Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Renault er nå klar med fjerde generasjon av kompaktbilen Clio. Det er en modell som har vært på markedet siden 1990 – og er solgt i 11,5 millioner eksemplarer verden over. Med andre ord en stor suksesshistorie.

Men I denne klassen er det mange om beinet – og den utgående Clioen har etter hvert blitt noe utdatert. I Norge har det de siste årene vært svært stille rundt denne modellen.

Derfor er timingen perfekt for å få en ny modell på banen – og det er mye som tyder på at de med den nye modellen har realistiske muligheter for å sette spor etter seg i salgsstatistikken.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: Hyundai i20: Her får konkurrentene noe å bryne seg på

Sporty

Renault satser på et interiør som kan skreddersys i stor grad etter Clio-kjøperens ønsker.

Nye Clio byr nemlig på et spennende og sporty design – med en front som framhever Renault-logoen i grillen. Innvendig er det også tatt grep for å gjøre bilen mer spennende – og det finnes mange muligheter for å skape en bil etter eget ønske.

Blant annet kan du få et multimedia-system med en 18 cm stor skjerm som minner mye om et lesebrett. Her har du tilgang til Internett og kan personalisere startmenyen slik du selv ønsker.

I tillegg er det et bredt utvalg av farger og ekstrautstyr som gjør at bilen kan tilpasses kjøperens spesifikke ønsker.

Og muligheten til å skape din helt egne utgave stopper ikke der ...

LES OGSÅ: Får toppkarakter i ny krasjtest

Gjerrige motorer

Flere og flere bilprodusenter ønsker å komme krevende kunder i møte – og noe av det handler om muligheten for å la kjøperen skape sin helt egne bil. På Clio kan du blant annet velge hvilke type speilhus du vil ha eller hvordan beskyttelsen i nedkanten av dørene skal se ut.

Siste generasjon av Clio byr på en liten nyhet under panseret. Der kan du få en tresylindret bensinmotor som er på bare 0,9 liter, har et CO2-utslipp på 99 g/km – men likevel leverer respektable 90 hk.

I en spesialversjon av denne motoren, designet spesielt for å kutte forbruket, kan du komme deg rundt med snittforbruk på 0,43 l/mil.

Clio har vært en stor suksess for Renault, men her hjemme er det lenge siden den har solgt i særlig antall.

LES OGSÅ: Ronnys Polo Color Concept

Enda lavere forbruk

Hvis du kjøper bilen med en dieselmotor, kan du kutte forbruket ytterligere. Clio blir nemlig levert med en ny 1,5-liters motor – også denne på 90 hk. Men her blir forbruket på bare 0,32 l/mil og et CO2-utslipp på 88 g/km.

Det er oppsiktsvekkende lavt for en bil som ikke er hybrid.

Etter hvert blir Clio også tilgjengelig med en 120 hks motor som gir litt mer trøkk – men den kommer først over nyttår.

Plass

Det er så langt ikke sluppet informasjon om hvor mye plass fjerde generasjon av Clio har å by på. Hyundai i20 er en naturlig konkurrent. Der er det et 295 liters bagasjerom. Kia Rio, en annen aktuell konkurrent, byr på 288 liter.

Vi tipper Renault har lagt seg på omtrent samme nivå.

Bilen kommer på markedet til høsten – og vi kommer selvsagt tilbake når det blir frigitt mer informasjon.

Se flere bilder av nye Renault Clio her:

Vurderer du å kjøpe forrige generasjon Renault Clio – sjekk Brooms bruktbilguide først