Disse nybileierne er aller mest fornøyd

Ny stor undersøkelse er akkurat ute. Hvordan kommer ditt merke ut?

Dette er ikke noe dårlig sted å sitte. Slik ser det ut inne i Panamera.
Dette er ikke noe dårlig sted å sitte. Slik ser det ut inne i Panamera.

Amerikanske J.D. Power gjennomfører noen av bilverdenens største kvalitetsundersøkelser og blir av mange regnet som bortimot "fasiten" på dette området.

Nå har de akkurat kommet med resultatene av en stor undersøkelse der 74.000 nybileiere har gitt en grundig vurdering av bilen sin – etter å ha eid og kjørt den i tre måneder.

Syv år på rad

Mer enn 80 punkter på alt fra ytelser, prestasjoner, brukervennlighet og design ligger til grunn. Og bilene er delt opp i ikke mindre enn 21 klasser.

Porsche har gått til topps i denne undersøkelsen i syv år på rad. Og når alle tallene er summert for 2012-utgaven, viser det seg at de gjentar bedriften også i år.

Alt om Porsche på broom.no – klikk her:

Klar seier

Med 887 poeng av 1000 mulige, tar Porsche en relativt klar seier foran Jaguar på andreplass. Deretter følger et velkjent tysk trespann på rekke og rad, nemlig BMW. Audi og Mercedes.

Beste "hjemme-merke" må vi ned til åttendeplass for å finne, nemlig Cadillac. På plassen over ligger for øvrig beste japaner, kanskje ikke helt overraskende er det Lexus.

LES OGSÅ: Er dette verdens beste SUV?

Ikke tilfeldig

– Denne undersøkelsen sier jo fint lite om feil og problemer ved bilene. Her handler det mer om førsteinntrykk og hvor godt eieren trives med nybilen sin de første tre månedene. Men jeg synes likevel dette i aller høyeste grad er interessant, sier Brooms bilekspert Benny Christensen som har sett nærmere på undersøkelsen.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.
Benny Christensen er Brooms bilekspert.

– Min erfaring er at den første tiden med en ny bil er svært viktig. Starter det dårlig, har det også en tendens til å fortsette slik – og motsatt, sier Benny og legger til:

– Det er selvfølgelig ikke tilfeldig at dyre premium-merker dominerer toppen av denne undersøkelsen. Her er det bevisste kunder som er villig til å betale ekstra for bilen sin. Men samtidig er de vanligvis også de mest kresne kundene. De blir lett skuffet hvis ikke alt er etter forventningene. Derfor er dette naturligvis også en stor fjær i hatten for de som gjør det bra.

LES OGSÅ: Dette kan bli et helt nytt premium-merke

Feelgood-undersøkelse

– Overrasket over at Porsche topper år etter år?

– Nei, det kan jeg vel ikke si at jeg er. Men det er helt klart imponerende, også fordi Porsche i løpet av denne tiden har utvidet markedet sitt enormt. Lanseringen av SUV-en Cayenne og Panamera har trukket til seg nye kjøpegrupper ut over de gamle entusiastene. Men det er tydelig at de er fornøyde de også!

J.D. Power karakteriserer selv dette som sin "feelgood-undersøkelse". Og det er interessant å merke seg at gjennomsnittsresultatet har økt med syv poeng siden 2011, det er en uvanlig stor økning.

Hopper ikke over hekken ...

– Men mange japanere langt nede her, er ikke det merkelig?

– Jo, det kan du si ... Men det er viktig å huske at dette ikke er noen tradisjonell kvalitetsundersøkelse. Her handler det mest om lukt og smak og følelser. Og de som kjøper seg en Suzuki eller en Mitsubishi eller en Subaru har nok et ganske annerledes utgangspunkt enn de som kjøper Porsche, Jaguar eller BMW. Naboen kommer liksom ikke hoppende over hekken for å se den nye Subaruen din ...

– Blant disse bilkjøperne er nok mange først og fremst ute etter et fremkomstmiddel som gir minst mulig bekymringer. Da blir ikke feelgood-faktoren nødvendigvis så viktig for dem.

LES OGSÅ: Så tykk var kvitteringsbunken fra verkstedet ...

Sterkt av VW

– Andre ting du legger merke til her?

– Jeg synes det er veldig interessant å se at tyskerne scorer så høyt. Det er lyspunkter også for de amerikanske merkene, men de sliter med å hevde seg i toppen. Av japanerne er det bare premium-merkene Lexus, Infiniti og Acura som klarer å komme seg over gjennomsnittet.

– At et merke som Volkswagen slår alle de øvrige japanerne med klar margin er verdt å merke seg. Og så tror jeg neppe Fiat kan være noe i nærheten av fornøyd med sin plassering. De har gjort USA-comeback med 500 og burde hatt mye mer entusiastfaktor så tidlig i lanseringen, her er det tydeligvis en del kunder som ikke har blitt overbevist de første månedene, sier Benny.

LES OGSÅ: Denne Passaten koster bare 120.000 kroner – ny!

tabell-JD-Power
tabell-JD-Power

LES OGSÅ: Drømme-SUVen slaktes i kvalitetsundersøkelse

Hva synes du om disse resultatene? Skriv i kommentarfeltet under: