I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

En gang i tiden ble japanerne beskyldt for å lage biler som leverte det de skulle, men som på ingen måte var verken spennende eller underholdende å kjøre, eie eller engang å se på.

Mange har tatt til orde for å tilbakevise de påstandene gjennom historien. Men Carina E-eierne har på ingen måte tatt føringen i den kampen.

Les også: Mazda 6 - her er Avensis-konkurrenten ingen vil ha

God - men kjedelig

For her dreier det seg helt klart om en av de kanskje kjedeligste modellene som har kommet fra øst – men samtidig en modell fra tiden da de bygget biler etter gammel og gjennomprøvet oppskrift, og før de aller siste marginene skulle spares inn.

Altså fikk man biler som sjelden slo skrukk på seg langs veien, og som var solide nok til å vare i år etter år.

Selv om familien også har en Mercedes cabriolet er den godt brukte Carinaen også en populær langturbil - blant annet når far og sønn skal på ferietur til Strömstad i Sverige. (Foto: Privat)

Så lenge de fikk det minimum av kjærlig oppmerksomhet som de mange ganger ganske uinteresserte eierne maktet å stille opp med.

Carina E var den videreforedlede og europeisk-bygde fortsettelsen av en gammel mellomklassetradisjon fra Toyota, som strakk seg helt tilbake til Corona-modellen på 70-tallet. Carina E ble for det europeiske markedet også bygget i England, og designet skal også ha vært tilpasset europeisk smak.

Del med Facebook-vennene dine!

Avensisens stamfar

Om ikke heller designet kunne sies å være veldig personlig, så slo bilen godt an. Ikke minst fikk den godt ord på seg og møtte gryende interesse i taxi-markedet, og la grunnen for det som er blitt en viktig nisje for modellen den dag i dag. For arven etter Carina E lever på mange måter fremdeles - navnet ble et kort mellomspill i årene 1992 til 1997, da bilen gjennomgikk en facelift og fikk navnet Avensis.

Eier: Rikard Haugland, (42)

Bosted: Kvinnherad.

Hvordan fjerne oppmerksomheten fra småbulker i karosseriet? Jo, da tyr man til litt kreativ lakk, er Rikards tips. (Foto: Privat)

Litt om meg selv: Jeg er en gammel "motorhead" som har hatt en mengde forskjellige biler, noen av de er kanskje verd å nevne her, '83 Jeep CJ-7 V-8, '57 Willys Overland 6-226 Chassis med norskbygd brannbilpåbygg, '64 Buick Skylark 2dht V-8, '65 Dodge Dart GT V-8, '00 Alfa Romeo 156, '85 Porsche 944 NA Type 2, '75 Jeep Wagoneer 360 V-8.

Bilen: Toyota Carina E, 1995-modell.

Les også: Avensisen var ikke noe trygt bruktkjøp likevel

"Ghost scull"-lakkering

Hvor lenge har du eid den? I ca. 3 år.

Hva har du gjort med den? Bytta dynamoen da jeg kjøpte den, til en brukt en til kr. 800,- kjøpt på bilopphoggeri. Tatt storservice selv med nye reimer, filtre og oljer, byttet ut alt i bremsene bak, satt på 17" Avensis-felger.

Har også hatt en kjapp opprettingsjobb pga. et ublidt møte med en japansk boxer-SUV, med påfølgende "ghost-skull-lakkering" for å ta oppmerksomheten bort fra alle småbulkene.

Liker best med bilen: Lavt forbruk (0,54 l/mil. målt på ferietur med min sønn til Strømstad m.m. totalt 1.200 km blandet kjøring) og lite feil på tross av sine 495.000 km.

Liker minst med bilen: Den er stygg og har ikke spesielt spennende motor (2,0 selvpustende diesel).

Skal få leve så lenge som mulig

Beste opplevelse med bilen: Nesten problemfrie turer rundt om i Norge.

Den gammeldagse sugedieselmotoren i Carinaen klarer seg med 0,54 liter på mila, viser Rikards målinger på langtur. (Foto: Privat)

Framtidsplaner for bilen: Holde den i live så lenge som mulig.

Drømmebil: 1970 Plymouth 'Cuda Hemi, eller Mercedes C63 AMG

Annet: Dette er min arbeidssbil, vi har i tillegg en nydelig konebil (Azurblå 1999 Mercedes CLK 230 kompressor cabriolet) og min øyensten, en 1952 Harley-Davidson FL- 621 Chopper med 1978 Shovelhead 1.200 cc motor, 18 tommer over Tolle gaffel og stivramme).

Litt på siden har vi også to traktorer ('86 Massey Ferguson 699-4 og '62 Fiat 215 Fruttore) samt en 200cc ATV og en 50cc barnecrosser.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Her er bilene som har minst feil etter 10 år

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Rikard om? Bruk kommentarfeltet under!