Når for og bakdekkene har forskjellig bredde, er ofte profilen forskjellig også.  Illustrasjonsbilde.
Når for og bakdekkene har forskjellig bredde, er ofte profilen forskjellig også. Illustrasjonsbilde.

- Må jeg bytte alle dekkene samtidig?

Han trenger egentlig bare to nye - men hva skjer med kjøreegenskapene da?

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei

Har to små spørsmål som jeg håper du kan svare på. På mandag fikk jeg byttet dekkene fremme til Vredestein Ultrac Sessanta:

Tidligere hadde jeg runflat dekk på min BMW 330d, men ble anbefalt av alle å bytte dem ut med "vanlige" dekk som skal være mer egnet for norske kjøreforhold.

Mindre støy, mindre sporing og mindre motstand (mindre driftstoffforbruk) ble jeg fortalt.

1) Når jeg da byttet foran mente de på at jeg må bytte bak også, for å ha dekk med like egenskaper foran og bak. Stemmer dette?

2) Dekkene jeg har foran er 18'' 40 profil 225 bredde. Bak : 18'' 35 profil 255 bredde.Er det ikke "feil" å ha mindre profil bak enn foran, eller kan dette være pga at de er bredere?

Synes selv det ser litt rart ut å ha 35 profil bak og 40 foran :)

Benny svarer:

1: Jepp - selv om du ikke absolutt må, så er det i alle fall veldig smart å bytte alle fire dekkene her. Hvis ikke er jeg redd kjøreegenskapene blir interessante - for å si det på den måten.

Det er slik at disse" run-flat"-dekkene som man altså kan kjøre med selv om man har punktert - naturlig nok - har stivere dekksider en "normale" dekk. Derfor vil du om du ikke bytter alle fire dekkene her, trolig ende opp med for- og bakdekk med ganske forskjellige egenskaper. Noe som igjen kan påvirke kjøreegenskapene negativt.

Litt synd det, når du har en såpass kjøregald bil som det du har.

2: Det er bredden på dekkene som gjør at profilen blir forskjellig foran og bak.

Profilen på dekket angir dekkhøyden i prosent i forhold til bredden.

I ditt tilfelle så er det  45 millimeter mellom de blå linjene.
I ditt tilfelle så er det 45 millimeter mellom de blå linjene.

Foran har du 225 i 40 profil. Det vil si at høyden på fordekkene dine er 40% av bredden på 225 millimeter - altså 90 millimeter. Du har da 45 millimeter fra felgen og ned på asfalten og det samme fra felgen og til toppen av dekket som bildet viser.

Bak har du 35% av 255 som blir 89,25 millimeter. Noe som igjen gjør at forskjellen på dekkhøyden foran kontra bak i ditt tilfelle er under en millimeter.

Dette høres med andre ord helt riktig ut og det er helt vanlig at det er slik på biler som har bredere bakdekk en fordekk.

Det er med andre ord ikke noe problem å ha smalere fordekk enn bakdekk. Ved å endre profil sikrer man allikevel lik rulleomkrets.

Håper dette var oppklarende for deg! Lykke til med fin bil og nye dekk!

Slik velger du riktige sommerdekk:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: – Hvorfor er flerbruksbilene så dårlige?