Rampside-pickupen var en snåling med sin innebygde lasterampe, og konstruksjonen mangler bokstavelig talt sidestykke i pickup-historien. Fine eksemplarer er sjeldne, men behøver ikke koste skjorta likevel. (Foto: eBay)
Rampside-pickupen var en snåling med sin innebygde lasterampe, og konstruksjonen mangler bokstavelig talt sidestykke i pickup-historien. Fine eksemplarer er sjeldne, men behøver ikke koste skjorta likevel. (Foto: eBay)

Chevrolet Rampside: Denne pickupen savner sidestykke

Her handler det om massevis av sjarm og nostalgi - til en billig penge.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stadig flere bilentusiaster ser et poeng i å finne seg et gammelt nyttekjøretøy for å ta vare på. Svært ofte som et kompliment til en vanlig ”stasbil”, og ofte som en kombinert rullende reklame for egen bedrift og som nyttegjenstand.

Gamle pickuper og varebiler har jo bare godt av å få frakte et par kartonger til postkontoret, eller kanskje hente noen pakker spiker på byggvarehuset når solen en sjelden gang skinner.

Les også: SUV mot sportsbil - ikke helt opplagt resultat likevel...

For de som ønsker seg en klassisk og tidsriktig ”firmabil” i Norge er det stort sett Volvo Duett, VW Transporter og Ford Transit som gjelder, i hvertfall hvis man konsentrerer seg om 1960-tallet. Og fine eksemplarer av disse har allerede gått gjennom taket med hensyn til verdi.

En kopi fra USA

Det er vel noe med tilbud og etterspørsel – og biler som dette har fått hard medfart gjennom årene.

Chevrolet hadde laget sin egen løsning på Boble-utfordringen med Corvair, og satset også friskt med forskjellige nyttekjøretøy bygget over samme lest i "Corvair 95"-serien. Rampside-pickupen ble likevel ingen langvarig suksess. (Foto: eBay)

Hva da med å se etter noe litt annet i stedet? Hvis drømmen er en gammel VW pickup kan man for eksempel finne mange av de samme kvalitetene i den helamerikanske kopien Chevrolet Corvair 95.

Riktignok var de aldri særlig utbredt her, så helt tidstypisk norsk blir det ikke.

Sant å si var de ikke spesielt utbredt i USA heller, tvert imot ble prosjektet så lite vellykket at produksjonsvolumet aldri ble helt som man hadde håpet. Likevel kan du få fine slike biler for hyggelige summer i dag – med mindre enn ett døgn igjen av auksjonen er ikke bilen på bildene budt høyere opp enn til 10.700 dollar, tilsvarende knapt 66.000 kroner, til tross for hele 24 bud.

Se eBay-auksjonen her:

På Volkswagens vilkår

De som drar kjensel på Corvair-navnet vil huske at det var Chevrolets særdeles ambisiøse, om enn ikke helt ferdigtygde konsept som skulle ta kål på VW Boblas markedsfremgang i USA tidlig på 60-tallet. Man skulle konkurrere på Boblas egne vilkår, med luftkjølt boksermotor bak, men gi mer plass og komfort, og mer tradisjonelt design, slik man visste at amerikanerne ville ha.

Til og med 1963 hadde Corvair 95-modellene en 2,4 liters flatsekser på 80 hestekrefter liggende bak bakakselen. Tretrinns manuell var standard, men amerikanerne kunne selvsagt også få automat. (Foto: eBay)

Nå viste det seg ganske fort at amerikanerne som valgte VW, gjorde det for å ha noe som var annerledes, og ”anti-establishment”. De som ville ha liten men tradisjonelt utseende amerikaner ville gjerne ha den tradisjonell ellers også, og på toppen av alt rustet forbruker-aktivisten Ralph Nader seg til krig mot Corvairen:

Hans bok ”Unsafe at any Speed” sies å ha vært sterkt bidragende til at bilkonseptet aldri tok av som man hadde håpet.

Fikk en dårlig start

Hos Chevrolet kastet man seg rundt og begynte å lage tradisjonelle kompaktbiler i stedet. Men Corvair var allerede i gang, og før man snurpet inn kostnadene for videreutvikling rakk man også å sette i produksjon en serie yrkesbiler basert på samme konsept: Sekssylindret, luftkjølt boksermotor helt bakerst på VW-vis, og førerhuset helt foran over forhjulene – også det på VW-vis.

Yrkesbil-serien Corvair 95 var født, og bilene kom på markedet som 1961-modeller.

Disse bilene var på ingen måte spesielt påkostet, men amerikansk 60-tallsdesign, tofarget lakk og litt krom her og der gjør at bilene i dag ser mer eksklusive ut enn de var den gangen. (Foto: eBay)

Som den tyske originalen kom Corvair 95 også både som innelukket og åpen modell. ”Corvan” var navnet på den innelukkede varebilen uten vinduer, mens den litt sportslige parallellen til ”samba-bussen” med vinduer og mange sitteplasser var Chevrolet Greenbrier.

Pickupen kom også i to versjoner – i hvertfall til å begynne med.

Hos Chevrolet ville man til forskjell fra VW benytte all mulig plass for å bygge et dypt plan, selv om det betød at man ville få ulempen med to høyder – motoren lå jo der bak.

Les også: Felicia Fun og Ranger Splash - kult i gult!

Den ”normale” varianten het Loadside, men hadde til tross for navnet lastelem kun helt bakerst på konvensjonelt vis. Men det fungerte dårlig sammen med det ujevne gulvet, og modellen gikk ut etter bare halvannet år og 2.844 produserte.

Favoritt blant telemontørene

Dermed var den mest sære bilen igjen – ”Rampside”-modellen som her er til salgs, med nedfellbar lasterampe i høyresiden.

Rampside varte helt til hele Corvair 95-konseptet gikk ut etter 1964-modellene, med unntak av 1.528 Greenbriere som ble ferdigmontert i 1965 mens man startet opp produksjon av en ny og mer tradisjonell varebilserie. Arvtageren hadde for øvrig motoren foran og drivhjulene bak, og er stamfaren til dagens Chevrolets G-serie vans.

Corvair 95-modellene hadde riktignok antydning til snute, i litt større grad enn VW-modellene de på mange måter kopierte, men sikkerhet var nok uansett ikke det man prioriterte her. Interiøret i denne bilen bærer preg av at bilen har gått lite og har vært godt tatt vare på. (Foto: eBay)

Til sammen ble Rampside produsert i 17.786 eksemplarer, hvorav 2.046 1963-modeller som denne.

Den litt snåle rampen i siden gjorde tilgangen til den laveste delen av planet svært enkel. Ingen andre pickuper på markedet hadde noen tilsvarende løsning, og det sies at blant annet telefonselskapene i USA skal ha kjøpt mange slike da det var usedvanlig enkelt å rulle opp og ned store kabelsneller på planet.

Del med Facebook-vennene dine!

Få ble bygd – få har overlevd

Røff bruk gjorde at det allerede i utgangspunktet beskjedne antallet raskt ble sterkt redusert, og i dag er disse bilene sjeldne.

Bilens originale hjul skal også finnes og være inkludert i salget, men akkurat på denne passer det veldig bra også med de klassiske American Racing-felgene som sitter på. (Foto: eBay)

Komfort- og kjøremessig kan de nok sammenlignes med VW-originalen, selv om Chevroleten nok er en smule større og bredere. Kraftressursene er trolig også større i amerikaneren, to ekstra sylindre gjør sitt selv om volumet på 2,4 liter og 80 hester ikke skremmer noen.

Tretrinns manuell kasse var standard, men den legendariske Powerglide-automaten var også tilpasset boksermotoren og kunne leveres som ekstrautstyr, noe som også gjaldt firetrinns manuell.

110.000 kilometer og originallakk

Bilen som annonseres i Oakdale, California ser også uforskammet fin ut. Det virker nesten i overkant usannsynlig at den fremdeles skal ha den originale lakken i behold, som bilens eier skal ha opplyst selgeren, men med bare 68.000 miles, eller 110.000 kilometer, bak seg på tørre og fine California-veier er det selvsagt mulig.

Selgeren opplyser at bilen har levd hele sitt liv i California, og den har også de gamle sorte skiltene med gul skrift som var i bruk i staten frem til 1969. Tilstanden tyder på at den i tillegg er blitt skjermet godt mot solen. (Foto: eBay)

En liten oljelekkasje får man med på kjøpet – og det var visst ikke uvanlig på Corvair-bokserne selv da bilene var temmelig nye.

Del med Facebook-vennene dine!

I tillegg følger originale hjul med hjulkapsler også med dersom man vil leve helt opp til originalstilen som de gamle, sorte California-skiltene legger opp til. Uansett kan dette bli mye og sjelden gammel nytte-veteran dersom budrunden ikke tar helt av mot slutten.

Les også: 5 på topp - Her er de kuleste pickupene fra GM