

Slik får du knalltøff familiebil – til en billig penge:

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: