Volvo S60 Polestar er kjørt av noen ganske få og heldig utvalgte   og vi bringer
Volvo S60 Polestar er kjørt av noen ganske få og heldig utvalgte og vi bringer "testpilotene" inntrykk videre.

Volvo S60 Polestar: Nå er Volvos M3-killer testet

Aldri før har svenskene funnet på noe så ekstremt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Volvo for noen uker siden lanserte sin nye versting, S60 Polestar, var det mange som satte både kaffe og frokost i vrangstrupen så ettertrykkelig at det ble riktig så ufint på kjøkkenbordet.

Her skal altså svenskene, som har uoffisiell verdensrekord i antall "mann med hatt-modeller", komme seilende inn fra høyre med noe så ekstremt at det kan få en hvilken som helst BMW, Audi eller Mercedes til å skjelve av prestasjonsangst.

Men jo da, sånn er det. Og den blå raketten har fått navnet Polestar. S60 Polestar. Merk deg betegnelsen – for dette er en bil som mener alvor, om vi skal tro de første rapportene fra prøvekjøringen.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: Volvo S60 Polestar: Glemt alt du trodde du visste om Volvo

Ikke objektiv kilde

De aller første og heldigste biljournalistene har nemlig allerede fått lagt hendene sine på en S60 Polestar – på bane til og med – og fått erfare hva bilen er god for.

Nå skal det nevnes at kilden vi siterer først i denne saken er det svenske tidsskriftet og nettstedet Teknikens Värld.

Men selv om den overbegeistrede journalisten, Hans Hedberg, nok kan mistenkes for å ikke være helt objektiv når det kommer til Volvos første virkelig supersedan – velger vi likevel å tro på ham på at dette er noe av det aller råeste du kan kjøre.

Klikk her for å se TVs video av testen

Kunne tatt den lenger ut

Testbilen har 508 hk – og leverer 0–100 km/t på 3,9 sekunder.

Journalisten er godt fornøyd med kjøreegenskapene – og liker den seks trinns manuelle girkassen. Dette er den første Volvoen der T6-motoren, som er utgangspunktet for Polestar-modellen, kobles sammen med en girkasse der du girer selv.

Han kunne imidlertid godt tenke seg at Volvo hadde gjort litt mer ut av utseendet på bilen – både utvendig og innvendig. Det kan bli litt vel anonymt.

– Men alt er gjennomtenkt og bra lagt opp – og sportssetene er helt nye til akkurat denne modellen, forteller Hedberg.

LES OGSÅ: Volvo 240 Turbo: Nå er den veteranbil

Se flere bilder av S60 Polestar her:

Koster mye

Car Magazine i England har også fått prøve seg. De sparer ikke superlativene de heller, og skryter av det enorme skyvet og lydbildet motoren leverer.

Men de røper også at det kan være noe vanskelig å holde rattet i ro når kreftene biter seg fast i underlaget – ikke minst i andre- og tredjegir.

Verdt å merke seg, synes Car Magazine, er det også at bilen de har testet kostet eieren like mye som en Volvo S60 T6 og en Lamborghini Gallardo til sammen.

Men det sies at Volvo skal klare å få en produksjonsklar modell ferdig til en pris rundt det samme som en BMW M3. Forskjellen er at Volvoen i tillegg leverer firehjulsdrift.

Hvilken ville du valgt, om bilene kostet det samme? BMWs legendariske coupe med bakhjulstrekk – eller svenskenes frekke nykommer med firehjulstrekk? Bruk kommentarfeltet under:

Volvo S60 Polestar bakfra
Volvo S60 Polestar bakfra

LES OGSÅ: Dette Volvo-råskinnet skal bare produseres i 100 eksemplarer