Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Noen biler er skapt for å gi føreren en nesten uendelig verden av moro. Og Ford har faktisk en del slike modeller på samvittigheten. Ikke minst gjelder det biler som har bokstavkombinasjonen RS i modellbetegnelsen.

En av de mest kompakte og kjøreglade er Ford Focus RS. Første generasjon av denne hadde en råsprek 215 hestekrefters motor – en bil som ble til i samarbeid med ingen ringere enn rallylegenden Colin McRae.

I Norge er de sjeldne, svært sjeldne. Men vi har funnet en på bruktbilmarkedet – og den kan bli din for 256.000 kroner, ferdig registrert. Det er mye kjøreglede for pengene!

Del med dine Facebook-venner

Vurderer du å kjøpe brukt Ford Focus? Sjekk vår bruktbilguide først!

Rask bil

Focus overtok etter Escort – og var nyskapende i sin tid. Helt ny design – som Ford kalte New Edge, og som senere ble implementert i flere av de andre modellene fra Ford.

Mens de fleste modellene hadde beskjeden effekt, slo de på stortromma med RS-modellen. Den lette bilen fikk svært så heftige ytelser av den 2-liters turbomotoren. 0–100 km/t er gjort på 6,4 sekunder, mens toppfarten er 232 km/t.

Likevel er det nok kjøreegenskapene som imponerer mest. Et svært bra understell sørger for å plante kreftene i bakken uten for mye dramatikk, selv om det er snakk om kun forhjulstrekk. God balanse sørger videre for at bilen er lett å kjøre gjennom svingene.

LES OGSÅ; Slik vil Ford se ut i fremtiden

Solgt med tap

At kjøreegenskapene er så heftige, skyldes at 70 prosent av delene fra en vanlig Focus ble byttet ut i RS-utgaven.

Her skulle ingenting gjøres halvveis. Resultatet ble at hver eneste av de rundt 4.500 eksemplarene av første generasjon Focus RS ble solgt med et formidabelt tap for Ford. Rundt 35.000 kroner var den røde bunnlinjen – per bil!

Modellen vi har funnet er eid utelukkende av entusiastiske ansatte i Ford-systemet – og skal være svært godt ivaretatt. Blant annet er det byttet olje hver 5.000 km.

Totalt har bilen nå gått beskjedne 70.000 kilometer – så her bør det være mye bil igjen.

Se hele annonsen her

Ingen rust

Det er også frigjort litt mer krefter fra den allerede potente motoren, uten at det blir spesifisert nøyaktig antall hestekrefter.

For øvrig er bilen senket, det er byttet registerreim og nettopp tatt service.

Focus er en bil som generelt har få problemer, selv om en del av bilene etter hvert begynner å få litt rustproblemer. Selger opplyser imidlertid at denne ikke er rammet av styggedommen.

Så da er det vel bare å ta på seg kjøredressen og sette kursen mot Hvam?

Se bilder av Ford Focus RS her:

LES OGSÅ: Ford Focus RS: Nå kommer familie-Forden med Mustang-motor