Jeep Grand Cherokee SRT8: Førstemann på hytta

Dette er en SUV med sportsbilkrefter.

Slik ser den ut   Jeeps sterkeste og raskeste modell gjennom tidene: Grand Cherokee SRT8.
Slik ser den ut Jeeps sterkeste og raskeste modell gjennom tidene: Grand Cherokee SRT8.

Jeep er kjent for å lage biler som kan ta seg fram i ulendt terreng. De er spesialister på å sikre god framkommelighet, og aldri vært spesielt ekstreme når det kommer til krefter og ytelser. De hadde riktignok en verstingvariant basert på forrige generasjon Grand Cherokee, men også den blir slapp i sammenligning med den nye muskel-SUV-en.

Utgangspunktet er den nye Grand Cherokee – og denne gangen snakker vi muskler som tåler sammenligning med de sterkeste fra BMW, Audi og Mercedes-Benz. Betegnelsen er Grand Cherokee SRT8.

Del med dine Facebook-venner

Jeep Grand Cherokee SRT8.
Jeep Grand Cherokee SRT8.

Imponerende 35 meter

SRT står for Street and Racing Technology, og er på mange måter en betegnelse som drar de samme parallellene som M-, S- og AMG- gjør for den tyske trioen.

Kraftkilden, og sjelden har vel uttrykket passet bedre, er en 6,4-liters V8 HEMI-motor. Det høres jo ganske heftig ut – og slik er det også. 468 hk og enorme 624 nm dreiemoment er tallene. Sammenlignet med forrige generasjon SRT er det en økning på hele 43 hk og 55 nm.

Det gir akselerasjon i sportsbilklassen. 0–100 km/t går unna på et blunk – 5 sekunder – mens toppfarten på den ikke akkurat strømlinjeformede SUV-en er 257 km/t.

Like imponerende er det imidlertid at det over 2,2 tonn tunge beistet kan stoppes fra 100 km/t på 35 meter!

Jeep interiør
Jeep interiør

Senket

Vi har testet Grand Cherokee med en 241 hks dieselmotor – og Benny lot seg imponere. Men han syntes ikke kjøreegenskapene helt matchet de tyske konkurrentene.

SRT8-en er ifølge Jeep selv en helt annen bil. Ikke minst takket være et nytt, justerbart understell og det at bilen i utgangspunktet er senket 3 cm.

Det er nok her utfordringen har vært størst. Jeep har aldri hatt problemer med å produsere biler som kan klatre som en vårkåt fjellgeit, men når det gjelder å smyge seg rundt svingene, har de falt igjennom.

Jeep selv mener imidlertid at denne utfordringen er løst. Og i SRT8-versjonen får du fem kjøreprogrammer: Auto, sport, tauing, snø og bane.

Jeep bakfra
Jeep bakfra

LES OGSÅ: Dette var verdens raskeste SUV

Slå av fire sylindre

Og selv i USA er en opptatt av utslipp og miljø – i alle fall litt. Derfor har Jeep - akkurat som blant andre Audi - laget en V8-motor som kutter fire av sylindrene når de ikke trengs.

Meeen, du skal kanskje ikke forvente deg de helt store ovasjonene fra miljøforkjempere.

SRT8 er ellers tilgjengelig i fire farger: Sort, sølv, grå og rød metallic.

Jeep rød
Jeep rød

SE VIDEO: Denne Jeepen har over 1000 hk