Elbilfeberen raser i Norge.  Nissan Leaf er mest solgte bilmodell i oktober - og holder en svært sterk fjerdeplass på statistikken så langt i år.
Elbilfeberen raser i Norge. Nissan Leaf er mest solgte bilmodell i oktober - og holder en svært sterk fjerdeplass på statistikken så langt i år.

– Tror du jeg kommer hjem fra jobben med denne?

Han pendler – og er veldig lei av å sitte i køen ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg er en av dem som bruker altfor mye av livet mitt på å sitte og stange i køen. Vi bor i nærheten av Drammen og jeg jobber i Oslo og har en jobb som krever at jeg er på plass til faste tider, har ikke muligheten til å flekse så mye, så dermed blir det å sitte der sammen med alle andre.

Derfor vurderer jeg nå sterkt å kjøpe en elbil som pendlerbil, ser med misunnelse på alle elbilene som suser forbi meg hver dag. Ser da på Nissan Leaf som virker som en bil vi også kan ha nytte av ellers til kortere kjøring. Det store spørsmålet for meg er imidlertid om jeg vil komme meg til og fra jobb med denne. Reiseveien min er på nøyaktig 44 kilometer hver vei og jeg har i dag ingen muligheter til lading mens jeg er på jobben, vet heller ikke om det vil endre seg med det første. Jeg ser dere har skrevet at man må ta rekkevidden på elbiler med en klype salt og er derfor veldig i tvil om hvordan dette vil gå.

Skjønner at jeg kommer meg til jobben, men tror du også at jeg kommer meg hjem fra jobb? Jeg tør ikke kjøpe bilen før jeg eventuelt er helt sikker på dette. Hilsen lei pendler.

LES OGSÅ: Hjem fra jobben – med hjertet i halsen

Benny svarer:

Hei du, den køen kjenner jeg også til. Bor i Asker og Broom-kontorene er midt i Oslo sentrum, så jeg skjønner godt at det kan friste med elbil som har lov til å kjøre i kollektivfeltet.

Nissan Leaf har en offisiell rekkevidde på 175 kilometer. I teorien vil du da kunne kjøre tur/retur jobb to ganger før du behøver å lade. Men her må jeg skynde meg å legge til at det i aller høyeste grad er i teorien. Våre erfaringer i praksis viser at rekkevidden nok er en god del kortere.

Her er det nemlig mange ting som spiller inn: Hvor fort det går unna, mange stopp og start, kjørestil, vær og føreforhold osv osv. Du må også regne med generelt kortere rekkevidde på vinteren, og det har vi som kjent en del av i Norge.

Del med Facebook-vennene dine

Men selv om vi tar høyde for alt dette, vil jeg tro sannsynligheten er stor for at du vil komme deg hjem hver dag med denne bilen. Dette har mye med din egen kjørestil å gjøre også. Når du lærer deg å utnytte batterikapasiteten optimalt, vil du nok også se at den praktiske rekkevidden øker.

Det skumleste for deg vil eventuelt være dager med stort snøfall, som skaper saktegående kø og kanskje også ulykker. Hvis du blir stående veldig lenge i ro/krabbefart, vil du nok oppleve at batteriene tappes faretruende raskt. På slike dager vil det kanskje være smartere å kjøre "vanlig" bil, eventuelt kollektivt hvis det er en mulighet for deg.

Lykke til med valget!

Les testen av Leaf: Nå skjønner vi hvorfor den selger så godt

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Leaf har blitt en stor suksess for Nissan og er soleklart Norges mest solgte elbil.

LES OGSÅ: Derfor er dette en av Norges mest solgte biler