VIN-VIN-SITUASJON: Halvparten av oss tror at litt vin hver dag er sunt, viser en undersøkelse fra Helsedirektoratet. Ny forskning slår fast at stoffer i vin kan forlenge livet, men ekspertene strides. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)
VIN-VIN-SITUASJON: Halvparten av oss tror at litt vin hver dag er sunt, viser en undersøkelse fra Helsedirektoratet. Ny forskning slår fast at stoffer i vin kan forlenge livet, men ekspertene strides. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

Ti sunne grunner til å ta deg et glass vin i kveld

Ny forskning viser at vin kan forlenge livet ditt. Men det går en grense for hvor mye du bør drikke, advarer Sportys lege.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sjekk ut nye Sportyklubben – bedre og billigere!

Forskere finner stadig flere helsemessige gevinster for deg som har et moderat inntak av vin.

Nylig meldte danske Ekstrabladet at stoffer i vin kan forlenge livet.

Så mange enheter kan du drikke daglig - les mer nede i saken!

Norsk-amerikansk forsøk

Det oppsiktsvekkende forsøket er gjennomført i samarbeid mellom forskere i Norge og USA. De viser at stoffet resveratrol kan forlenge biers levetid med opptil til 38 prosent. Samtidig gjorde stoffet at bienes appetitt ble nedsatt slik at de spiste mindre.

Resveratrol finnes i druer og brukes ved fremstilling av rødvin.

LES OGSÅ: Er Suzanne (17) Norges sterkeste jente?

Lege Aina Emaus i kjeden Stamina Hot er en av TV 2 Sportys nye eksperter. Hun mener det ikke finnes et enkelt svar på om alkohol er bra eller dårlig for folks helse.

– Et stort alkoholforbruk kan øke risikoen for en rekke sykdommer, og alkohol kan skape en avhengighet som har mange negative virkninger. Samtidig kan små og moderate mengder alkohol ha en god effekt på menneskers psykiske velvære, sier Emaus.

– Ikke drikk for mye!

I forhold til hjerte-, karsykdom og død viser studier at små og moderate mengder alkohol kan være beskyttende, men for brystkreft ser det ut til at selv små mengder alkohol er negativt (mer enn 1 enhet alkohol per dag).

– Hva man skal anbefale når det gjelder alkohol vil derfor være avhengig av en persons totale risikobilde. Om man er frisk og rask, og ønsker å nyte alkohol av og til, anbefaler jeg å holde deg innenfor enhetsgrensene.

– Ikke drikk mange enheter per dag (ikke over 5 enheter), men heller spre det utover og drikke fortrinnsvis til måltider, sier lege Aina Emaus til TV 2 Sporty.

LES OGSÅ: Trim deg til San Francisco – vinn premier

Godt for hjertet
– Man har lenge snakket om at alkohol har en beskyttende effekt mot hjerte-karsykdommer. Flere undersøkelser tyder på at 1-2 glass om dagen forebygger hjertesykdom, forklarer Lars Retterstøl, overlege ved avdeling for medisinsk genetikk ved Oslo universitetssykehus Ullevål til forskning.no.

LES OGSÅ: Advarer mot «sunn drikke»

Ti fordeler ved å drikke vin:


1) Et moderat alkoholinntak kan ha beskyttende effekt på utviklingen av hjerteinfarkt.

2) Sjansen for sykelighet og død reduseres.

3) Alkohol øker mengden av det sunne kolesterolet i blodet.

4) Sunt kolesterol gir lavere for blodpropp og åreforkalkning.

5) Vin inneholder 300 ulike komponenter i tillegg til alkohol. Drueskallet vinen er laget av inneholder antioksydanter som bidrar til å redusere det dårlige kolesterolet.

VINSALGET OPP FIRE MILLIONER LITER: Nordmenn drikker mer vin og mindre øl. (Foto: Colourbox/)

6) Antioksidanter forebygger alzheimer, parkinson, enkelte krefttyper, infeksjoner og den generelle aldringsprosessen.

7) Når du drikker vin sammen med et måltid bestående av proteiner og fett synker mengden med oksidert fett med 50 prosent. Dette kan forklare at folk i middelhavsområdene, som spiser mye fett og drikker vin, har lavere frekvens av hjerte- og karsykdommer.

8) Vindrikkere har noe høyere intelligens enn andre, ifølge enkeltstående forskningsrapporter.

9) En studie viser at moderat inntak av rødvin gir lavere risiko for lidelsen stive pulsårevegger, eller arteriosklerose.

10) En undersøkelse fra 1997 viste at to glass vin daglig ga en positiv effekt på kroppens evne til å nyttegjøre seg karbohydrater, proteiner og fett. 14 menn i alderen 21 til 50 år deltok i seksukersstudien. Ingen av testpersonene fikk økning i kroppsvekt eller kroppsfett.

LES OGSÅ: Lite søvn gir deg mer lyst på junk

Alkohol (Foto: Illustrasjon/Colourbox/)

LES OGSÅ: Disse matvarene er fulle av sukker

Skeptisk slankegeneral


Heller ikke regionsjef Linda Hetlevik i Grete Roede har særlig tro på forskernes alkoholforherligelse.

– Slike oppslag leser vi hele tiden: En dag er vin sunt, den neste usunt. Det samme gjelder for sjokolade. De fleste vil tolke oppslagene til sin egen fordel. Mitt motto er: Alt med måte, men ikke hele tiden, sier Linda Hetlevik til TV 2 Sporty.

– Alkohol bremser vektreduksjonen etter en god middag fordi kroppen først skal forbrenne alkoholen før den går i gang med å forbrenne kaloriene i maten, sier slankesjefen.

Slike oppslag leser vi hele tiden: En dag er vin sunt, den neste usunt

– Ingen gode grunner


Informasjonssjef Erik Bull-Valen i Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS) viser til artikkelen «Alkohol og hjerte- og karsykdom» på sine hjemmesider:

«For de som ikke drikker i det hele tatt, finnes det ingen gode grunner for å begynne å drikke av helsemessige årsaker. Den risikoreduksjonen som man muligens kan få via alkohol, kan helt sikkert oppnås på andre måter (for eksempel gjennom fysisk aktivitet, gjennom ikke å røyke eller ved å spise fettfattig kost), og bør veies opp mot den risikoen som er forbundet med endog svært små mengder alkohol.»

LES OGSÅ: Så fetende er lørdagskosen

Farene ved å drikke vin:


* Du kan bli avhengig av alkohol.

* For stort alkoholinntak er skadelig for kroppen.

* Mennesker reagerer individuelt og svært forskjellig på alkohol. For noen kan så lite som to-tre glass om dagen være veldig uheldig.

* Det er vanskelig å finne balansen mellom et sunt og usunt drikkemønster – og grensen er bokstavelig talt flytende.

* Den skandinaviske helgefylla og drikkemønster, der man drikker seg overstadig beruset, har en rekke negative konsekvenser.

* Det er flere som får demens blant dem som drikker for mye alkohol enn blant dem som ikke drikker alkohol i det hele tatt.

* Alkoholmisbrukere griper artikler som dette begjærlig, og bruker dem til å forsvare et høyt alkoholkonsum.

Individuelle forskjeller


– Hos yngre personer er det ingen holdepunkter for at alkohol har gunstige helsevirkninger. For personer eldre enn 40-50 år synes det mulig at jevnlig inntak av moderate mengder alkohol, for eksempel av den størrelsesorden vår studie viser, kan være gunstig med tanke på utvikling av hjerte-karsykdommer, uttaler Jørg Mørland, rusekspert og divisjonsdirektør til Folkehelseinstituttets hjemmeside.

– Men det kan være store individuelle forskjeller både når det gjelder gunstige og ugunstige virkninger, avhengig av eventuell samtidig tilstedeværelse av risikofaktorer. Det er derfor vanskelig å anbefale jevnlig bruk av et rusgivende og avhengighetsskapende stoff som medisin, sier Jørg Mørland.

LES OGSÅ: Bjarne og D.D.E. har laget treningsvideo

Er det sunt å drikke alkohol? Si din mening i kommentarfeltet?

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!