En Trabant 601 ser på alle måter tradisjonell ut, og linjeføringen var heller ikke utpreget moderne da den var ny. Men karosseri i plast var avansert for en billig småbil av dette kaliberet. (Foto: Privat)
En Trabant 601 ser på alle måter tradisjonell ut, og linjeføringen var heller ikke utpreget moderne da den var ny. Men karosseri i plast var avansert for en billig småbil av dette kaliberet. (Foto: Privat)

Bilen min Trabant 601 S Deluxe: Drømte om den i 26 år

Jan kjører rundt i en nostalgisk sjeldenhet.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Bilglede kan måles på mange måter. De som er glad i digre flak med enorme motorer pleier å svare med begrepet ”smiles per gallon” – eller oversatt ”liter per smil” – når noen antyder at drivstofføkonomien deres kanskje ikke er rasjonelt sett den beste.

Her har vi et helt annet utgangspunkt.

Kjøreglede i slow motion

For bensinforbruket er kanskje ikke så skremmende i en gammel Trabant, selv om den ikke akkurat kan måle seg med dagens sparebøsser. Her er det i stedet snakk om å gi avkall på sportslige egenskaper og status – men særpreg og reaksjoner fra omgivelsene gir likevel kjøreglede i bøtter og lass.

Halefinnene var på vei ut med hornmusikk og høye kneløft da Trabant 601 ble lansert på 60-tallet, men hypermoderne design var ikke prioritert. Takket være bilmangelen i hjemlandet ble den produsert i over 3 millioner eksemplarer til innpå 1990-tallet. (Foto: Privat)
Halefinnene var på vei ut med hornmusikk og høye kneløft da Trabant 601 ble lansert på 60-tallet, men hypermoderne design var ikke prioritert. Takket være bilmangelen i hjemlandet ble den produsert i over 3 millioner eksemplarer til innpå 1990-tallet. (Foto: Privat)

Østblokkbiler var i ”gamle dager” et langt mer vanlig innslag i det norske trafikkbildet enn det har vært i de senere år. Under bilrasjoneringen etter krigen kom det inn et stort antall, først og fremst russiske utgaver som kunne kjøpes også av de som ikke hadde de mest ”gullkantede” kjøpetillatelsene.

Selv om biler som Pobeda og Moskvich var både store og solide var de også svært gammeldagse, og ble mange ganger sett på som et ”nødvendig onde” av de som ble tildelt en slik bil. Kanskje var det derfor at biler som denne Trabanten aldri tok skikkelig av i Norge etter at bilrasjoneringen ble opphevet i 1960.

Les også: Moskvich 1500 - sjelden fugl i det norske bil-landskapet

For den hadde kvaliteter som isolert sett burde kunne fungert blant annet i konkurranse med VW Boble, Citroën 2CV og enkelte andre tilsvarende biler. Akkurat nok motor til å fungere som transport mellom punkt A og B, grei sittekomfort, og i tillegg hadde Trabanten plastkarosseri, som burde vært interessant i forhold til rust.

Karosseri uten rust

For til forskjell fra de gamle og tunge russiske bilene fra etterkrigstiden var Trabant en forholdsvis moderne konstruksjon da den kom på 50-tallet, og ble videreforedlet til 601-modellen som du ser her i løpet av 1960-tallet. Ikke avansert, men liten og lett og veldig ”fornuftig” skulle den gjøre det samme for landene i øst som Bobla hadde gjort over store deler av resten av verden:

Å gi vanlige folk i alle samfunnslag en mulighet til å forflytte seg ved egen hjelp, til en pris som alle kunne leve med.

Motorrommet domineres først og fremst av en ikke utpreget trygg plassering av bensintanken. Under finner vi den 26 hestekrefter sterke totakteren, som bringer passasjerene fremover - men ikke akkurat forlenger livet på kloden. (Foto: Privat)
Motorrommet domineres først og fremst av en ikke utpreget trygg plassering av bensintanken. Under finner vi den 26 hestekrefter sterke totakteren, som bringer passasjerene fremover - men ikke akkurat forlenger livet på kloden. (Foto: Privat)

I dag begynner endelig bilene å få en entusiastisk tilhengerskare også utenfor sine tidligere hjemmemarkeder. Også i Norge, der vi kanskje endelig har fått etterkrigstidens fattigdom og bilrasjonering såpass på avstand at vi igjen klarer å la oss sjarmere av ting som er mer primitive enn de vi til daglig omgir oss med.

En slik bil – og en slik eier – er det vi her skal hilse på. Og som du skjønner er bilgleden den samme – uansett hvordan den måles, eller hva den har utgangspunkt i.

Les også: Er dette Norges fineste Lada?

Eier: Jan Upsahl, (49)

Bosted: Mosby (10 km nord for Kristiansand).

Interessen går i arv

Litt om meg selv: Jobber på Snøgg AS og har en sønn på 16 år som er minst like glad i Trabanter som jeg er -:)

Bilen: Trabant 601 S Deluxe

Trabant var i ordinært salg også i Norge på 60-tallet, men like etter at bilrasjoneringen hadde opphørt var ikke en billigbil fra østblokken det som fristet mest. Dagens Trabanter er dermed for det meste adskillig nyere biler som er kommet inn de siste årene. (Foto: Privat)
Trabant var i ordinært salg også i Norge på 60-tallet, men like etter at bilrasjoneringen hadde opphørt var ikke en billigbil fra østblokken det som fristet mest. Dagens Trabanter er dermed for det meste adskillig nyere biler som er kommet inn de siste årene. (Foto: Privat)

Hvor lenge har du eid den? Vi har eid den siden 26 juni 2011.

Hva har du gjort med den? Vasket den mange ganger, støvsugd den og selvsagt polert den!

En bil som smiler

Liker best med bilen: At den "smiler" til meg når vi ser den forfra, og at den er utrolig tøff/artig!

Liker minst med bilen: Felgene. De skulle vært lakkert på nytt. Kommer nok til å gjøre det en gang i framtiden.

Beste opplevelse med bilen: Da vi hentet den i Årnes. Og alle treffene vi har vært på med den!

Framtidsplaner for bilen: Ha den i MANGE år, og passe veldig godt på den.

Drømmebil: Det er faktisk Trabant. Så nå har drømmen min endelig gått i oppfyllelse. Så Trabant i Ungarn første gang i 1985. Har hatt sabla lyst på en sånn siden den gang, og i fjor fikk jeg muligheten til å kjøpe denne perla her.

Luksus-utgave

Annet: Kan ta med litt info om bilen: Motor: 2-sylindret 2-takter på 26 hk. 0-100 km/t tar ca 1 minutt. Toppfart: 118 km/t – testet på E18! Speedometeret står til 120 km/t, så er fornøyd med det!

Både dashboard, ratt og dørtrekk synes vi minner ganske mye om de siste VW Boblene. Trabants oppgave var da også den samme som Boblas i sin tid - nemlig å få alle lag av befolkningen på hjul i hjemlandet. (Foto: Privat)
Både dashboard, ratt og dørtrekk synes vi minner ganske mye om de siste VW Boblene. Trabants oppgave var da også den samme som Boblas i sin tid - nemlig å få alle lag av befolkningen på hjul i hjemlandet. (Foto: Privat)

Totalt ble det laget 3.096.099 Trabanter. Vi har "luksusutgaven" S Deluxe, og den har følgende ekstrautstyr: Kurve/tåkelys foran, tåkebaklys og ryggelys, orginal radio, lys under panseret og ei lampe som begynner å lyse når det er 10 liter med bensin igjen på tanken. Da må vi skru over på reservetanken.

Er bensinkran på den, akkurat som på mopeder. Bensintanken ligger for øvrig i motorrommet. Kanskje verdens mest idiotiske plassering ved eventuelt krasj...

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: I Rolfs nye bilmuseum er også russerne på plass

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Jan om? Bruk kommentarfeltet under!